هم‌اندیشی تشکل‌های شاهد و ایثارگر با موضوع ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

نشست هم‌اندیشی نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با موضوع آسیب‌شناسی قوانین ایثارگران در برنامه ششم توسعه و تدوین پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه امروز در سالن جلسات مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴ - 17October 2022

هم‌اندیشی تشکل‌های شاهد و ایثارگر با موضوع ایثارگران در برنامه هفتم توسعه/ضرورت توجه به نیاز‌های امروز جامعه ایثارگری در تدوین قوانینبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با موضوع آسیب‌شناسی قوانین ایثارگران در برنامه ششم توسعه و تدوین پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه امروز (دوشنبه) در سالن جلسات مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد.

«محمود پاکدل» معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست با اشاره به مشکلات قوانین ایثارگران در بخش اشتغال اظهار داشت: برخی قوانین برای استخدام ایثارگران در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما به دلیل عدم تأمین بار مالی در نهایت به تصویب نرسید.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ سال از تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌گذرد، اما هنوز در اجرای این قانون نواقص و مشکلاتی وجود دارد. در گذشته بیشتر به دنبال حل مشکل مسکن و اشتغال جانبازان بودیم، اما در حال حاضر مشکلات فرزندان ایثارگران و سالمندی والدین شهدا و جانبازان هم مطرح است و در تدوین قوانین باید نیاز‌های امروز جامعه ایثارگری را در نظر گرفت.

پاکدل با اشاره به حل برخی از نواقص قانونی در حوزه ایثارگران، گفت: برخی از مشکلات در قانون ششم توسعه حل شد و برخی دیگر از مشکلات در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار بگیرد به عنوان نمونه طبق قانون شرکت‌های خصوصی هم باید ایثارگران را مورد توجه قرار بدهند، اما ابزار مقابله با تخلفات بخش خصوصی پیش بینی نشده و این یکی از مشکلاتی است که دنبال حل آن هستیم.

وی عدم تأمین بار مالی و اعتبارات را یکی از مشکلات قانون جامع ایثارگران دانست و گفت: برای حل مشکلات معیشت ایثارگران مواردی مطرح شده است، اما تأمین بار مالی انجام نشد در حالی که قوانین همه برنامه‌ها مستلزم تأمین اعتبار است و این مشکل باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه باشد. در سفر‌های استانی نیز بیشتر مشکلاتی که توسط ایثارگران مطرح می‌شود مربوط به عدم تأمین بار مالی اجرای قوانین حوزه ایثارگران به ویژه در حوزه درمانی است که این مشکل به دلیل تصویب قوانین بدون تأمین اعتبار مالی به وجود آمده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اهمیت نحوه به کاربردن عبارات در قانون خاطرنشان کرد: برای استخدام ایثارگران به جز دولت همه دستگاه‌های حاکمیتی از جمله قوه قضاییه، نیرو‌های مسلح و مجلس شورای اسلامی مکلف هستند و برای استخدام باید شرایط فرد مطابق با پست متناسب باشد، اما برخی قوانین در تضاد با قوانین عمومی هستند که به دنبال حل آن هستیم.

پاکدل با اشاره به مشکلات واگذاری خودرو به ایثارگران گفت: تاکنون برای واگذاری خودرو به ایثارگران تأمین مالی انجام نشده است. بیش از ۲۰۰ هزار ایثارگر واجد شرایط قانونی برای دریافت خودرو هستند که در قانون بودجه سال جاری واگذاری فقط ۱۰ هزار خودرو برای ایثارگران پیش بینی شده که اجرای آن را مشکل کرده است.

«عادل مهری ورنیاب» مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست، اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست استفاده از ظرفیت فکری ایثارگران نخبه برای حل مشکلات، آسیب‌شناسی برنامه ششم توسعه و تدوین برنامه هفتم توسعه است.

در این نشست جمعی از نخبگان و اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر به بیان نظرات و پیشنهادات خود در مورد آسیب‌شناسی برنامه ششم توسعه برای ارتقای برنامه هفتم توسعه برای ایثارگران پرداختند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار