معرفی کتاب؛

«نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس»

جلد دوم کتاب «نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس» به بیان خاطرات تعدادی از اساتید این دانشگاه از حضور در جبهه‌ها می‌پردازد.
کد خبر: ۵۵۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۶ - 21October 2022

«نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، دانشگاه تبریز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در ایران، نقش قابل توجهی بسیاری در تحولات و وقایع تاریخ معاصر کشور به‌ویژه در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته است؛ این دانشگاه بنا بر اعلام مسئولین آن، ۱۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که ۱۱۰ تن از آنان در دوران جنگ تحمیلی به فیض رفیع شهادت نائل آمده‌اند و از این رو به «مشهدالشهداء دانشگاه‌های کشور» ملقب شده است.

«محمدعلی پرغو» رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس که درحال حاضر به‌عنوان دانشیار در گروه تاریخ دانشگاه تبریز مشغول به تدریس و پژوهش است، با تألیف کتاب «نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس» کوشیده است تا بخشی از فعالیت‌های اساتید و کارمندان این مرکز آموزشی را در دوران جنگ تحمیلی روایت کند. جلد نخست این کتاب پیش‌تر در سال ۱۳۹۷ روانه بازار نشر شده بود و جلد دوم آن در سال جاری به چاپ رسید و همزمان با هفته دفاع مقدس، از آن رونمایی شد.

شیوه کار مولف در گردآوری خاطرات، همانند جلد اول، به سبک تاریخ شفاهی بوده و طی آن با ۲۳ تن از اساتید این دانشگاه گفت‌وگو شده است که در میان این افراد، چهره‌های سرشناسی نظیر «محمدرضا پورمحمدی»، «میررضا مجیدی» و «صفر نصراله‌زاده» (رؤسای سابق و فعلی دانشگاه تبریز) حضور دارند.

مولف در بخشی از مقدمه جلد دوم کتاب آورده است: دانشگاه تبریز در دفاع مقدس سه نقش مهم را ایفا کرد؛ نخستین و مهم‌ترین نقش دانشگاه تبریز بسترسازی مادی و معنوی برای حرکت‌های فکری و علمی بود که شاهد آن نقش دانشگاه تبریز در قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ تبریز بود که شهیدان «محمد تجلا» و شهید «محمدباقر رنجبر آذرفام» در این واقعه و شهیدان «محمد غلامی» و «پرویز میرزایی» در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

نقش دوم دانشگاه تبریز، تربیت نیروهای مؤمن و انقلابی بود که فارغ‌التحصیلانی با مبانی اعتقادی قوی و دارای ویژگی‌های والای اسلامی و انسانی به کشور تقدیم کرد که در عرصه‌های مختلف اجرایی و علمی به‌ویژه در طول هشت سال دفاع مقدس درخشیدند و ستاره‌هایی که در آسمان شهادت منور شدند و جانبازان سرافرازی که همواره در عرصه سازندگی و مدیریت کشور طلایه‌دار بوده‌اند. دانشگاه تبریز بزرگانی زیادی را در عرصه‌های مختلف نظامی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای سربلندی، سرافرازی و شکوفایی کشورمان تربیت کرده است که نمونه بارز آن سرداران و فرماندهان شهید دفاع مقدس است که در این راه نیز نزدیک ۱۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است؛ از جمله شهید آقا «مهدی باکری»، فرمانده لشکر عاشورا و «محمدحسن کسایی» فرمانده گردان انصار جهاد سازندگی.

نقش سوم دانشگاه تبریز در طول هشت سال دفاع مقدس این است که در سه حوزه علمی - تسلیحاتی، نیروی انسانی و کمک‌های مادی از دفاع مقدس پشتیبانی می‌کرد. بیش از ۳۰۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تبریز در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به جبهه اعزام شده‌اند. به دلیل این‌گونه خدمات دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس، در شب ۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط جنگنده‌های رژیم سفاک عراق مورد حمله قرار گرفت که ۲۰ نفر از دانشجویان و دو نفر از کارکنان به فیض شهادت نائل آمدند.

«محمدعلی پرغو» در ۴۶۰ صفحه به قلم «محمدعلی پرغو» تالیف و در ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات دانشگاه تبریز و با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار