یادداشت/ سردار امان‌اللهی

نقش مشارکت نهاد‌های جامعه با پلیس در پیشگیری اجتماعی از جرم

مشارکت و همراهی جامعه به عنوان یک زیرساخت مهم در تحقق و تامین امنیت اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود و امنیت بدون مشارکت اجتماعی شکننده، ضعیف و ناپایدار است.
کد خبر: ۵۵۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۷ - 19October 2022

نقش مشارکت نهاد‌های جامعه با پلیس در پیشگیری اجتماعی از جرمگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «منوچهر امان‌اللهی» فرمانده انتظامی استان چهارمحال و بختیاری؛ بی تردید هیچ عنصری برای پیشرفت، توسعه و تکامل جامعه و شکوفایی استعدادها، مهمتر از عنصر امنیت و تامین آرامش در جامعه نیست و توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... بدون امنیت امکان­پذیر نخواهد بود.

امنیت اجتماعی یکی از ضروری­‌ترین نیاز‌های فرد، گروه و جامعه است و ادامه حیات و بقا جوامع بدون آن مشکل و غیر ممکن خواهد بود. تامین امنیت اجتماعی در جامعه به تقویت امنیت ملی کمک می­ کند. از سوی دیگر مشارکت مردم با رضایت­مندی و تکریم آنان توسط نیروی انتظام بخش جامعه، بستر‌های لازم توسعه و رفاه در جامعه را فراهم می­ نماید.

امنیت به عنوان یک فرایند اجتماعی مطرح است و عوامل زیادی بر تامین امنیت اثرگذار است. هرچند بر اساس قانون فرماندهی انتظامی مصوب سال ۱۳۶۹ تامین نظم، امنیت و آسایش عمومی از وظایف فرماندهی انتظامی محسوب می­شود، اما می ­توان گفت این نگاه سلبی به امنیت است و امنیت در نگاه ایجابی حاصل مشارکت همه آحاد جامعه و نهاد‌های اجتماعی است.

در رویکرد ایجابی، امنیت پایدار به عنوان محصول و باز تولید جامعه محسوب می ­شود و نظم اجتماعی حاصل کارکرد و مشارکت جامعه و نهاد‌های اجتماعی است که با تعامل و همبستگی یک امنیت پایدار در جامعه بوجود می‌آید.

اما در نگاه سلبی به امنیت، پلیس با انجام اقداماتی در جامعه به دنبال تحقق امنیت و نظم اجتماعی است. در این رویکرد نیز مشارکت اجتماعی لازم است و این اقدامات نیازمند همراهی و همکاری جامعه با پلیس است و بین مجموعه اقدامات پیشگیری از وقوع جرایم و ناهنجاری­‌های اجتماعی، نظارت بر حفظ انضباط اجتماعی، رعایت حقوق شهروندی، ارائه خدمات اجتماعی، تعامل اجتماعی و جلب مشارکت عمومی با افزایش امنیت اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد و مجموعه اقدامات انجام شده می­تواند به تقویت امنیت اجتماعی در جامعه منجر شود. در انجام این اقدامات نیز پلیس نیازمند مشارکت و تعامل سازنده و همراهی و همکاری جامعه و نهاد‌های اجتماعی است.

بررسی هر دو رویکرد سلبی و ایجابی تحقق امنیت در جامعه نشان می­ دهد مشارکت و همراهی جامعه به عنوان یک زیرساخت مهم در تحقق و تامین امنیت اجتماعی در جامعه محسوب می ­شود و امنیت بدون مشارکت اجتماعی شکننده، ضعیف و ناپایدار است. از این رو است که پلیس در راستای پیشبرد اهداف خود در تحقق امنیت همواره بر مشارکت جامعه و استفاده از ظرفیت ­های اجتماعی تاکید می ­کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها