یادداشت/ سرهنگ عباس احمدیان

«وجدان کاری» لازمه جهش در موفقیت‌های سازمانی

امروز شاید بیش از هر زمان دیگری به تقویت وجدان کاری و تغییر در فرهنگ کار نیازمند هستیم چراکه نیروی انسانی متعهد سازمان را در دستیابی به اهداف خود یاری می‌دهد.
کد خبر: ۵۵۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳ - 19October 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس- سرهنگ «عباس احمدیان» معاون نیروی انسانی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ کار و به معنای اخص آن شغل، مظهر زنده بودن، زنده ماندن و زندگی انسانی است. برای داشتن زندگی انفرادی و اجتماعی بهتر باید کار کرد و این تنها وسیله‌ای است که جایگاه انسان را در پهنه هستی انسانی‌تر کرده و سنگر او را برای تسخیر طبیعت و پیروزی بر ناملایمات آن هر روز نسبت به گذشته مستحکم‌تر می‌کند.

در این بین دلبستگی به کار اهمیت بسزایی دارد و این که چگونه می‌توان شرایط و موقعیت را به گونه‌ای مدیریت کرد که رضایت شغلی و انجام کار با کیفیت کیفی و مطلوب را محقق سازد.

یکی از این موارد که در ایجاد و بسترسازی چنین وضعیتی مهم است و باید به آن به‌عنوان زیرساخت ایفای نقش و مسئولیت پرداخت توجه به وجدان در کار است و این مهم در تکلیف خطیر کارکنان انتظامی که خادمان مردم، ناظمان امنیت و امین و معتمد جامعه هستند و برای ادای تکلیف باید قاطعانه و مستحکم با مجرمان و قانون‌شکنان برخورد کنند معنا و مفهوم خاصی پیدا می‌کند.

امروز شاید بیش از هر زمان دیگری به تقویت وجدان کاری و تغییر در فرهنگ کار نیازمند هستیم چراکه نیروی انسانی متعهد سازمان را در دستیابی به اهداف خود یاری می‌دهد.

در واقع وجدان عبارت است از استعدادی که به تشخیص نیک و بد پرداخته و برای امور ارزش قائل است و این 2 اصل نیک و بد را از هم فرق گذاشته و برای ما نوعی الزام عملی ایجاد می‌کند .

این قوه فعال مجموعه عواملی است که در فرد سازمانی نظام ارزشی به وجود می‌آورد و خوب و بد اعمال به وسیله آن درک و به عبارت دیگر در انجام هرچه کامل‌تر و بهتر کارها و پرهیز از هرگونه تساهل و کم‌کاری تعیین مسیر می‌کند.

با تمرکز و اتکای به وجدان در کار می‌توان جامعه‌ای تصور کرد که در آن افراد در مشاغل گوناگون سعی می‌کنند کارهای محوله را به بهترین وجه و به طور دقیق و کامل و با رعایت اصول بهینه‌سازی انجام دهند.

 نمی‌توان گفت هر فرد در ابتدای استخدام، وجدان کاری کسب می‌کند بلکه عوامل متعددی پیش از این وجدان کاری شخص را تحت تأثیر خود قرار دادند.

در این زمینه هرگز نمی‌توان نقش ارزش‌ها، فرهنگ شخصیت و نگرش نسبت به کار را نادیده گرفت. بنابراین کارکنان هنگام پیوستن به یک سازمان دارای گرایش درونی نسبت به کار بوده و با این زمینه قبلی کار خود را آغاز می‌کنند که این زمینه می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

در اینجاست که شرایط مساعد سازمانی در سوق دادن نگرش مثبت فرد به سوی هدف بسیار موفق خواهد بود؛ خوشا به حال افرادی که شغل خود را به مانند سرگرمی و عشق دوست دارند؛ از انجام دادن کار خود لذت می‌برند و نیروهای جسمی و روانی خود را صرف همان کارهایی می‌کنند که همکارانشان آن کارها را ممکن است استرس‌زا خسته‌کننده و یا نامطلوب می‌پندارند.

نکته مهم پایانی درک و شناخت واقعی از اهمیت خود و خودیابی و خودشناسی در انجام تکالیف و ایفای نقش و مسئولیتی است که شغل و کار پلیس در مسیر عبادت‌گونه برقراری نظم و امنیت کشور است و این که اگر لحظه‌ای نباشیم این ضعف و کاستی چه نتایج ناگوار و مشکلاتی می‌تواند برای جامعه، همنوعان، خانواده‌ها و اطرافیان خودمان به وجود بیاورد.

اهمیت دانش و اطلاعات به روز و کارآمد در این جریان کاری از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، کارکنان جهاد خدمت برای امنیت در فراجا را مجاهدان فی سبیل الله خواندند که با رفتار حکیمانه، یار مهربان مردم و ستون‌های استوار امنیت هستند و این عزت و عظمت باید با عزم عمومی قدرشناسی و پاس داشته شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار