رئيس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

آسیب‌پذیری سایبری کلیدواژه توسعه ناامنی است/ صلاحیت امنیتی لازمه فعالیت ادمین اداری

سردار «جلالی» گفت: توسعه آشوب و اغتشاش و ناامنی تهدیدات ترکیبی دشمن است و کلید آن آسیب‌پذیری سایبری است.
کد خبر: ۵۵۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲ - 19October 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل امروز در همایش پدافند شیمیایی خراسان رضوی در مشهد اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد حوادث سایبری اخیر پیچیدگی نداشت اما به این دلیل رخ داد که در آن دستگاه‌ها، چارچوب‌های اولیه امنیتی را رعایت نکرده در حالیکه اِشکال و راه حل آن‌ها هم معلوم بوده است.

وی با اشاره به هک شدن سامانه شهرداری تهران، افزود: هک سامانه شهرداری تهران که در تابستان رخ داد به دلیل وجود ۳۰۰ دسترسی اَدمین بود که می‌توانست هر کاری را انجام دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: اَدمین، در کنترل سیستم‌های اداری به اندازه مدیرعامل یا بیشتر اختیارات دارد. کسی که می‌خواهد ادمین اداری باشد باید صلاحیت امنیتی وی استعلام شود تا مشخص باشد فرمان کار دست چه کسی قرار گرفته است.

سردار جلالی با بیان این که مدیران باید نسبت به مسایل سایبری زیر مجموعه خود اطلاعات لازم را کسب کنند، خاطرنشان کرد: وقتی زیرساخت‌ها مورد حمله سایبری قرار می‌گیرد یعنی نوع جدیدی از جنگ آغاز شده لذا باید حداقل اطلاعات سایبری را در اختیار داشته و در این خصوص در همه حوزه‌ها آمادگی‌های لازم را کسب کرده و همه نیازهای آموزشی به دستگاه‌ها ارائه شود.

وی تأکید کرد: دشمن با تهدید ترکیبی به میدان آماده است و از لایه‌های مختلف استفاده می‌کند که یکی از اینها نفوذ یا تهدید از درون است و مسئول و کسی که در یک سازمان، اَدمین است و اطلاعات، اختیار و دسترسی دارد باید کنترل مضاعف شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل یادآور شد: دشمنان در حملات سایبری به دنبال ضربه به نقاطی است که بیشترین خدمت را ارائه می‌دهند چنانکه قبلا به سامانه سوخت حمله کردند.

سردار جلالی بیان داشت: از دیگر اقدامات دشمن این است که از طریق رسانه، اقداماتی را که انجام می‌دهد بزرگنمایی کند. کار رسانه دشمن نفت ریختن روی مشکلات اولیه است. به میزانی که فضای افکار عمومی دست دشمن است به همان میزان، قدرت اراده مردم دست وی قرار دارد از این رو امیدواریم حوادث اخیر فضای مجازی را نظام‌مند کند.

وی ادامه داد: توسعه آشوب و اغتشاش و ناامنی تهدیدات ترکیبی دشمن است و کلید آن آسیب‌پذیری سایبری است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ضعف ما عامل حمله دشمن می‌شود، تصریح کرد: شهرهای موشکی برای صلح است و برای این که دشمن بداند قوی هستیم.

سردار جلالی با بیان این که آمریکا در حوزه نظامی با کسی تعارف ندارد، ادامه داد: جمهوری اسلامی بعد از دفاع مقدس، در بخش‌های مختلف زمینی، هوایی و دریایی به بازدارندگی رسیده‌ است و هم از ظرفیت و امکانات نظامی برخوردار است و هم اراده برخورد نظامی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این که دشمن در برابر جمهوری اسلامی نمی‌تواند گزینه نظامی را انتخاب کند ناشی از اثر قدرت ما بر اوست و پایگاه و شهرهای موشکی نشانگر توانایی نظامی کشور و عامل بازدارندگی است.

رئيس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با اشاره به اهمیت صنایع شیمیایی، گفت: صنایع شیمیایی و پتروشیمی صنایع دارای ظرفیت خطر هستند و الگوی اینها با دیگر صنایع بی‌خطر متفاوت است و ایمنی آن‌ها مهم است اما نظام مهندسی ما یک سازه پرخطر و بی‌خطر را با یک الگو می‌سنجد که اشتباه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها