دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرا آمریکا از برقراری روابط حماس و سوریه نگران است؟

نگرانی شدید آمریکا از برقراری مجدد روابط حماس و سوریه را می‌توان در اظهارات «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جستجو و پیدا کرد.
کد خبر: ۵۵۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۳ - 22October 2022

نگرانی شدید آمریکا از برقراری مجدد روابط حماس و سوریه/ اتونشر فردا شنبهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ترس و نگرانی شدید آمریکا از برقراری مجدد روابط حماس و سوریه را می‌توان در اظهارات «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جستجو و پیدا کرد. او در سخنانی با طرح این ادعا که از سرگیری روابط بین دمشق و جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به منافع مردم فلسطین لطمه می‌زند نگرانی عمیق آمریکا از این موضوع را به صورت کاملا واضح و عملی بیان کرد.

پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در شرایطی مدعی شده که استقبال رئیس جمهور سوریه از هیات سیاسی حماس به منافع مردم فلسطین آسیب می‌رساند و تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تروریسم در منطقه و فراتر از آن را تضعیف می‌کند که بر هیچ کس پوشیده نیست که اصلی‌ترین عاملی که موجب وارد آمدن ضربات متعدد و دردناک به کشور‌های اسلامی شده همین اختلاف و تفرقه‌هایی است که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی بین کشور‌های اسلامی ایجاد شده است.

در حقیقت باید گفت اگر می‌بینیم در سایه دنیای غرب و استکبار جهانی تا حدودی در مقاطعی توانستند به اهداف و برنامه‌های خود در قبال کشور‌های اسلامی و کنترل آن‌ها و ضربه وارد کردن به آن‌ها برسند همه به دلیل اختلاف‌ها و تفرقه‌هایی بود که کشور‌های غربی و آمریکا در بین کشور‌های اسلامی ایجاد کرده بودند. این در حالی است که اگر مسلمانان و کشور‌های اسلامی به سوی اتحاد و انسجام حرکت کنند موفقیت‌های فراوانی را به دست می‌آورند.

اما ماجرا از کجا آغاز شد؟ ماجرا از دیدار روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر بشار اسد رئیس جمهور سوریه با هیاتی از سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین «حماس» آغاز شد. رئیس جمهور سوریه در این دیدار پیرامون نتایج مذاکرات بین گروه‌های فلسطینی با آن‌ها گفتگو کرد. این دیدار نخستین دیداری بود که بعد از سال ۲۰۱۲ انجام شده بود.

البته نقطه امیدبخش برای مردم فلسطین بعد از این دیدار بود که در آن نیرو‌ها و جناح‌های فلسطینی با صدور بیانیه‌ای در دمشق پایتخت سوریه بر روی گزینه مقاومت به عنوان تنها راه بازگرداندن حقوق مردم و ملت فلسطین تاکید کردند. نکته مهم در این بین اظهارات «خلیل الحیه» معاون دبیرکل جنبش حماس بود که در سخنانی گفت: دیدار با رئیس جمهور اسد یک روز باشکوه است و از این رو ما حضور و فعالیت خود در سوریه را از سر خواهیم گرفت و با دمشق برای حمایت از مردمان و ثبات سوریه همکاری خواهیم کرد.

حال در این میان موضوع بسیار مهم و اساسی اتحاد کشور‌های اسلامی با یکدیگر است. مسئله‌ای که نگرانی شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا را به همراه خواهد داشت، زیرا اگر همچنان شاهد افزایش اتحاد و انسجام مسلمانان و ملت‌های اسلامی باشیم شاهد افزایش قدرت و توان کشور‌های اسلامی در برابر دنیای غرب و استکبار جهانی خواهیم بود که این موضوع موازنه قدرت را به نفع مسلمانان تغییر می‌دهد.

از طرف دیگر میزبانی سوریه از کشور‌های فلسطینی در دمشق نشان از این موضوع دارد که شاهد رفع کدورت و اختلافات حدود ۱۰ سال اخیر کشور‌های مقاومت فلسطینی با سوریه هستیم که این موضوع هم پیامی ناخوشآیند برای رژیم صهیونیستی به همراه دارد و از آن طرف حامل خبر‌هایی خوش برای محور مقاومت به معنی فرارسیدن روز‌های روشن و امیدبخش برای مردم فلسطین است.

موضوع بسیار مهم دیگر در این رابطه استقبال جناح‌های مقاومت فعال در داخل و خارج فلسطین از این سفر گروه‌های فلسطینی به سوریه و صدور بیانیه است. زیرا از گذشته تا امروز همواره شاهد بودیم که تمامی گروه‌های فلسطینی مقاومت را تنها راه بازگرداندن حقوق مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی قلمداد می‌کردند و این موضوع یعنی تهدیداتی که این رژیم اشغالگر تا امروز با آن روبرو بوده قطعا در آینده افزایش قابل توجه و معناداری پیدا خواهد کرد که موجودیت آن‌ها را بیش از پیش تهدید می‌کند.

در پایان باید گفت آن چیزی که ترس را در اردوگاه غرب به خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی افزایش داده است برنامه و تصمیم مسلمانان برای اتحاد و انسجام هرچه بیشتر در برابر رژیم اشغالگر قدس است و بر اساس دورنمایی که از این اقدام آن‌ها متصور است این که رژیم صهیونیستی به طور قطع آینده با افزایش قابل توجه و خطرناک مقاومت نیرو‌های مقاوم فلسطینی روبرو خواهد شد که عرصه را بر این رژیم نامشروع بیش از پیش تنگ کرده و روزگار ان‌ها را تیره و تار خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها