چارچوب هماهنگی عراق انتخاب وزرای کابینه را به السودانی سپرد

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق انتخاب وزاری کابینه را به «محمد السودانی» سپرد و از او خواست تا دو وزارتخانه‌ی مهم را از سهم‌خواهی‌های حزبی مستثنی کند.
کد خبر: ۵۵۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲ - 21October 2022

چارچوب هماهنگی عراق، انتخاب وزرای کابینه را به السودانی سپردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق روز گذشته (پنج‌شنبه) به «محمد السودانی» نخست‌وزیر مکلّف، اجازه داد تا افراد پیشنهادی برای مدیریت وزارتخانه‌های مختلف را انتخاب کرده و وزارت کشور و دفاع از سهمیه‌بندی‌های حزبی مستثنی کند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، چارچوب هماهنگی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نشست خود را روز پنجشنبه برای بحث درباره تشکیل دولت و غلبه بر موانع پیش‌روی نخست‌وزیر مکلّف برگزار کرد».

این بیانیه افزود: در این نشست به محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر مکلّف، اجازه داده شد تا وزرایی را که به وزن انتخاباتی چارچوب هماهنگی متعلق هستند، انتخاب کند. این کار بعد از آن صورت گیرد که تمام نیرو‌های سیاسی، فهرستی از تعداد نمایندگانش در پارلمان به همراه امضای معتبر را همراه اسامی نامزد‌های پیشنهادی خود برای وزارت‌خانه‌های مختلف، براساس معیار‌های موردنظر نخست‌وزیر تقدیم کنند.

بیانیه ضمن اشاره به این‌که «چارچوب هماهنگی به سودانی اجازه داده تا بین نامزد‌ها یکی را انتخاب کند یا نامزد‌های جدیدی را پیشنهاد دهد»، خاطرنشان کرد: «نخست‌وزیر مکلّف همچنین این اجازه را دارد تا وزارتخانه‌ها را بین گروه‌های سیاسی و یا درون آن‌ها جابه‌جا کند؛ به جز وزارت‌خانه‌های کشور و دفاع که از سهمیه‌بندی‌های حزبی مستثنی هستند و معرفی شخصیت‌های غیرنظامی یا نظامی برای مدیریت آن‌ها، باید به نحوی صورت گیرد که حصول یک دولت خدمات‌محور مؤثر در راستای اهداف آن وزارتخانه تضمین شود».

این در حالی است که السودانی چه در داخل و چه در خارج از عراق با مقبولیت‌های سیاسی قابل توجهی روبه‌رو شده است. علاوه بر جریان‌های سیاسی عراق، سفرای کشور‌های غربی انگلیس، روسیه، فرانسه و سران کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس نیز طی پیام‌هایی انتخاب وی را تبریک گفته و برایش آرزوی موفقیت کردند.

«محمد شیاع السودانی» مامور تشکیل کابینه عراق پس از آنکه از سوی «عبداللطیف محمد جمال رشید» رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه شد به سخنرانی پرداخت و در سخنان خود تاکید کرده بود: «کابینه من شامل افراد شایسته، پاک و قادر به انجام مسئولیت خواهد بود».

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار