واکنش سفارت آمریکا در سالگرد فوت فرزند امام (ره)؛

خروش احساسات ضدآمریکایی تظاهرات‌کنندگان در مراسم درگذشت آقا سید مصطفی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد فوت آقا سید مصطفی خمینی (ره) گزارش لانه جاسوسی آمریکا از راهپیمایی مردم در دومین سالگرد فوت وی منتشر کرد.
کد خبر: ۵۵۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ - 24October 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اول آبان ۱۳۵۸، همزمان با دومین سالگرد رحلت آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره)، اجتماعی در تهران برگزار شد. در این ایام، محمدرضا پهلوی در آمریکا به سر می‌برد. مردم در این راهپیمایی، اقدامات آمریکا علیه ایران را نیز محکوم کردند.

گزارش لانه جاسوسی در سالگرد حاج آقا مصطفی

گزارش سفارت آمریکا در تهران پیرامون این رویداد، جالب توجه بود. «تامست» گزارشگر سفارت، در ۲۴ اکتبر ۱۹۷۹ (۲ آبان ۱۳۵۸) گزارشی به وزارت خارجه آمریکا نوشت و در آن به تحلیل اوضاع ایران پرداخت. در بخشی از این گزارش با اشاره به رحلت فرزند امام در اول آبان ۱۳۵۶ آمده بود:

«دیروز چند تظاهرات در تهران برگزار شد و شامل گروه‌هایی بود که از مقابل سفارت عبور کرده و توقفی نداشتند. بعضی از شرکت کنندگان شعار‌هایی ضدآمریکایی دادند و حامل پرچم‌هایی خطاب به آمریکا و پرزیدنت کارتر بودند. به هر حال این احساسات ضدآمریکایی آشکارا در رابطه با هدف اصلی برخی از تظاهرکنندگان جهت یادبود سالگرد مرگ فرزند بزرگ خمینی در چند سال پیش بوده است.

گزارش لانه جاسوسی در سالگرد حاج آقا مصطفی

توضیح: به صورت وسیعی اعتقاد بر این است که مصطفی خمینی از سوی ساواک و عوامل CIA مسموم شده است. به نظر می‌رسد بیانیه‌های ضدآمریکایی مرتبط با اسطوره عامیانه مرگ مصطفی باشند؛ نه ورود شاه ایران به آمریکا ـ پایان نظریه.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار