پیام امام خمینی (ره) به‌مناسبت شهادت نخستین شهید محراب؛

«ترور» نشانه خودباختگی دشمنان انقلاب اسلامی است

حضرت امام خمینی (ره) در پیام خود به‌مناسبت شهادت آیت‌الله «قاضی طباطبایی» آورده‌اند: ملت عزیز ایران باید در این مصیبت‌های بزرگ که نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است بر مجاهدات خود افزوده تا احقاق حق مستضعفین ایستادگی کنند.
کد خبر: ۵۵۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۹ - 01November 2022

به گزارش دفاع‌پرس از تبریز، دهم آبان 1358 روزی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است، در این روز آیت‌الله «محمدعلی قاضی طباطبایی» در مسجد «شعبان»، بعد از اقامه نماز عشا به دست گروهک ترویستی و منافق فرقان به شهادت رسید و عنوان اولین شهید محراب را به نام خویش ثبت کرد تا سندی باشد بر حقانیت انقلاب اسلامی ایران و پرچمی برای رسوایی چهره نفاق.

حضرت امام خمینی (ره) که از اساتید شهید قاضی طباطبایی نیز بودند، در پیامی شهادت وی را نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و انقلاب داستند و بر تدام این شهید محراب تاکید کردند.

در سالروز شهادت این مبارز نستوه انقلاب اسلامی، پیام بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت این ضایعه ماندگار می‌خوانید:

خون شهید ما را مصمم‌تر می‌کند

«بسم الله الرحمن الرحیم‏

إنا لله و إنا إلیه راجعون

با کمال تأسف ضایعه ناگوار شهادت عالِم مجاهد، حجت‌الاسلام و المسلمین، آقای حاج سید محمدعلی قاضی طباطبایی -رحمة‌الله‌علیه- را به عموم مسلمانان متعهد و علمای اعلام مجاهد و مردم غیور مجاهد آذربایجان و خصوص بازماندگان این شهید سعید تسلیت عرض، و از خداوند متعال صبر انقلابی برای مجاهدین راه حق و اسلام خواستارم.

ملت عزیز برومند ایران و آذربایجانیان غیرتمند عزیز باید در این مصیبت‌های بزرگ که نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است، هر چه بیش‌تر مصمم، و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجید بر مجاهدات خود افزوده و از پای ننشینید، تا احقاق حق مستضعفین را از جباران زمان بنمایند.

عزیزان من، در انقلابی که ابرقدرت‌ها را به عقب رانده و راه چپاولگری آنان را از کشور بزرگ بسته است این ضایعات و ضایعات بالاتر، اجتناب ناپذیر است. ما باید از کنار این وقایع با تصمیم و عزم و خونسردی بگذریم؛ و به راه خود - که راه جهاد فی سبیل‌الله است - ادامه دهیم. شهادت در راه خداوند زندگی افتخارآمیز ابدی و چراغ هدایت برای ملت‌هاست. ملت‌های مسلمان باید از فداکاری مجاهدین ما در راه استقلال و آزادی و اهداف مقدسه اسلام بزرگ الگو بگیرند؛ و با پیوستن به هم سد استعمار و استثمار را بشکنند، و به پیش‏ به سوی آزادگی و زندگی انسانی بروند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و رحمت و مغفرت برای شهدای راه حق و شهیدِ سعید طباطبایی خواستارم.

۱۱ ذی‌الحجة الحرام ۹۹

آبان ۵۸

روح الله الموسوی الخمینی‏»

فراز از زندگی اولین شهید محراب

«آیت ­الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی» از مراجع تقلید شیعه بود که در پیروزی و به­ ثمر رساندن انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) خصوصاً در منطقه تبریز نقش مهمی داشت.

در دوران رژیم پهلوی گستردن استیداد و اسلام ستیزی، علمای انقلابی در سراسر کشور عَلَم مخالفت برافراشتند و مردم تبریز در کنار آحاد مردم پرچم نهضت اسلامی را بر دوش گرفتند و هماهنگ با سایر شهرها موج اعتراض به راه انداخت. قاضی طباطبایی در کنار پدر رهبری مردم تبریز را بر عهده داشت که توسط عمال پهلوی راهی تبعیدگاه شد و به مدت دو ماه ناگزیر به اقامت اجباری در تهران گردید و از آن جا بار دیگر به مشهد مقدس تبعید شد و خانه پدری وی در تبریز به دست دژخیمان پهلوی ویران شد.

آیت‌الله قاضی طباطبائی سهم بسزائی در نهضت امام خمینی در سال 1342 داشتند. وی با سخنرانی‌های آتشین و پخش اعلامیه‌های ضدرژیم، مردم قهرمان تبریز را به صحنه پیکار آورد و با این عمل شجاعانه خود، شعله انقلاب را در آذربایجان شعله ور کرد. در پی اقدامات روشنگرانه این مبارز نستوه ماموران سازمان ضدامنیت با هماهنگی «علی دهقان» استاندار وقت آذربایجان و «حسن مهرداد» رئیس ساواک تبریز، وی را دستگیر و به پادگان زرهی تهران بردند و بعد از آن به سیاهچال مخوف قزل قلعه تحویل دادند که دو ماه و نیم حبس کردند و بعد از آزادی عملا دچار حبس خانگی شدند و در تهران به عنوان تبعیدی زندگی می‌کردند.

روز سی‌ام آذر ۱۳۴۷ نماز عید فطر به امامت آیت‌الله قاضی طباطبائی برگزار شد وی در این روز نیز علیه رژیم پهلوی سخنرانی کرد و غروب همان روز دستگیر و به شهر بافت در کرمان تبعید شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و احیای سنت و آیین عبادی، سیاسی نماز جمعه آیت‌الله قاضی طباطبایی در مرداد 1358  طی حکمی از سوی امام خمینی به عنوان نماینده رهبر انقلاب اسلامی و امام جمعه تبریز منصوب شد که به طور مستمر نماز جمعه به امامت وی برگزار می‌شد و سرانجام در ۱۱ آبان ۱۳۵۸ در غروب عید قربان بعد از اقامه نماز عشا در مسجد «شعبان» توسط گروهک فرقان به شهادت رسید.

پیکر این مبارز انقلابی فردای آن روز به دست مردم آذربایجان تشییع و در آرامگاه خانوادگی واقع در مسجد مقبره به خاک سپرده شد.

آیت‌الله قاضی طباطبایی که از محضر امام راحل بهره فراوان برده بود آثار ارزشمندی نیز تالیف کرد که می‌توان به «الاجتهاد و التقلید»، «الفوائد»، «خاندان عبدالوهاب»، «کتاب فی علم الکلام»، «فصل الخطاب فی تحقیق اهل الکتاب»، «تاریخ قضا در اسلام»، «حدیقه الصالحین» و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار