یادداشت/ سردار میرحیدری

پلیس و پدافند غیرعامل

بسیاری از وظایف و اقدامات روزمره پلیس، همسویی کاملی با اقدامات لازم برای تقویت پدافند غیرعامل در کشور دارد که از جمله می‌توان به طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد.
کد خبر: ۵۵۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۱ - 02November 2022
پلیس و پدافند غیرعاملگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «محمدرضا میرحیدری» فرمانده انتظامی استان اصفهان؛ با پیشرفت فناوری و به‌کارگیری تسلیحات هوشمند و نامتعارف، جنگ‌ها ماهیت پیچیده و مخرب‌تری به خود گرفته است، تعرض و قدرت‌طلبی استکبار جهانی و کشور‌های زورمدار به بهانه‌های واهی به سایر ملل و کشور‌های جهان در شکل و ماهیت جدید توسعه یافته و هر روز در گوشه‌ای از جهان شاهد کشتار انبوه مردم و تخریب، انهدام منابع، سرمایه‌ها و زیرساخت‌های ملی کشور‌ها بر اثر آتش ویران‌گر دشمنان هستیم که با وضعیت کنونی این روند، متوقف نشده و ادامه خواهد یافت.
 
از این رو اتخاذ راهکار‌های پدافند غیرعامل بهترین راهی است که باید در مقابل این تهدیدات به کار گرفت و اهمیت این مقوله در این جا متجلی می‌شود.
 
پدافند غیرعامل به عنوان بهترین ابزار دفاع
 
پدافند غیرعامل با مفهوم کلی «ایجاد آمادگی و دفاع در برابر تهاجم، بدون استفاده از سلاح و درگیر شدن مستقیم»، امروزه به عنوان عمده‌ترین راه شناخته شده برای ایستادگی در برابر طمع‌ورزی‌های دشمنان محسوب می‌شود.
 
پدافند غیرعامل در شرایط کنونی، برای همه دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. در وضعیتی که دشمنان با انواع ابزار‌ها سعی در تضعیف جمهوری اسلامی ایران داشته و در این راه از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند؛ افزایش توان مقابله با آن‌ها از جمله نیاز‌های ضروری کشور است که باید در همه بخش‌ها و از سوی همه اقشار دنبال شود.
 
کارشناسان نظامی، پدافند غیرعامل را در بهترین شیوه دفاع ارزیابی می‌کنند؛ چون بیشترین تهدیدات موجود علیه کشور، تهدیدات نرم است و اگر جامعه ایرانی از حیث نرم افزاری و سخت افزاری به ابزار‌های پدافند غیرعامل مجهز باشد، این تهدیدات کمترین اثر از خود باقی خواهند گذاشت.
 
امنیت و پدافند غیرعامل
 
امنیت یکی از مهمترین بستر‌هایی است که همواره مورد هدف حمله‌های دشمن قرار داشته و دشمنان انقلاب که همواره از تضعیف این امنیت با اعمال تهدیدات خارجی عاجز بوده اند؛ در طی سال‌های اخیر، تضعیف امنیت از درون کشور را در دستور کار خود قرار داده و سلسله اقدامات هدفمندی را در این مسیر کلید زده اند.
 
فرماندهی انتظامی کشور نیز به عنوان متولی نظم و امنیت داخلی، از این حمله‌ها و هجمه‌ها مصون نمانده و دشمن، تضعیف مجموعه انتظامی را برای رسیدن به اهداف خود در اولویت قرار داده است.
 
هجمه علیه مدافعان امنیت، انتشار شایعات بی پایه در خصوص اقدامات پلیس و تلاش زیاد برای خدشه دار کردن وجهه مقتدر و در عین حال مهربان پلیس در نظر جامعه ایرانی از جمله اقداماتی است که دشمنان انقلاب آن را دنبال کرده اند.
 
مضاف بر این، فرماندهی انتظامی به عنوان یکی از نیرو‌های مسلح کشور، باید همیشه خود را در برابر تهدیدات دشمن ایمن نگاه دارد و در این راه، همه تجهیزات و ساختار‌های نرم افزاری و سخت افزاری خود را با اجرای پدافند غیرعامل از حملات دشمن مصون سازد.
 
نقش پدافند غیرعامل در ماموریت‌های پلیس
 
فرماندهی انتظامی کشور همانند سایر نیرو‌های مسلح و مراکز حساس، بایستی با بکارگیری اصول پدافند غیرعامل، نیروها، اماکن و تجهیزات خود را در برابر تهدیدات و آسیب‌ها به نحو احسن حفاظت کند تا بتواند در مواقع بحرانی و حساس ماموریت تامین نظم و امنیت و خدمت رسانی به مردم را به خوبی اجرایی سازد.
 
بسیاری از وظایف و اقدامات روزمره پلیس، همسویی کاملی با اقدامات لازم برای تقویت پدافند غیرعامل در کشور دارد که از جمله می‌توان به طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد.
 
نقش پدافند غیر عامل در مقابله با تهدیدات سایبری
 
مقابله با تهدیدات سایبری به عنوان یکی از بستر‌های مهم پدافند غیرعامل، ماموریتی است که بخش عمده آن به پلیس محول شده است. در این میان پلیس فتای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با نظارت کامل بر فضای سایبر، ماموریت مقابله با تهدیدات سایبری، نفوذ و خرابکای احتمالی دشمن از این منفذ را بر عهده دارد.
 
دشمن در طی همه این سال ها، فضای مجازی را به عنوان یکی از ساده‌ترین راه‌های نفوذ و فتنه انگیزی تلقی کرده و سرمایه گذاری عظیمی بر روی استفاده از این ابزار در راستای اهداف خود کرده است.
 
اثرگذاری بر افکار عمومی جامعه با انتشار اخبار غلط از یک سو و طراحی حمله‌های سایبری به سامانه‌های حساس کشور از سوی دیگر، دو هدفی است که دشمن در بستر سایبری به دنبال آن است و اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل برای ارتقای امنیت فضای سایبری کشور به همین دلیل صورت گرفته است که این امر در نیروی انتظامی نیز تا کنون با دقت فراوانی صورت پذیرفته است، اما به هر صورت باید در برابر تهدیدات نو نیز آمادگی داشت و این روند را ادامه داد.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها