دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حافظه یک ملت از جنایات یک دولت/ چالش ایران و آمریکا از کجا آغاز شد؟

برخلاف باور بسیاری از مردم و حتی سیاسیون نقطه آغاز اختلافات ایران و آمریکا که تا امروز هم همچنان ادامه داشته و خواهد داشت نه اشغال لانه جاسوسی که کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بوده است.
کد خبر: ۵۵۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۶ - 03November 2022

حافظه یک ملت از جنایات یک دولت/ چالش ایران و آمریکا از کجا آغاز شد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ۱۳ آبان در حافظه تاریخی مردم ایران و همچنین در تقویم رسمی کشور کلیدواژه‌ی «دانش‌آموز» و «مبارزه با استکبار» را تداعی می‌کند. دستگیری و تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۱۳۴۳، کشتار جمعی از دانش‌آموزان به دست عُمال رژیم پهلوی و تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ از جمله وقایعی است که این روز را برای یک ملت متمایز کرده است.

حضرت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز گذشته و در آستانه روز دانش‌آموز در دیدار جمعی از دانش‌آموزان کشور، ۱۳ آبان را روزی تاریخی، تجربه‌اندوز و تجربه‌آموز قلمداد کردند. در واقع ایشان به این موضوع اشاره کردند که رویداد‌ها و حوادثی که در این برهه تاریخی روی داد، موجب شد تا نه‌تن‌ها دانش‌آموزان بلکه دانشجویان و تمامی اقشار جامعه نیز درس‌های بزرگی را در تقابل با آمریکا، این شیطان بزرگ فرار بگیرند که تا امروز راهگشای ملت بزرگ و بابصیرت ایران اسلامی بوده و است.

اما نکته راهبردی و بسیار مهمی که رهبری در خلال این بخش از صحبت‌های خود به آن اشاره کردند به حافظه سپردن و عدم فراموشی این حوادث و رویداد‌هایی است که در ۱۳ آبان و در قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی و در ارتباط با آمریکا رخ داده است. زیرا اگر این وقایع با گذر زمان به دست فراموشی سپرده شود کمترین هزینه آن فراموشی عداوت و دشمنی آمریکا با ملل جهان به خصوص ملت ایران و انتظار نابجای دوستی و رفاقت با این کشور استعمارگر است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی بسیار مهم از اشارات خود پیرامون یوم‌الله ۱۳ آبان به این نکته اساسی اشاره کردند که این تجربه‌ها مال ملت ایران است و مردم باید از آن‌ها درس گرفته و از آن‌ها استفاده کنند. در واقع نگاه ایشان این روز و رویداد‌هایی که در آن رخ داده ذکر این نکته به مردم کشور است که حوادثی که در این روز روی داد یک بار دیگر آمریکا را به عنوان یک کشور شرور و استعمارگر به دنیا معرفی کرده است. ضمن اینکه این واقعه تاریخی موجب شد تا آمریکا در همیشه در برابر ملت بزرگ و فهیم ایران ضربه‌ای اساسی خورده و در جنگی نمادین مغلوب شود که این وضعیت تا امروز هم ادامه دارد.

البته رهبری به این موضوع مهم هم اشاره کردند که اگر به حوادث و رویداد‌های ۱۳ آبان به دقت و با توجه فراوان نگاه کنید می‌بینید که برخلاف تصور و باور بسیاری از مردم ایران و دنیا، نه‌تن‌ها آمریکا قدرت دست نخوردنی نیست که آسیب پذیری آن در برابر توده‌های مردم انقلابی و دشمن ستیز کشور واضح و روشن است. در واقع از این جهت است که ایشان بار‌ها و بار‌ها در سخنان خود تاکید می‌کنند که مردم و ملت ایران نباید یوم‌الله‌هایی، چون ۱۳ آبان و دشمنی آمریکا با ما را فراموش کنند.

امام خامنه‌ای در ادامه صحبت‌های خودشان به یک موضوع جالب توجه و در عین حال بسیار مهم نیز اشاره کردند و آن دروغگویی آمریکا در بیان نقطه آغاز چالش‌های آن‌ها با ایران است. ایشان فرمودند آمریکایی‌ها در تبلیغات خود زمان آغاز چالش‌ها با ایران را تسخیر لانه جاسوسی اعلام می‌کنند این درحالی است که آن‌ها دروغ می‌گویند، زیرا سرآغاز آغاز چالش بین ما و آن‌ها کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ است. در واقع می‌توان از صحبت‌های رهبری چنین نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها یا اساسا نقشی برای خود در کودتای ۲۸ مرداد قائل نیستند و یا اینکه به خوبی از نقش و جایگاه خود آگاه هستند، ولی مثل همیشه با دروغگویی به دنبال فریب افکاری عمومی ایران هستند.

در حقیقت باید گفت با توجه به سابقه سیاه و استعماری آمریکا در جهان، منطقه و ایران گزینه دوم درست است و آمریکایی‌ها همانند تمامی ظلم‌ها و ستم‌هایی که علیه مردم بی‌گناه جهان انجام دادند و سپس دست داشتن خود را در آن انکار کردند اینجا هم به‌دنبال شانه خالی کردن و مسئولیت و نقش مخرب و تجاوزکارانه خودشان در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هستند.

در پایان باید گفت بر اساس سخنان امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، نقطه آغاز اختلاف ایران و آمریکا و دشمن دانستن این کشور با کشور و ملت ایران از روز ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز شد. زیرا دولتمردان آمریکایی به خاطر تسلط بر نفت و منابع نفت و انرژی علیه دولت مصدق توطئه کرده و با رقم زدن کودتایی عجیب و غریب آن هم در شرایطی که مصدق به حمایت آمریکایی‌ها از او در برابر انگلیسی‌ها خوش بین بود کودتایی را علیه او و ملت ایران انجام دادند و دولت او را سرنگون کردند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار