در نشست هیئت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد مطرح شد؛

رشد ۷۴ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال

رمضانی گفت: در مجموع دو هزار و ۶۷۶ اثر در چهار گروه رمان و داستان بلند، مجموعه داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی، به دبیرخانه این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد ارسال شد که نسبت به دوره قبل ۷۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۵۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳ - 02November 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هیئت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و رونمایی از پوستر این جایزه، سه‌شنبه (دهم آبان‌ماه ۱۴۰۱) با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، وجیهه سامانی؛ دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و اعضای هیئت علمی این جایزه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

رمضانی در این نشست بیان کرد: جایزه جلال، مهمترین جایزه ادبی کشور است. تا پایان دوره چهاردهم ۱۰۰ جایزه در این رویداد ادبی کشور به آثار و افراد اعطا شده است.

وی افزود: جوایز ادبی کشور، آثار برتر را برای دیده شدن و خوانده شدن به مردم معرفی میکنند. حوزه ادبیات عمومی‌ترین و پرطرفدارترین حوزه نشر کشور است و در بین کتاب‌های تولید شده در کشور که در خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت می‌شود و تاکنون در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار عنوان شده نیز ادبیات رده نخست را داراست.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، گفت: دبیرخانه این دوره از جایزه جلال از اول خردادماه ۱۴۰۱ آغاز به‌کار کرده و فراخوان جایزه نیز اول شهریورماه منتشر و تا پایان مهرماه ادامه داشت. در مجموع دو هزار و ۶۷۶ اثر در چهار گروه رمان و داستان بلند یک هزار و ۵۰۸ عنوان، مجموعه داستان کوتاه ۴۰۱ عنوان، مستندنگاری ۶۹۰عنوان و نقد ادبی ۷۷ عنوان، به دبیرخانه ارسال شد که اکنون آماده شروع فرایند داوری هستند.

رشد ۷۴ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال

رمضانی اظهار کرد: در مجموع آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جایزه ادبی جلال، ۵۶ درصد رمان و داستان بلند، ۱۵ درصد مجموعه داستان کوتاه، ۲۶ درصد مستندنگاری و ۰/۳ درصد نیز نقد ادبی بودند. همچنین میزان آثار رسیده به دبیرخانه نسبت به دوره قبل ۷۴ درصد رشد داشته که بیشترین میزان افزایش مربوط به گروه مستندنگاری با ۹۱ درصد است.

تعدد و تنوع جوایز ادبی به اعتلای چرخه نشر کمک می‌کنند

وجیهه سامانی؛ دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد نیز در سخنانی کوتاه، گفت: جوایز و جشنواره‌های ادبی در هر جامعه‌ای، نشان‌دهنده زنده بودن و فعال‌ بودن فرهنگ و ادبیات در آن جامعه است و تعدد و تنوع جوایز ادبی به اعتلای چرخه نشر کمک می‌کنند.‌

رشد ۷۴ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال

وی ادامه داد: خرسندم جایزه ادبی جلال که از معتبرترین جوایز ادبی کشور است، توانسته به ایستگاه پانزدهم برسد. اعتبار این جایزه از جنبه‌های مختلف قابل اتکا و افتخار است.

سامانی بیان کرد: خروجی‌ها و برگزیده‌ها در نتیجه داوری افراد متخصص مشخص می‌شوند و آثاری که از طریق این جایزه به جامعه معرفی می‌شوند، خیلی مهم است، زیرا ما قضاوت می‌شویم و جامعه ما را می‌سنجد. بار سنگینی روی دوش اعضای هیئت علمی و داوران این جشنواره قرار دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها