رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

توسعه الگوی پدافند غیرعامل در دریا ضرورت دارد/ باید امنیت و پایداری سواحل تأمین شود

سردار جلالی گفت: اثر سیاست دفاعی بر توسعه سواحل و تجارت دریایی باید مدنظر باشد و در برنامه هفتم توسعه نیز این مهم در اولویت قرار گیرد.
کد خبر: ۵۵۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸ - 03November 2022

اثر سیاست دفاعی بر توسعه سواحل در اولویت برنامه هفتم قرار گیرد

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل صبح امروز (پنجشنبه) در همایش پدافند غیرعامل در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران که به میزبانی نیروی دریایی ارتش برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در موضوع پدافند غیرعامل در حوزه نیروی دریایی ارتش انجام شده است،اظهار داشت: با توجه به تحول تهدیدات، رشد فناوری و ظهور راهبرد‌های ترکیبی، اهمیت توجه به پدافند غیرعامل در بخش نظامی مورد تأکید است.

سردار جلالی ادامه داد: نیرو‌های مسلح نیازمند مجموعه عملیات مکمل دفاعی هستند تا اقدامات نظامی را پوشش دهند، همچنین در عرصه‌های زمین، هوا و دریا نیز به رویکرد‌های پدافند نیاز دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه توجه به مؤلفه‌های پدافند غیرعامل در حوزه دریا حائز اهمیت است، تأکید کرد: در این حوزه سه مؤلفه مدنظر است، ابتدا باید امنیت و پایداری سواحل تأمین شود، سپس مؤلفه‌های برخورداری شناور‌های دریایی از قابلیت‌های پدافندی و بهره‌گیری از ظرفیت جزایر به عنوان مکمل مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از قابلیت‌های نیروی دریایی مبتنی بر تجهیزات مدرن و پیشرفته داخلی است، بنابراین توجه به تهدیدات فناوری‌پایه ضرورت جدی دارد، این مهم در حالی است که شاهد تحول جدی در رویکرد‌های پدافند هستیم، چراکه تهدیدات این حوزه مبتنی بر مؤلفه‌های متغیر انسانی و تجهیزات هستند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه متناسب با هر حوزه دفاعی، باید رویکرد‌های خاص پدافندی دنبال شود، تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص دریا، توسعه الگوی پدافند غیرعامل در دریا ضرورت دارد، بنا بر تأکید مقام معظم رهبری بر ایجاد راهبرد‌های دریامحور کشور، اثر سیاست دفاعی بر توسعه سواحل و تجارت دریایی باید مدنظر باشد و در برنامه هفتم توسعه نیز این مهم در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: آنچه در تفاهم‌نامه فی مابین سازمان پدافند غیرعامل کشور و فرماندهی نیروی دریایی ارتش تنظیم شده این است که مبحث پدافند در دریا را با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی بتوان توسعه داد و از رویکرد‌های مدرن در این حوزه استفاده کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: در ۲ سال گذشته در حوزه‌های مختلف با دشمن درگیر بودیم، یکی از صحنه‌ها در حوزه پدافند هوایی بود زمانی که هواپیمای فوق پیشرفته بدون سرنشین آمریکا به مرز هوایی ایران تجاوز کرد و در نهایت مورد اصابت قرار گرفت، این حادثه نقطه عطفی در مسیر بازدارندگی در برابر دشمن بود که منجر به تغییر راهبرد‌های دشمنان در منطقه شد.

وی افزود: در حوزه دفاع زمینی مدت‌هاست از مرز بازدارندگی عبور کردیم به طوری که اقدامات ارزشمند نیرو‌های مسلح در عرصه جنگ زمینی، پیش‌بینی صحنه‌های درگیری و احداث مواضع مستحکم زیرزمینی باعث شد هرگونه احتمال برای وقوع جنگ زمینی لغو و ارزیابی توانایی کشور برای دشمن مبهم بماند.

سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه هوایی و موشکی نیز قابلیت‌های بسیار ارزشمندی در کشور ایجاد شده، تأکید کرد: با ابتکارات فنی ارزشمند، تمام ظرفیت موشکی کشور در فضایی امن نگهداری و تداوم کارکرد داده و عملیات رزمی نیز در این بخش انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه‌های مشترک بین نیرو‌های مسلح اشاره کرد و گفت: اساسا در پدافند غیرعامل دو دسته عملیات شامل اقدامات عملیاتی و اقدامات زیرساختی و فنی مهندسی تعریف شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ۶ نظام عملیاتی در حوزه اقدامات عملیاتی طراحی شده است، خاطر نشان کرد: در این بخش می‌توان به پدافند شیمیایی، پدافند زیستی پس از جمع‌بندی ایفای نقش نیرو‌های مسلح در ایام کرونا و نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور یا دفاع غیرنظامی اشاره کرد، همچنین برای نخستین بار در کشور با پیش‌بینی جنگ سایبری در حوزه نظامی و غیرنظامی، نظام عملیاتی دفاع سایبری تدوین و تصویب شد.

وی افزود: در نظام جامع عملیاتی نیز تکلیف به‌کارگیری نیرو‌های مسلح و بخش‌های غیرنظامی در شرایط تهدید مشخص و پس از تصویب، ابلاغ شد. در این نظام هفت نوع عملیات جدید پدافندی شامل عملیات حفاظت از زیرساخت، عملیات صیانت از مردم، عملیات پاسخ در حوزه غیرعامل، عملیات حفظ تداوم کارکرد، عملیات پدافند رسانه‌ای برای سازماندهی و آرام‌بخشی مردم، عملیات پدافند نوین در قالب راهکار‌های مقابله با تهدیدات شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای و عملیات پدافند ترکیبی طراحی شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان با بیان اینکه در حوزه زیرساختی نیاز به برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور داریم، تصریح کرد: جنگ سایبری نظامی یکی از جنگ‌های پیش‌روی کشور است که باید اصول، زیرساخت‌ها و آموزش‌ها در این حوزه ارتقا یابد.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار