یادداشت/ علی عبدالصمدی

دانش‌آموزان پیشگام حرکت‌های مهم سیاسی کشور

دانش‌آموزان در بسیاری از برهه‌های مهم تاریخی پیشگام حرکتهای سیاسی مهم بودند و با حضورشان در این گونه عرصه‌ها اثبات کردند که از سواد و ادراک سیاسی بالایی برخوردارند. یک نمونه‌ی مهم تاریخی آن حضور دانش‌آموزان در جبهه‌های جنگ تحمیلی برای مقابله با دشمنان بود.
کد خبر: ۵۵۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 04November 2022

..گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ سیزدهم آبان در تاریخ معاصر کشور ما روز بسیار مهم و شکوهمندی است. تسخیر لانه‌ی جاسوسی ایالات متحده‌ی آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاد.

دانشجویان پیرو خط امام به صورت خود جوش وارد عمل شدند و دست آمریکا را خلع ید کردند. تمامی کسانی که در پوشش سفارت آمریکا در ایران فعالیت می‌کردند، دستگیر شدند.

این حرکت از سوی دانشجویان پیرو خط امام سرآغاز فصل جدیدی از مناسبات دیپلماتیک جمهوری اسلامی بود. این حرکت به خودی خود، تبدیل به نمادی بارز از سیاست های نظام جمهوری اسلامی در قبال سایر کشورها بالاخص آمریکای جنایتکار شد؛ نمادی که نشان داد جمهوری اسلامی نظامی است که در برابر نقشه های شوم آمریکا و متحدانش در عرصه های بین المللی قاطعانه ایستاده است.

از سویی دیگر این روز در تاریخ معاصر کشور ما، روز دانش آموز نیز نام گذاری شده است. دانش آموزان جزء اقشار کم سن و سال جامعه هستند اما در طول تاریخ نشان داده اند علی رغم کودکی و یا نوجوانی از شعور سیاسی بالایی برخوردار هستند. حضور دانش آموزانی مانند حسین فهمیده در عرصه‌های دفاع مقدس و بعد از آن زمینه های سیاسی و اجتماعی اثبات کرد که این قشر نوجوان جامعه از شعور و درک بالایی برخوردار هستند.

دانش آموزان در بسیاری از برهه‌های مهم تاریخی پیشگام حرکتهای سیاسی مهم بودند و با حضورشان در این گونه عرصه ها اثبات کرده اند که از سواد و ادراک سیاسی بالایی برخوردارند. یک نمونه ی مهم تاریخی آن حضور دانش آموزان در جبهه های جنگ تحمیلی جهت مقابله با دشمن است.

هوشیاری و آگاهی دانش آموزان در عرصه های سیاسی و اجتماعی نمادی از ارتقاء سطح بصیرت کلیت جامعه است. وقتی دانش آموزان اعم از دختران و پسران برای حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی حاضر میشوند، به معنای افزایش سطح فرهنگ و شعور سیاسی خانواده ها و در مقیاسی بالاتر نمادی از افزایش سواد سیاسی و قدرت تجزیه و تحلیل بالای سایر ارکان و افراد کشور و جامعه است.

این افزایش سواد و شعور سیاسی مستلزم شروع و آغاز عصر جدیدی از آموزش و پرورش در جامعه است. یقینا جامعه ی امروز با خیل گسترده ای از شبکه های اجتماعی رو به روست، سبک و سیاق نوینی از آموزش و پرورش را مطالبه می کند که با دهه های گذشته کاملا متفاوت است. قطعا ساختار آموزشی کشور باید با اعمال برخی تغییرات بنیادین در امر آموزش، زمینه ساز نسل جدید و کارآمدی برای کشور باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها