دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تظاهرات گسترده بحرینی‌ها علیه انتخابات صوری/ تحریم انتخابات به معنای مخالفت با عادی‌سازی روابط

هزاران نفر از مردم «بحرین» بار دیگر در اعتراض به نبود انتخابات آزاد و برگزاری صوری آن در این کشور به خیابان‌ها آمده و نارضایتی خود را از این موضوع بیان کردند.
کد خبر: ۵۵۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۲ - 06November 2022

آغاز دور جدیدی از اعتراضات در «بحرین» در واکنش به برگزاری انتخابات صوریگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: خیابان‌های «بحرین» مجددا پذیرای هزارن تظاهرکننده بحرینی بود که در اعتراض به عدم برگزاری انتخابات آزاد و برگزاری صوری آن به خیابان‌ها آمده و نارضایتی خود را نسبت به این موضوع خطاب به رژیم «آل خلیفه» اعلام کردند. بر اساس گزارش‌های دریافتی، مردم معترض تا این لحظه حداقل در چهار شهر و استان «ستره»، «الدراز»، «دمستان» و «السنابس» به خیابان‌ها آمده‌اند.

بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دریافتی حضور خیابانی و تظاهرات مردم «بحرین» در شرایطی انجام شده است که قرار است ۱۲ نوامبر برابر با ۲۱ آبان ماه شاهد برگزاری انتخابات پارلمان این کشور باشیم. البته موضوع مهم اینجاست که انقلابیون و فعالان بحرینی در مخالفت با رژیم «آل خلیفه» و نبود فضای آزاد و شفاف در جریان در برگزاری انتخابات از ماه‌ها قبل آن را تحریم کرده و به بایکوت خبری آن پرداخته بودند.

البته آغاز حضور خیابانی مردم و انجام تظاهرات علیه رژیم «آل خلیفه» به دلیل عدم برگزاری انتخابات آزاد در شرایطی انجام می‌شود که فقط یک هفته تا زمان آغاز انتخابات پارلمان این کشور باقی مانده است. زیرا تجربه تاریخی مردم بحرین به خوبی نشان داده که اساسا چیزی به نام انتخابات آزاد و دموکراتیک در این کشور کوچک عربی حاشیه خلیج فارس وجود خارجی نداشته و ندارد و به همین دلیل است که مجددا شاهد از سر گیری دور جدیدی از تظاهرات مردم این کشور هستیم.

از طرف دیگر فقط یک هفته مانده به انتخابات شاهد سفر پاپ فرانسیس در روز پنجشنبه هفته گذشته به «منامه» بودیم. او در این سفر چهار روزه گفتگو‌های متعددی را با سران مختلف رژیم آل خلیفه برگزار کرده و خواهد کرد. البته همانگونه هم که «جنبش الوفاق» این کشور در بیانیه‌ای به سفر پاپ اشاره کرد، آن‌ها اعتقاد دارند که مقامات این کشور به دنبال این موضوع هستند که از این سفر بهره‌برداری‌های سیاسی فراوانی انجام بدهند.

اما موضوعی که در این میان نباید از خاطرمان دور شود وضعیت بسیار اسفبار و ناگوار حقوق بشر در کشور «بحرین» است. زیرا پس از سرکوب «انقلاب» مردم این کشور توسط رژیم آل خلیفه آن هم با کمک کشور «عربستان سعودی» و سایر کشور‌های عربی که کشته و زخمی شدن شمار فراوانی از مردم این کشور را به دنبال خود داشت شرایط «بحرین» از نظر وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی بسیار ناگوار و سیاه است.

حال در این شرایط شاهد هستیم که آیت‌الله «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین نیز در هفته گذشته در صفحه توئیتر خود در پیامی خواستار تحریم انتخابات پیش روی بحرین شده بود. در حقیقت او به عنوان رهبر انقلاب بحرین عملا با صدور چنین پیامی رهبری تحریم انتخابات فرمایشی این کشور را برعهده گرفته است.

دامنه مخالفت‌ها با انتخابات بحرین تا آنجا گسترش یافته است که روز چهارشنبه هفته گذشته نیز جنبش آزادی و دموکراسی با عنوان (حق) در کنار ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه و همچنین جنبش آزاد بحرین نیز با صدور یک بیانیه مشترکی بر لزوم تحریم انتخابات تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر از درخواست‌ها برای تحریم گسترده مردمی انتخابات صوری که رژیم دیکتاتوری در کشور برگزار خواهد کرد، حمایت و تأکید می‌کنیم که این تصمیم یک موضع طبیعی است و بر اساس ارزش‌ها و اصول انقلاب ۱۴ فوریه می‌باشد».

امضاء کنندگان این بیانیه اعلام کردند که تحریم انتخابات به معنای مخالفت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مخالفت با ظلم و استبدادی است که در قانون اساسی ۲۰۰۲ گنجانده شده است. زیرا پیش بینی می‌شود که با برگزاری انتخابات و خارج شدن افراد موردنظر رژیم آل خلیفه از صندوق‌های رای روابط این رژیم ظالم و غیرمردمی هرچه بیشتر با رژیم صهیونیستی گرم و دوستانه شود.

از طرف دیگر گروه‌های مخالف رژیم آل خلیفه در ادامه از قصد خود برای رونمایی از یک طرح سیاسی جدید برای تشکیل یک جنبش ملی گسترده و مردمی خبر دادند و گفتند که این جنبش بر مبنای اصل «حق سیاسی» که ویژگی‌های آن را آیت‌الله شیخ عیسی قاسم اعلام کرده، شکل خواهد گرفت.

موضوع بسیار مهم و جالب توجه اینکه در این بیانیه همچنین آمده بود «این طرح سیاسی به طور تدریجی به موازات اقدام برای تحریم و بی اثر کردن انتخابات پارلمانی نوامبر پیش خواهد کرد». زیرا به اعتقاد شیخ عیسی قاسم انتخابات در بحرین تنها برای استبداد بیشتر است و مردم در این حکومت تنها ابزاری هستند تا حکومت به طور کامل بر آن‌ها مسط شود.

در پایان باید گفت گروه‌های مخالف بحرینی اعتقاد دارند انتخابات پارلمانی این کشور ثمره قانون اساسی «ظالمانه» سال ۲۰۰۲ میلادی است که در نهایت موجب شد تا شاهد استبداد و تضعیف حاکمیت ملی در بحرین باشیم و به دنبال آن خون‌ریزی‌های فراوان و تاسف‌باری را در مقاطع مختلفی تاریخی و سیاسی در این کشور نظاره‌گر باشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار