تظاهرات خانواده‌های زندانیان همزمان با حضور پاپ در بحرین

همزمان با حضور پاپ در بحرین تعدادی از خانواده‌های زندانیان تظاهراتی برگزار کردند.
کد خبر: ۵۵۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹ - 06November 2022

تظاهرات خانواده‌های زندانیان همزمان با حضور پاپ در بحرینبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شماری از بستگان زندانیان محکوم به اعدام در بحرین دیروز شنبه در مسیر عبور «پاپ فرانسیس» تظاهرات محدودی برگزار کردند و خواستار مداخله وی برای آزادی زندانیان سیاسی در بحرین شدند.

مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین مستقر در لندن و جمعیت ملی اسلامی الوفاق بحرین کلیپی از این تظاهرات منتشر کردند که در آن تعدادی زن و کودک نیز حضور داشتند.

روی یکی از بنر‌ها نوشته شده بود: «مدارا و همزیستی یک رویه است نه شعار..». «حسن مشیمع را آزاد کنید». «زندانیان سیاسی را آزاد کنید». «فرقه گرایی را متوقف کنید».

موسسه حقوق و دموکراسی بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که معترضان با خودروی پلیس از محل تظاهرات خارج شده و سپس آزاد شدند.

پیش از ورود پاپ به بحرین در روز پنجشنبه، خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام از او خواستند تا در جریان این دیدار علنا ​​از این مجازات انتقاد کرده و از زندانیان سیاسی دفاع کند.

همچنین ده‌ها تن از مردم بحرین روز جمعه بار دیگر در مخالفت با انتخابات صوری آل خلیفه دست به راهپیمایی زدند.

مردم شهر «الهمله» دست به راهپیمایی علیه انتخابات آتی بحرین زدند که طی آن معترضان با داشتن پلاکارد‌هایی خواستار برگزاری همه پرسی شدند.

این درحالی است که اعتراضات روزانه مردم «السنابس» ادامه دارد که آن‌ها خواستار آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی هستند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ۱۲ آبان برای حضور در همایش «بحرین برای گفت‌وگو» وارد این کشور شد.

پاپ فرانسیس پس از ورود به بحرین در نخستین سفر خود به این کشور خواستار احترام به حقوق بشر و آزادی دینی و بهبود شرایط زندگی میلیون‌ها کارگر در منطقه خلیج فارس شد. وی در دیدار با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین و مسئولان این کشور درباره احترام و تسامح و آزادی دینی در قانون اساسی بحرین سخن گفت.

بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

نام رژیم آل‌خلیفه که از سال ۱۹۷۵ بر بحرین حکومت می‌کند همواره به‌عنوان یکی از ناقضان فاحش حقوق بشر کنار عربستان سعودی ذکر می‌شود و نقطه مشترک این دو رژیم سرکوب شدید شیعیان در کشور‌های آنهاست.

سرکوب شیعیان بحرین در سال جاری میلادی نیز به‌شدت دنبال می‌شود و طی هفته‌های گذشته خیابان‌های این کشور شاهد تجمعات و اعتراضات گسترده مردمی ضد سیاست‌های سرکوبگرانه آل‌خلیفه علیه شیعیان و زندانیان آزادی بیان بوده است. «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان در بحرین نیز درباره هرگونه آسیب رسیدن به این افراد در زندان‌های آل‌خلیفه هشدار داده است.

بحرین در دهه گذشته حدود ۱۵ هزار نفر را به دلیل عقاید سیاسی بازداشت کرده و به این ترتیب به اولین کشور عربی با بیشترین تعداد زندانی در سال‌های گذشته تبدیل شده است که حدود ۴۵۰۰ بازداشت شده سیاسی در شرایط بغرنجی به سر می‌برند.

زندانیان سیاسی در بحرین تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار دادند که رژیم آل خلیفه هر صدای مخالفی را از خلال بازداشت، شکنجه و اعدام خاموش می‌کند. هزار زندانی در زندان‌های آل خلیفه قربانی شکنجه هستند و شکنجه در بحرین یک سیاست سازماندهی شده برای گرفتن اعتراف است.

پیشتر مرکز حقوق بشر بحرین، مرکز حقوق بشر الخلیج و سازمان آمریکایی‌ها به منظور دموکراسی و حقوق بشر در گزارش مشترکی با عنوان «شرایط زندان در بحرین» اعلام کردند: کاستی‌های شدید در ضمانت‌های محاکمه عادلانه، یک شکل سیستماتیک در سیستم عدالت کیفری در بحرین است که نقض مستمر حقوق بشر و شکنجه زندانیان و بدرفتاری ازآن متاثر می‌شود.

مسئولان زندان‌های بحرین از هرگونه اقدامات سرکوبگرانه علیه بازداشت شدگان سیاسی استفاده و بدون توجه به شیوع بیماری‌های مسری در زندان‌های این کشور، بازداشت شدگان سالم را در سلول زندانیان بیمار زندانی می‌کنند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بار‌ها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها