ما مقاوم هستیم/ یادداشت

ترویج گردشگری جنگ؛ پیوست فرهنگی راهیان نور

گردشگری جنگ می‌تواند آورده‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای استان‌هایی مثل خوزستان داشته باشد. استان‌هایی که جغرافیایشان موزه‌هایی هستند که هر نقطه شان میزبان رخداد یا حماسه شهیدی بوده که می‌تواند روایتی نو برای نسل جدیدی باشد که جنگ را تجربه نکردند.
کد خبر: ۵۵۴۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴ - 07November 2022

ضرورت ترویج گردشگری جنگ، پیوستی فرهنگی، اجتماعی برای راهیان نورگروه استان‌های دفاع‌پرس‌- هوشنگ نوبخت؛ این روز‌ها در استان خوزستان، پایتخت حماسه و ایثار، شاهد اجرای طرحی هستیم که ضرورت اجرای آن، سال‌ها پیش ضروری به نظر می‌رسید.

در بسیاری موارد و مقاطع، دشمن علیرغم تلاش بسیار جهت برهم زدن امنیت جامعه ما، تلنگر‌هایی به متولیان و مسئولین ما می‌زند که مصداق واقعی و ملموس همان ضرب المثل معروف است که می‌گوید «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد».

این روز‌ها التهاب و ناهنجاری‌های جامعه به همه ما ثابت کرد که در ۲ حوزه نتوانستیم آن گونه که باید موفق عمل کنیم. یکی در حوزه رسانه که مدیریت اصلی افکار عمومی را به عهده دارد و دیگری نیز غفلت از جامعه نوجوان و جوان دانش آموزی و دانشجویی است که سال‌ها به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و یا کرونا به شدت از آن‌ها غفلت کرده و فاصله گرفتیم و همین فاصله‌ها باعث دوستی و نزدیکی دشمن با این نسل‌ها شد.

این حوادث باعث شد که خیلی از متولیان حوزه فرهنگ اعتراف کنند که بستر‌های لازم و دائمی را برای جذب جوانان انجام ندادند. بستر‌هایی که بتوانند هویت، فرهنگ و حماسه‌های تاریخی، مذهبی، ملی و قومی ما را با زبان هنر و در قالب‌های نوین به مخاطب نوجوان و جوان مان تزریق کنند.

یکی از مهمترین زایش‌ها و دستاورد‌های مهم دوران دفاع مقدس، حرکت عظیم راهیان نور است که به شدت طی سال‌های اخیر دچار تکرار و یا عدم تزریق پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده بود. حرکتی چند جانبه که می‌تواند بهترین و بزرگترین رسانه برای انتقال ارزش‌ها به نسل‌های جدید ما باشد. نسل‌هایی که به واسطه فضای مجازی و وجود امپراطوری رسانه‌ای دشمنان، به شدت نسبت به اسطوره‌ها و قهرمانان ملی شان بیگانه اند.

یکی از مهمترین دستاورد‌های راهیان نور، حضور فیزیکی نسل جوان در جغرافیای جنگ و شنیدن روایت‌هایی مستند از مناطقی است که مهمترین اتفاقات جنگ در آن‌ها رخ داده بود و این روش می‌تواند تاثیرگذاراترین شیوه برای انتقال ارزش‌ها باشد، اما طی این سال‌ها علیرغم استقبال خوب مردم و جوانان کشور، نتوانستیم با تغییرات راهبردی، جذبه‌های جدیدی برای زائران راهیان نور خلق کنیم.

طرح جامع گردشگری جنگ و ایجاد تور‌های شهری راهیان نور از مهمترین برنامه‌هایی هستند که سردار «عبدالرضا مرادحاجتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان به واسطه تجربه گرانبهای فرهنگی خود در سال‌ها حضور میدانی در عرصه راهیان نور توانسته آن را در خوزستان پیاده کند. طرحی که باعث می‌شود دانش آموزان ما بتوانند در طول سال از این ظرفیت بزرگ فرهنگی و ارزشی بهره‌مند شوند.

گردشگری جنگ می‌تواند آورده‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای استان‌هایی مثل خوزستان داشته باشد. استان‌هایی که جغرافیایشان موزه‌هایی هستند که هر نقطه شان میزبان رخداد یا حماسه شهیدی بوده که می‌تواند روایتی نو برای نسل جدیدی باشد که جنگ را تجربه نکردند.

تور‌های یک روزه دانش آموزی و دانشجویی در نقاطی از شهر‌ها که چینش و محتوایی شبیه به مراکز فرهنگی یا موزه‌های دفاع مقدس دارند و روایت‌هایی متفاوت از زمان جنگ برای مخاطبین جوان و همچنین پیوست‌های ورزشی، هنری و تفریحی برای نسل جوان با کمترین دغدغه، وقت و هزینه می‌تواند زمینه ساز ترویج راهیان نور برای همه ایام باشد به شرطی که نهاد‌های فرهنگی مثل آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این طرح نو نقش آفرینی کنند و سهیم باشند.

اتفاقات اخیر کشور نشان داد که هر چه قدر ما از فرزندان این مملکت فاصله بگیریم، دشمن با ابزار‌ها و شیوه‌های مختلف در فکر و ذهن آن‌ها نفوذ می‌کند و قهرمانان و اسطوره‌های پوشالی و هالیوودی خود را در کالبد آن‌ها تقویت می‌کند در حالی که دوران دفاع مقدس ما لبریز از حماسه ها، اسطوره‌ها و قهرمانانی است که نتوانستیم بدان‌ها بپردازیم یا به گونه‌ای معرفی کنیم که باعث تقویت روحیه ملی، دینی و اعتقادی نسل جوان مان شوند.

امیدواریم مسئولین و دستگاه‌های مختلف استان خوزستان با تمام وجود در طرح مبتکرانه سردار مرادحاجتی مشارکت کنند تا این ایده خلاق بتواند در سراسر کشور گسترش یابد و ما زین پس شاهد اجرای حرکت عظیم راهیان نور در طول سال و در همه نقاط کشور با پیوست‌های مختلف باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها