نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

سیره و سبک زندگی شهدا سرمایه ملی است

«وکیل‌زاده» گفت: سیره و سبک زندگانی شهدا سرمایه ملی است. آیندگان به این گنج‌ها نیاز دارند. اگر جوانی شهید هم‌محله خودش را بشناسد حتما او را الگوی خودش قرار خواهد داد.
کد خبر: ۵۵۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴ - 12November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، «لحظه‌ی قرار» عنوان تازه‌ترین اثر «اسماعیل وکیل‌زاده» رزمنده سال‌های جنگ و نویسنده و پژوهشگر کنونی حوزه دفاع مقدس است که در آن، به بیان خاطراتی از شهدا از زبان خانواده‌های آنان می‌پردازد. وی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس به تشریح نحوه تدوین و انتشار این کتاب پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: درباره انتشار کتاب جدیدتان به نام «لحظه‌ی قرار» و داستان تألیف آن توضیح دهید؟

به لطف خداوند و عنایت شهدا یازدهمین کتاب بنده به نام «لحظه قرار» منتشر شده است. همه ما در طول عمرمان قرارهای مهمی داشته‌ایم که خیلی برایمان ارزشمند بوده است. چنانکه از نامش پیداست، منتظر رسیدن لحظه قرار بودم. قرارها درجه‌بندی می‌شود و قرارهای من با تعدادی از انسان‌های مومن و بی‌ادعا بود که همه ما مدیون آنان هستیم.

همه می‌دانیم که فرزندان برای پدر و مادر خیلی از جان عزیزترند. در سال 1393 توفیق نصیبم شد تا به زیارت خانواده‌های شهدا بروم و از خاطرات و سبک زندگانی شهدا درس بگیرم. سال 1394 مادر عزیزم که خودش مادر شهید بود دار فانی را وداع گفت. چون علاوه بر رابطه مادر و فرزندی با هم دوست صمیمی بودیم فراقش برای من سخت شد. فقط مادران شهدا جای خالی مادرم را پر می‌کردند لذا به دیدارها اهمیت بیش‌تری دادم. حدود 150 دیدار را انجام دادم که جریان این دیدارها توسط برادر عزیزم «جبرئیل نوایی» و فرزندانم «روح‌الله» و «مهدی» تصویربرداری شدند.

با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جمع‌آوری آثار و خاطرات شهدا به‌ویژه والدین شهدا احساس تکلیف کردم تا خلاصه دیدارهایی که در سال 1393 و 1394 انجام داده بودم را بنویسم که به لطف حضرت حق امسال چاپ و رونمایی شد.

سیره و سبک زندگی شهدا سرمایه ملی است

دفاع‌پرس: پیش‌تر کتاب سه جلدی «به وقت زیارت» را منتشر کرده بودید؛ این اثر چه تفاوتی با کتاب جدیدتان دارد؟

تا پیش از شیوع بیماری کرونا، به جهت اشتیاق دوستان و همرزمان، هر هفته دیدارهایی به صورت دسته‌جمعی با خانواده شهدا را برنامه‌ریزی کردیم که به لطف خدا بیش‌تر از 200 خانواده شهید را زیارت کردیم. سال 1398 کار نوشتن دیدارهای جمعی را شروع کردم که خلاصه این خاطرات در کتاب‌های سه جلدی «به وقت زیارت» در سال‌های 1399 و 1400 توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی چاپ شد. پس از آن نسخه صوتی این کتاب‌ها، توسط بسیج هنرمندان تهیه و منتشر شد.

سیره و سبک زندگی شهدا سرمایه ملی است

دفاع‌پرس: کتاب «لحظه‌ی قرار» چه تعداد از خاطرات را شامل می‌شود؟

خاطرات 97 خانواده معظم شهید در این کتاب آمده است و در آخر کتاب عکس‌هایی از دیدار چاپ شده است. خواهرزاده عزیزم خانم «فاطمه محمدی» ویراستاری کتاب را با عشق و علاقه انجام داده‌اند و مدیریت هنری کتاب را دوست بزرگوارم «سید داود قریشی» انجام داده‌اند که بر خود وظیفه می‌دانم از این عزیزان تشکر نمایم. تعدادی از والدین شهدا که خاطراتشان در کتاب آمده در سال‌های قبل به نزد فرزندان شهیدشان رفته‌اند که به روح آن بزرگواران درود و سلام می‌فرستیم.

یکی از زیبایی‌های کتاب‌های «به وقت زیارت» و «لحظه‌ی قرار» این است که دوستان خودشان کتاب‌ها را به منازل شهدا تقدیم کرده‌اند که جا دارد از زحمات برادر جانباز «رحیم باغبان» و آقایان «صمد علی‌بیگلو» و «یدالله زارعی» سپاسگزاری کنم.

سیره و سبک زندگی شهدا سرمایه ملی است

دفاع‌پرس: با وجود گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، جمع آوری و انتشار خاطرات شهدا چه اهمیتی دارد؟

سیره و سبک زندگانی شهدا سرمایه ملی است. آیندگان به این گنج‌ها نیاز دارند. اگر جوانی شهید هم‌محله خودش را بشناسد حتما او را الگوی خودش قرار خواهد داد. به نظر من همه باید به نهادهای مربوطه جهت جمع‌آوری آثار شهدا کمک کنیم چون هر روز از وفات پدر یا مادر شهیدان خبری به گوش می‌رسد. از خداوند توفیق ادامه راه شهدا را خواهانم و از اینکه نتوانسته‌ام حق شهدا را به جا بیاورم از همه خانواده‌های شهدا پوزش می‌طلبم. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار