یادداشت/ سردار عباسی

مدیریت هوشمندانه؛ راهبردی برای توسعه

مدیریت هوشمندانه عملکردی می‌تواند ارتباط سازنده وکاربردی بین فرماندهان و مسئولان و کارکنان انتظامی را با فرصت سازی‌های کاربردی توسعه بخشد و با این نگرش، فرآیند ارزیابی‌ها به عنوان راهبردی در نظر گرفته می‌شود.
کد خبر: ۵۵۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۸ - 09November 2022

مدیریت هوشمندانه عملکردیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «کریم عباسی» معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ یکی از پدیده‌های نوین در قلمرو مدیریت استراتژیک منابع انسانی، مدیریت هوشمندانه عملکرد است و ارزیابی نوع و میزان عملکرد و شایستگی منابع انسانی از عناصر آن به حساب می‌آید.

با توجه به تغییرات سریع و تبادل اطلاعات در فضای مجازی و همچنین خواسته‌ها و انتظارات بی شمار افکار عمومی در سطح بندی مسئولیت و تکالیف پلیس در این عرصه نیازمند توجه جدی به مدیریت منابع انسانی و مدیریت عملکرد به جای ارزیابی عملکرد هستیم.

در واقع باید با چشم اندازی تحولی، عملکرد منابع انسانی را ارزیابی کنیم برنامه‌های اجرایی را به سمت و سوی مدیریت عملکرد سوق دهد.

بر این اساس، مدیریت هوشمندانه عملکردی می‌تواند ارتباط سازنده وکاربردی بین فرماندهان و مسئولان و کارکنان انتظامی را با فرصت سازی‌های کاربردی توسعه بخشد و با این نگرش، فرآیند ارزیابی‌ها به عنوان راهبردی در نظر گرفته می‌شود که بر پایه ابتکار عمل، خلاقیت، نوآوری و ارتقای روحیه ایمانی و جهادی شکل می‌گیرد.

با بهبود شایستگی‌ها و بارور سازی خلقیات و روحیه خدمت جهادی است که توان و استعداد بالقوه کارکنان ارتقاء می‌یابد و نتیجه کار و اهداف برای منابع انسانی، دست یافتنی‌تر خواهد شد.

آنچه زیرساخت مدیریت عملکرد به حساب می‌آید تبیین روابط مدیران و کارکنان و تحلیل روحیه جمعی و انگیزشی نیروی انسانی متعهد و کارآمد در رفتار گروهی و کار گروهی، بی طرفی در شناخت وضعیت ها، تلاش برای بسترسازی مفید و واقع بینانه شرایط و از سوی دیگر توسعه منابع انسانی و تغییر زمینه‌های بهسازی این منابع و همسو سازی کارکنان با اهداف و انتظارات سازمانی است که در سایه آموزش متعالی و اشراف اطلاعاتی به چشم انداز‌های توسعه‌ای و تحولی به نبوغ و ظهور می‌رسد.

یکی دیگر از نکاتی که باید با حساسیت برآن دقت نظر داشته باشیم این است که ذهنیت و دغدغه فرماندهان و انتظارات عناصر اجرایی ماموریت‌ها در جهت رسیدن به اهداف، هرچه بیشتر همسو شود تا از هدر رفت انرژی روانی و فکری و امکانات و سرمایه‌های موجود پیشگیری آگاهانه‌ای به عمل آید.

پرورش حرفه‌ای و تعالی و استاندارد سازی رفتار کارکنان یکی دیگر از ابعادی است که در مدیریت عملکردی، جایگاه و اعتبار ویژه‌ای می‌یابد و بر این پایه، عناصر انسانی با اشراف کامل اطلاعاتی و تسلط حرفه‌ای و عملی بر کار و مسئولیت خطیری که در برقراری و پایایی نظم و امنیت بر عهده دارند عهده دار تکالیف و ایفای نقش موثر خود برای خدمت به مردم می‌شوند.

اینجاست که احساس خوشایند از ایفای نقش و همچنین درک موفقیت‌ها برای عناصر انسانی نمود پیدا می‌کند و وضعیت‌های مدیریتی و اجرایی و عملیاتی با وجود چالش‌ها و سختی‌ها و حتی برخی شرایط که بروز نابسامانی‌هایی را نیز متصور می‌سازد توسعه یافته و انگیزه‌های کاری نیز در بطن وجودی و اعتقادی یکایک افراد تقویت خواهند شد.

یکی از بهترین فرصت‌های تحقق این هدف، حفظ نظم و انسجام وحدت برای همکاری و تعیین نیاز‌های آموزشی، تعیین مسیر و جهت آموزش، تقویت روحیه ایمانی در این عرصه بوده چرا که شناخت باور‌ها و ارزش‌های ضعیف و هنجار‌های ناخواسته از اهمیت بسزایی برخورداراست.

آموزش و ارتقای روحیه جهادی و انقلابی با تقویت باور‌های مثبت و ارزش‌ها و هنجار‌های مطلوب و تثبیت فرهنگ شایسته محوری تحقق می‌یابد و به واسطه این قوه می‌توان خودباوری و خودکنترلی را شکوفا ساخت و به کنترل و هدایت هدفمند و هوشمندانه منابع انسانی پرداخت.

آنچه در مدیریت هوشمندانه عملکرد می‌تواند در منظر دید و برداشت و برنامه ریزی‌های فرماندهی قرار گیرد ضمن توجه به حفظ و توسعه حلقه‌های اتصال مدیریت و منابع انسانی، درک و شناخت این مسئله است که در جریان خدمت و ایفای مسئولیت با گذشت زمان، چه هدف، خواسته و برنامه‌ای برای سازمان حیاتی است و عناصر انسانی بدانند چه انتظاراتی وجود دارد تا هم در سطح سازمانی و هم از منظر افکار عمومی بتواند ارزش مدار و عزتمندانه باشد.

خوشبختانه با تبلور جهاد خدمت و روحیه ایثار و از خودگذشتگی در مجاهدان فی سبیل الله می‌بینیم خادمان نظم و امنیت بر اهمیت کار و مسئولیت و نقشی که برعهده دارند؛ واقف بوده و در راهی که برای مردم و حفظ و پاسداشت ارزش‌ها و هنجار‌های دینی و انقلابی می‌پیمایند استوار و پرصلابت ایستاده اند و این گواه برمدیریت هوشمندانه عملکردی پلیس در تراز انقلاب است که بایستی در پاسداشت و شکوفایی آن اهتمام جدی و درایت و مهارت داشته باشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار