کارگردان نمایش میدانی «جهان‌بانو»؛

«جهان‌بانو» آغازی در تحول محتوایی نمایش‌های میدانی است/ زنان تاثیرگذار تاریخ ایران معرفی می‌شوند

اسماعیلی نمایش «جهان‌بانو» را آغازی در تحول محتوایی نمایش‌های میدانی دانست و گفت: این نمایش ۱۴ آیتم دارد که در هر بخش یکی از زنان تاثیرگذار تاریخ ایران معرفی می‌شود.
کد خبر: ۵۵۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱ - 08November 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری و بازدید از پشت صحنه نمایش میدانی «جهان بانو» با حضور علی اسماعیلی کارگردان و حسن بزرا نویسنده در بوستان ولایت برگزار شد.

در ابتدا، «علی اسماعیلی» کارگردان به تشریح روند اجرای نمایش‌های سازمان اوج پرداخت و با بیان اینکه سازمان اوج به اجرای‌های میدانی سرعت بخشیده است، اظهار داشت: در اجرای نمایش «تنهاتر از مسیح» که سال ۹۷ در تهران صورت گرفت، طی ۵۰ روز اجرای مداوم، ۳۵۰ هزار نفر مخاطب کار را دیدند و استقبال به‌قدری بود که کار را برای اولین‌بار هر شب در دو سانس اجرا کردیم.

وی به ظرفیت نمایش میدانی پرداخت و با بیان اینکه کرونا موجب تعطیلی ۲ ساله این رویداد در ایران شد که در ادامه به‌دعوت کشور سوریه نمایش ارض الشمس را اجرا کردیم، خاطرنشان کرد: سازمان اوج امسال از ما برای اجرای نمایش دعوت کرد و «جهان بانو» که برای اولین‌بار در زمینه زنان است، آماده شد.

کارگردان نمایش «جهان بانو» به تشریح مراحل آماده‌سازی این نمایش پرداخت و با بیان اینکه کار تحقیق و پژوهش «جهان بانو» خیلی طول کشیده است و بیش از ۵۰۰ نفر عوامل این نمایش را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: کار تحقیق و پژوهش نمایش «جهان بانو» سه سال طول کشیده است و پیش تولید آن نزدیک به شش ماه طول کشید و تاکنون که ۱۲ شب از اجرای این نمایش می‌گذرد حدود ۳۰ هزار نفر کار را دیده‌اند.

اسماعیلی به ضروت ایجاد زیرساخت‌های مناسب در زمینه نمایش میدانی اشاره کرد و با بیان اینکه شهرداری تهران پردیس‌های مختلفی ایجاد کرده، اما در زمینه نمایش میدانی فعالیتی نداشته است، تصریح کرد: ما در بوستان ولایت به یک فرمت و ساختار ویژه‌ای رسیده‌ایم و سازمان اوج طی این سال‌‎ها با حمایت‎هایی که انجام داد بستری را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم نمایش‌های مختلف را در کمتر از دو هفته آماده اجرا کنیم.

کارگردان نمایش «جهان بانو» به ابعاد این اثر نمایشی پرداخت و با تاکید براینکه این نمایش یک اتفاق سنگین است، تاکید کرد: اتفاق خوبی که ما هر شب پس از اجرای نمایش «جهان بانو» با آن روبرو هستیم رضایت مخاطبین است؛ خوشبختانه هر شب مخاطب با روی خوش از سالن خارج می‌شود.

وی درخصوص هم‌زمان شدن اجرای این نمایش با اتفاقات اخیر کشور درخصوص حجاب گفت: هیچ ارتباطی میان اتفاقات اخیر کشور و اجرای نمایش «جهان بانو» وجود ندارد؛ همان‌طوری که گفته شد پیش تولید این نمایش مربوط به هفت ماه پیش و کار پژوهشی آن به چند سال پیش برمی‎گردد لذا هیچ ارتباطی با اتفاقات اخیر ندارد. در ابتدای کار نام این نمایش «زنان آسمانی» بود که بخاطر تغییراتی که صورت گرفت نام آن «جهان بانو» شد.

اسماعیلی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت تولید محتوا پرداخت و افزود: از زمانی که رهبر معظم انقلاب لزوم تولید محتوا با موضوع زنان را متذکر شدند کار برای ما شروع شد چراکه ایشان تاکید داشتند که باید برای بانوان ایرانی تولید محتوا کنیم و همین مطالبه موجب رقم خوردن این نمایش شد.

کارگردان نمایش «جهان بانو» در پاسخ سوالی پیرامون هزینه‌های این نمایش و ابعاد مالی آن گفت: ما اگر قصد بلیط فروشی برای این نمایش داشتیم شاید ارزش واقعی هر بلیط برای کار حدود ۷۰۰ تا یک میلیون تومان بود چراکه شاهدیم بسیاری از کنسرت‌ها با قیمت پایه حداقل ۷۰۰ هزار تومان بلیط فروشی می‌کنند.

وی به تشریح بار مالی این نمایش پرداخت و با تاکید براینکه «جهان بانو» هزینه آشکار و پنهان دارد، افزود: دستگاه‌های مختلف با کمک‌های مختلفی که به ما داشته‌اند بار مالی تولید این نمایش را کاهش داده‌اند؛ مثلا سپاه پاسداران ۲۵۰ سرباز و مسوولین آن‌ها را به صورت امیریه در اختیار ما قرار داده است و یا اداره برق و شهرداری کمک‌ها و مساعدت‌هایی را دارند لذا در مجموع هزینه ریالی تولید نمایش «جهان بانو» نزدیک به پنج میلیارد است. البته از سال ۱۳۹۷ در سازمان اوج بحث نذر فرهنگی را باب کردیم و به مرور مردم از آن استقبال کردند و بسیاری از مخاطبین ما را یاری کردند لذا نزدیک به ۲۰ درصد هزینه‌ها را مردم پرداخت می‌کنند و هدف‌مان از طرح این بود تا کار را از فرم سازمانی و حمایتی بیرون بیاوریم تا ماندگار شود.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم بهره‌‎گیری از چهره‌های مطرح تئاتر در این نمایش و لزوم توجه به ابعاد فنی آن گفت: سال ۱۴۰۰ ما در شهر دمشق نمایش ارض الشمس را اجرا می‌کردیم که یکی از مسوولین تئاتر سوریه که در ایتالیا تحصیلات نمایشی را گذرانده بود به ما گفت من در طول دوره تحصیل و زندگی چنین اتفاقی را ندیده بودم که مخاطب در یک سالن چنین اتفاقات زنده‌ای مشاهده کند. من همان‌جا یاد حرف حضرت‌آقا افتادم که فرمودند: «این کار [تئاتر میدانی]کاملا بومی است.» و در این سال‌ها اساتید برجسته‌ای از اهالی سینما و تئاتر این تمایش را دیده‌اند و آن را تایید کرده‌اند که آخرین مخاطب ما از عرصه تئاتر رضا رویگری است.

کارگردان نمایش «جهان بانو» با تاکید براینکه ما در زمینه کارمان انتقاد پذیر هستیم، تصریح کرد: هدف‌مان در نمایش میدانی و نمایش پیشرفت است لذا قصد نداریم اجرا‌های تکراری را نقاط مختلف تکرار کنیم.

در ادامه، حسن بزرا نویسنده نمایش میدانی «جهان بانو» با تاکید براینکه کار پژوهش و نوشتن این نمایش از سال ۹۷ آغاز شده است، افزود: بیش از ۲۰ بار متن این نمایش بازنویسی شد و به تعداد بسیار زیاد متن به کارشناسان محتوایی ارسال می‌شد و بازخورد‌ها را بررسی می‌کردیم. این کار با نمایش سالنی بسیار متفاوت است؛ اتفاقات این نمایش به دلیل فرم امکان اجرا در سالن را ندارد و این ویژگی تئاتر میدانی است.

وی با تاکید براینکه در شرایطی هستیم که بتوانیم تولید محتوای متعدد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما امکان تولید سالانه سه نمایش میدانی را در مجموعه داریم و سعی می‌کنیم گروه‌های جدید تکثیر کنیم تا کار‌ها مختلف در نقاط کشور اجرا شود.

نویسنده نمایش میدانی «جهان بانو» درخصوص ضبط این نمایش برای پخش در بستر‌های مختلف رسانه‌‎ای گفت: بسیاری طی این سال‌ها آمدند و تلاش شد کار را برای ضبط و توزیع فیلمبرداری کنند درحالی که هیچ دوربینی نمی‌تواند حس مخاطب در سالن را در این نمایش منتقل کند و ویژگی این کار رئال بودن آن است و قصد ما این بود مثلا در بخش‌های دفاع مقدس مخاطب هُرم آتش را در اجرا حس و درک کند که تصویر ویدئویی چنین قابلیتی ندارد.

بزرا با بیان اینکه دایره فعالیت در عرصه نمایش میدانی محدود نیست بلکه ما به‌دنبال تکثیر گروه‌های نمایشی هستیم، خاطرنشان کرد: مایلیم برای نمایش میدانی در تهران چهار پایگاه برای اجرای نمایش میدانی داشته باشیم درحالی که ما در ابتدای کار هستیم و امسال تمام توان‌مان برای ایجاد زیرساخت بوده است.

در ادامه اسماعیلی به تشریح علت انتخاب بوستان ولایت برای میزبانی از این نمایش پرداخت و با تاکید براینکه مخاطبین جهان‌بانو مردمی محرومی است که سینما و تئاتر نمی‌بینند، افزود: شهرداری تهران باید برای تئاتر میدانی در شهر تهران امکان مختلف را تعریف کند. بوستان‌های شهر تهران هیچ کار فرهنگی نمی‌کنند درحالی که نمایش میدانی تاثیرگذار است و ما در این نمایش ۱۴ آیتم داریم که در هر بخش آن یک بانوی تاثیرگذارتاریخ ایران را معرفی کنیم لذا، چون دغدغه سال‌های گذشته‌مان ارج نهادن به بانوان ایرانی است طبیعتاً این نمایش را طراحی و سعی کردیم نمایشی درست کنیم که مخاطب با حال خوبی از سالن خارج شود.

وی به اهتمام سازمان اوج در پرداختن به مناطق کم برخوردار کشور پرداخت و با بیان اینکه آغاز فعالیت‌های نمایشی سازمان اوج از نمایش‌هایی در شهر بشاگرد بود، خاطرنشان کرد: قم بیست و یکمین مقصد اجرای میدانی سازمان اوج است و معتقدیم جهان‌بانو یک نمایش زنانه است و آغاز و شروعی برای تغییر محتوایی فرم نمایش‌های میدانی خواهد بود که به زنان تاریخ کشورمان می‌پردازد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار