کردان؛ آرامشی در دسترس تهران

کردان منطقه‌ای در بخش غربی استان البرز است که در نزدیکی تهران و کرج از یک سو و قزوین از سوی دیگر قرار دارد. این منطقه خوش آب و هوای کوهپایه‌ای، دارای طبیعت زیبا، خاک حاصلخیز و ویلا‌های تفریحی برای گذراندن اوقاتی خوش در همه فصل‌های سال است.
کد خبر: ۵۵۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴ - 09November 2022

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، کردان از توابع ساوجبلاغ بوده و دارای باغات زیبا و جا‌های تاریخی و گردشی و تفریحی است. این منطقه که در تقسیمات کشوری پیشتر روستایی خوش آب و هوا متعلق به چندار به شمار می‌آمده که امروزه به عنوان شهر کوهسار شناخته می‎شود. بر اساس هر تعریفی، کردان، منطقه خوش آب و هوای در دسترس و نزدیک به تهران بوده که برای تعطیلات کوتاه مدت بسیار مناسب است.

کردان؛ آرامشی در دسترس تهران

مسیر دسترسی به کردان چیست؟

از هر کجای ایران که بخواهید به کردان بروید، باید ابتدا به اتوبان کرج قزوین برسید. این اتوبان به صورت شرقی غربی است و امتداد بزرگراه شهید فهمیده یا همان اتوبان تهران کرج است که یک مسیر به رشت دارد و تا قزوین به صورت بزرگراهی است.

کردان در مسیر شرقی غربی اتوبان در سمت راست قرار دارد. یعنی شما اگر از سمت کرج می‌آیید، باید از خروجی کردان خارج شوید و اگر از سمت غربی قزوین قصد رفتن به کردان را دارید، باید از طریق دوربرگردان به سمت دیگر اتوبان بروید.

زمانی که به خروجی کردان رسیدید، باید وارد جاده کوهستانی آن شده و به جایی به مساحت ۱۰۴ هکتار بروید که به آن کردان می‎گویند. اما پیش از رسیدن به کردان، بهتر است که اقامتگاه خود را انتخاب کنید و ویلا کردان، بهترین ویلا با شرایط اقامتی خود را پیدا کرده و رزرو نمایید. این کار به شما امکان سفری با خیال آسوده و بدون دردسر را خواهد داد.

کردان روستای خوش آب و هوایی با قدمت هزار سال است

روستای کردان هر چند بیشتر به خاطر آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا و ویلا‌های لوکس و منحصر به فردش شناخته می‌شود، اما یک مکان تاریخی است و دارای آثار باستانی و دیدنی نیز هست. کشفیات انجام شده در مورد این روستا نشان می‌دهد که کردان عمری هزار ساله دارد و چند قرن پیش یعنی در قرن ششم هجری قمری، یکی از مراکز سیاسی و نظامی کرج بوده به شمار می‌آمده است.

بر این اساس می‌توان با سفر به این روستا انتظار بازدید از جا‌های تاریخی و دیدنی را نیز داشت. چندین بنای تاریخی در کردان وجود دارد یکی از مهم‎ترین آن‌ها برج مقبره کردان است که با نام امامزاده حسین نیز شناخته می‎شود. برج مقبره در فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتر از مرکز روستا قرار دارد و یک ساختمان آجری متعلق به دوران سلجوقی است. این برج مقبره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل بانو صحرا کردان یکی دیگر از آثار تاریخی کردان است که فاصله آن با روستا چیزی حدود دو کیلومتر است. پل بانو در عصر صفویه بنا نهاده شده است که امروزه تنها دو پایه آن باقی مانده، ولی همچنان دیدنی است.

کردان؛ آرامشی در دسترس تهران

کردان، منطقه‌ای خوش آب و هوای با درختان میوه و ویلا‌های لاکچری

اگر در تابستان به کردان بروید، می‌توانید در مقابل بسیاری از باغ‌های میوه آن، کسانی را ببینید که محصولات باغ را در به صورت جعبه‌ای و یا کیلویی به فروش می‌رسانند. در این زمان شما می‌توانید زردآلو، گیلاس و توت را به صورت میوه سرباغی بدون هیچ واسطه‌ای بخرید. اگر در فصل پاییز به کردان سفر کنید، هر چند از میوه‌های تابستانی خبری نیست، اما به جای آن مناظر اطراف به اندازه‌ای چشم‌نواز هستند که به جای خوراک جسم، غذای روح دریافت می‎کنید.

از زیبایی‌های طبیعت کردان نخست باید به رودخانه پر آب اشاره کرد که از سمت شمال شرقی به جنوب غربی روان است. از سوی دیگر کوچه‌باغ‌ها و دره‌های پر دار و درخت همگی رنگ‌های پاییزی به خود می‎گیرند و طیف متنوعی از زرد، نارنجی و قرمز را به نمایش می‎گذارند. درخت‌های چنار، سپیدار و... در کنار درخت‌های میوه همگی آغاز پادشاهی پاییز را جشن می‌گیرند و در این جشن به اندازه‌ای به شما خوش می‎گذرد که در سال‌های بعد نیز سفر در پاییز به کردان را در برنامه‌های سفرتان قرار خواهید داد.

در کردان چه تفریحات ورزشی وجود دارد؟

معمولا زمانی که شما با خانواده به سفر می‌روید و یا تعداد همسفران شما زیاد است، هر کس سلیقه‌ای دارد. اگر عده‌ای به اقامت در ویلا و رفع خستگی پس از روز‌های سخت کاری علاقه دارند، گروهی دیگر به آدرنالین نیاز دارند و دوست دارند با ورزش و تفریح، سفری هیجانی داشته باشند. خوشبختانه دهکده آرامش این امکان را به افراد می‌دهد تا بر خلاف نام دهکده، کار‌های هیجان‌انگیز بکنند.

دهکده تفریحی کردان یکی دیگر از جذابیت‌های آن است که علاقمندان به ورزش و تفریحات ورزشی را کاملا سرگرم می‌کند. حضور این دهکده تفریحی که با نام آرامش شناخته می‌شود و نام رسمی آن مجتمع فرهنگی و اقامتی ایثار است، باعث شده که تمام سلیقه‌های افراد خانواده و یک گروه را در سفر به کردان پوشش داده شود.

در اینجا شما می‎توانید شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری و سایر تفریحات ورزشی را انجام دهید و اجازه ندهید که اوقاتتان به بطالت بگذرد. یکی دیگر از کار‌های ورزشی که می‎توانید در کردان انجام دهید که علاوه بر ورزش، تفریح نیز به شمار می‎آید، کوهنوردی است. اگر کفش و لباس مناسب داشته باشید، می‎توانید از تپه‌ها و کوه‌ها بالا بروید و مناظر اطراف را به ویژه در پاییز، از ارتفاعات ببینید.

علاوه بر این، پرواز با پاراگلایدر در سایت پروازی کردان یکی دیگر از کار‌های ورزشی است که علاقمندان زیادی دارد. تصور کنید که بر بالای کردان پرواز کنید و پاییز رنگارنگ و رودخانه‌ای خروشان را زیر پایتان ببینید. برای این کار مربیانی به تعلیم و آموزش شما می‌پردازند. شما هم‎چنین می‌توانید به باشگاه سوارکاری رفته و علاوه بر آموزش، اسب‌سواری کنید.

کردان؛ آرامشی در دسترس تهران

معروفیت کردان از دهه شصت

آیا می‎دانید روستای دیدنی و خوش آب و هوای کردان از چه زمانی اینقدر معروف و مسافرپذیر شد؟ هر چند کردان روستایی هزار ساله است، اما تا سی سال پیش به این اندازه معروف نبود. شاید به خاطر داشته باشید که در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق یعنی سال ۱۳۶۶ تهران مورد حمله‌های موشکی صدام قرار گرفت و ساکنان این کلانشهر، ناگزیر به مهاجرت به جا‌های دور و نزدیک شدند.

یکی از مناطقی که در آن زمان توسط تهرانی‌ها کشف شد، کردان بود. این روستا به آن اندازه نزدیک بود که دسترسی‎اش برای کسانی که باید هر روز به تهران می‎رفتند، آسان باشد و از سوی دیگر فاصله‌اش از تهران تا اندازه‎ای بود که مورد اصابت موشک‌ها قرار نگیرد. به این ترتیب کردان به تدریج رشد کرد و معروف شد.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار