شاه اردن: اشغال فلسطین باید پایان یابد

«عبدالله دوم» با تأکید بر ضرورت پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت که قضیه فلسطین در رأس اولویت‌های اردن است.
کد خبر: ۵۵۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ - 13November 2022

فلسطین در رأس اولویت‌های ماست؛ اشغالگری باید پایان یابدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالله دوم» شاه اردن، امروز (یکشنبه، ۱۳ نوامبر) بار دیگر بر اولویت‌بخشی به قضیه فلسطین تاکید کرد و اظهار داشت: «قضیه فلسطین در رأس اولویت‌های ما است و راه حل آن، پایان اشغالگری است. ما به نقش محوری خود در منطقه ادامه خواهیم داد».

به نوشته خبرگزاری آناتولی، شاه اردن طی سخنانی در مراسم افتتاح دور دوم پارلمان اردن تاکید کرد: اردن می‌بایست همگام با تغییرات سریع پیرامون خود در منطقه و جهان، به نقش محوری خود در منطقه ادامه دهد.

وی افزود که اردن در حال سرمایه‌گذاری بر روی موقعیت ژئوپلیتیک متمایز است که نشان‌دهنده یک نقطه عطف حیاتی بین کشور‌هاست و باید با ایجاد مشارکت‌های گسترده عربی و منطقه‌ای در راستای منافع مشترک و افزایش دستاورد‌های ملی کار کند.

عبدالله دوم تاکید کرد که این نقش محوری اردن، همچنان بر دفاع از آرمان فلسطین متمرکز خواهد بود چیزی که در گذشته نیز بوده و هست. اردن مواضع حمایتی خود را حفظ خواهد کرد.

وی افزود: فلسطین در رأس اولویت‌های ماست و بدون حل و فصل عادلانه و فراگیر این قضیه که با پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ به پایتختی قدس آغاز می‌شود، نمی‌توان از آن عبور کرد.

شاه اردن با تاکید بر تداوم انجام وظیفه تاریخی اردن در حفاظت و مراقبت از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در بیت المقدس گفت: «فقدان افقی برای راه حل سیاسی نباید ما را از ادامه تلاش برای حمایت اقتصادی از برادران فلسطینی، تقویت پایداری آن‌ها در سرزمینشان و احقاق حقوق مشروعشان باز دارد».

وی ادامه داد: «از آنجا که ما به آن‌ها نزدیک هستیم، تلاش خواهیم کرد تا در پروژه‌های منطقه‌ای شریکی اساسی باشیم و انزوای آن‌ها را نپذیریم. تاکید می‌کنیم که توانمندسازی اقتصادی جایگزین راه حل سیاسی نیست».

این در حالی است که از آوریل ۲۰۱۴، مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و رژیم صهیونیستی در سایه مخالفت تل‌آویو با توقف شهرک‌سازی و آزادی اسرای قدیمی و راه‌حل دو دولتی متوقف شده است.

شاه اردن هفته پیش در حاشیه نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به «COP ۲۷»، در شهر شرم الشیخ مصر با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

وی در این دیدار نیز بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راه‌حل دو دولت و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرز‌های چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

شاه اردن بر ضرورت اجتناب رژیم صهیونیستی از اقدامات یکجانبه‌ای که فرصت‌های تحقق صلح را تضعیف می‌کند، تأکید کرد و گفت: «ضروری است فرصت‌های همکاری اقتصادی در منطقه، فلسطینیان را نیز شامل شود».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار