مدیر کانون فرهنگی، تبلیغی و جهادی الفاطمیون در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تشریح تاریخ ۳۰۰ ساله ایران در شهربازی مفهومی مقاومت

حجت‌الاسلام «یاوری» گفت: شهربازی مفهومی مقاومت در قالب ۶۷ موضوع و در ۲۱ مرحله به تاریخ ۳۰۰ ساله قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی ایران به سوی ظهور پرداخته است.
کد خبر: ۵۵۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳ - 17November 2022

حجت‌الاسلام «محمدمهدی یاوری» مدیر کانون فرهنگی، تبلیغی و جهادی الفاطمیون در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: شهربازی‌ اسباب‌بازی با شهربازی‌ مفهومی یا موضوعی متفاوت هستند. در بخش نخست مخاطب یا استفاده‌کننده پس از هزینه و استفاده از وسایلی مثل چرخ و فلک یا سرسره، که خلاقیت و مشارکت از گردونه استفاده از این وسایل حذف می‌شود، فقط هیجان او تخلیه می‌شود اما در مورد دوم؛ مخاطب با یک داستان مواجه است. با طراحی‌هایی که برای شهربازی مفهومی انجام دادیم به دنبال این ویژگی بودیم.

وی درباره پیشینه ایجاد شهربازی مفهومی و موضوعی تحت مدیریت کانون فرهنگی، تبلیغی و جهادی الفاطمیون گفت: این نمونه شهربازی مفهومی حدود ۵ سال قبل به صورت مقطعی و مناسبتی، مثل هفته دفاع مقدس، در نمایشگاه بین‌المللی و بوستان بسیج شهر مشهد برپا شد، اما به مرور زمان تاریخ ۳۰۰ ساله قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی ایران به سوی ظهور هم به محتوای این نمایشگاه اضافه شد. این موارد در ۶۷ موضوع و در ۲۱ مرحله خلاصه شد که خروجی آن شهربازی مقاومت شد.

یاوری در ادامه درباره محتوای مفهومی شهربازی مقاومت گفت: در این شهربازی مخاطبان نه به صورت انفرادی بلکه به صورت گروهی پذیرش می‌شوند و از همان لحظه ورود، بازی آغاز می‌شود. به عنوان مثال در مرحله دفاع مقدس؛ یک اتاق عملیات طراحی شده که یک نفر از بین بازیکنان به‌عنوان فرمانده نقش ایفا می‌کند. نقشه‌ای برای بچه‌ها تشریح می‌شود که چه مواردی باید ساخته، نابود و یا فتح شوند. این اتفاقات باید در یک مدت زمان معلوم مثلا ۴۵ دقیقه انجام شود. این مرحله که تمام شد باز به همین صورت مراحل بعدی اتفاق می‌افتند.

مدیر کانون فرهنگی، تبلیغی و جهادی الفاطمیون در ادامه با بیان اینکه در شهربازی مقاومت کودکان و نوجوانان به صورت غیرمستقیم راهنمایی می‌‌شوند و در مدت حضور در شهر مقاومت شکست را هم تجربه می‌کنند، یادآور شد: این شهربازی براساس جنسیت طراحی شده اما تفاوتی بین آن دو وجود ندارد و همه بخش‌ها همانند هم ساخته شده است. ما به دنبال این هستیم که اگر دختر خانم محجبه‌ای در این شهربازی مقاومت حضور پیدا کرد با همان حجاب تمام مراحل را طی کند و تصور اینکه چنین لباسی دارای محدودیت است از ذهن او از بین برود کما اینکه بعد از ۲۱ مرحله چنین اتفاقی به صورت ناخودآگاه در ذهن چنین مخاطبی خواهد افتاد.

یاوری طراحی شهربازی مقاومت را بدیع و نو دانست و تأکید کرد: چنین طرحی در هیچ کدام از کشورهای خط مقاومت، از جمله لبنان، اجرا نشده است بلکه در کشوری مثل لبنان؛ نیروهای مقاومت از قسمتی از کاری شهربازی مقاومت الگوبرداری کرده و آن را در شهرهایی مثل بیروت اجرای کرده است.

وی در پایان درباره مهمترین چالش‌های اجرایی شهربازی مقاومت گفت: نبود اعتباز، عدم هماهنگی، نبود پشتیبان و حوزه سرزمینی برای طراحی کار مهمترین چالش‌هایی است که ما تاکنون در اجرای این طرح با آن مواجه بودیم چنین طرح‌های مجاهدپرورو هستند و ما در این عرصه نیازمند یک پشتیبانی خوب هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار