معاون اجرایی ارتش مطرح کرد؛

جایگاه ویژه نخبگان در تعالی و پیشرفت کشور/ تهدیدات نسبت به گذشته فرق کرده است

امیر محمودی با بیان این که نخبگان، نقش ویژه‌ای در تعالی و پیشرفت کشور دارند، گفت: امروز تهدیدات نسبت به گذشته فرق کرده است، باید خود را به سلاح‌ها و تجهیزات مدرن مجهز کرده و براساس تهدیدات روز در آمادگی کامل قرار دهیم تا بتوانیم از کشور دفاع کنیم.
کد خبر: ۵۵۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ - 17November 2022

تهدیدات نسبت به گذشته فرق کرده است/ جایگاه ویژه نخبگان در تعالی و پیشرفت کشوربه گزارش گروه دفاعی‌ و امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «محمد محمودی» معاون اجرایی ارتش در نوزدهمین دوره جامعه پذیری مشترک نخبگان کشوری (ذخیره‌های نظام) در مرکز آموزش ۰۱ شهیدان سرباز نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: طبیعت انسان به گونه‌ای است که در هر جامعه و جزو هر ملتی باشد، نسبت به وطن و زادگاهش علاقه و وابستگی ناگسستنی دارد. علاقه‌ای که از همان دوران کودکی و نوجوانی در او ایجاد می‌شود و تا زمان مرگ در دلش نهفته است که می‌توان گفت در میان افراد یک کشور مشترک است.

امیر محمودی افزود: به گواه تاریخ، مردم یک کشور با اینکه هر کدام، فرهنگ، زبان، اعتقادات و سنت‌های مختلف دارند، در برابر یک دشمن مشترک و متجاوز، چنان نسبت به یکدیگر مهربان و دلسوز شده و متحد و یکپارچه عمل می‌کنند که هیچ قدرتی غیر از باور‌های الهی و اعتقادی قادر نیست چنین تحولی در آنان ایجاد کند.

معاون اجرایی ارتش با اشاره به نقش دوران سربازی در میهن دوستی گفت: نقطه آغاز پیدایش روحیه همبستگی و میهن دوستی در میان مردمان کشور ما، دوران سربازی است. دورانی که وقتی جوانان کشور در آن قرار می‌گیرند، خود را نیروی وابسته به قدرتی به وسعت یک کشور تصور کرده و آماده هستند تا در صورت هجوم دشمنان به کشور با شوق و اشتیاق در صف رزمندگان قرار گیرند.

وی افزود: جوانی که تا قبل از دوران سربازی خود را فردی عادی و منحصر به زادگاهش تصور می‌کند، بعد از ورود به دوره سربازی، خویشتن را متعلق به بنیه دفاعی کشور و فردی تاثیرگذار برای پایداری از هویت، آیین، مرز و بوم و ناموس مردمش می‌داند. او در این دوره احساس بالندگی، مفید بودن و عزت و پایمردی می‌کند، بنابراین روحیه همیت، جوانمردی و شجاعتش متبلور و متجلی می‌شود.

امیر محمودی با اشاره به ایثارگری‌ها در دوران دفاع مقدس، عنوان کرد: دلاور مردی‌ها و ایثارگری‌های دفاع مقدس به همت و غیرت سربازان وطن وابسته بود. سربازانی که مخلصانه قدم در وادی دفاع از این مرز و بوم گذاشتند و در کنار دیگر رزمندگان با ایستادگی و مقاومت نستوه خود، صحنه‌هایی زیبا از رشادت و دلیر مردی خلق کردند و حماسه‌های جاوید آفریدند.

وی افزود: بزرگ مردانی که در دفاع مقدس به فرمان رهبرشان لبیک گفتند، کمر همت بستند و به مقابله با دشمن رفتند. آنان از آزمون هشت ساله دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و برای همیشه در تاریخ این کشور سند افتخار، دلیری و ایثار را به ثبت رسانده و جاودان ماندند.

معاون اجرایی ارتش به سربلندی ایران اشاره کرد و گفت: امروزه اگر نام ایران، عزیز است و جایگاه بلند و رفیعی دارد، اگر افتخارات و پیشرفت‌های آن، چشم‌ها را خیره و دل‌های جهانیان را محسور کرده، به این دلیل است که برای حفظ عزت و سربلندی آن خون صد‌ها هزار شهید ایرانی بر این خاک پاک ریخته شده است.

وی با اشاره به حضور نخبگان در ارتش اظهار داشت: ارتش ایران در طول سال‌های اخیر بار‌ها میزبان نخبگان از سراسر میهن اسلامی بوده است. جوانانی که با علم، دانش، تعهد و تخصص خود همچون سال‌های دفاع مقدس و سال‌های پس از آن در ارتقای علم و فناوری در کشور نقش آفرین بوده و خواهند بود.

امیر محمودی افزود: در دوران دفاع مقدس، زمانی که دشمن ما از طریق غرب و شرق تغذیه می‌شد و همه نوع سلاح و تجهیزات را در اختیارش قرار می‌دادند، جوانان این مرز و بوم آمدند و ضمن حضور در خط مقدم و مقابله با دشمن، در یک کار عظیم علمی با ساخت و تعمیر قطعات، سامانه‌ها و تجهیزات با ارزش، کاری کردند که حتی دشمن فکرش را هم نمی‌کرد بتوانیم آن را انجام دهیم. حضور عزیزانی مانند شما در آن زمان باعث شد که چنین موفقیتی رقم بخورد و بتوانیم تجهیزات خود را آماده و به روز نگه داشته و دشمنان را مایوس کنیم.

معاون اجرایی ارتش با تاکید بر تغییر تهدیدات نسبت به گذشته اظهار داشت: امروز تهدیدات نسبت به گذشته فرق کرده است، چرا که مبتنی بر پیشرفت فناوری و علم است. امروز عرصه‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، پلاسما، نانو و ... ایجاد شده و نیاز داریم در این عرصه‌ها حضور داشته باشیم. باید خود را براساس تهدیدات روز در آمادگی کامل قرار دهیم تا بتوانیم از کشور دفاع کرده و خود را به سلاح‌ها و تجهیزات مدرن مجهز کنیم. اگر چه توانمندی‌های خوبی در در عرصه‌های مختلف هوایی، دریایی، زمینی و پدافند هوایی داریم، اما قطعا شما نخبگان باید نیاز‌های آینده کشور در این عرصه‌ها را مورد توجه قرار داده و در جهت تامین آن حرکت کنند.

وی خطاب به نخبگان نوزدهمین دوره جامعه پذیری مشترک نخبگان کشوری ادامه داد: با وجود اینکه کشور در سال‌های اخیر با تحریم‌های ظالمانه‌ای از سوی دولت‌های مستکبر جهانی روبرو بوده، اما دانشمندان و جوانان ایرانی کار‌های بزرگی انجام داده‌اند که در دنیا زبانزد است؛ پس شما جوانان نخبه می‌توانید با نگاهی ملی به علوم و تخصص خود، افتخارات بیشتری را برای کشور و ملت به ارمغان بیاورید.

امیر محمودی در پایان گفت: امروز کشور‌های مستکبر و زورگو با قدرت نظامی و اقتصادی خود همواره از نخبگان علمی استفاده می‌کنند، ولی مشکل آن‌ها این است که با وجود توجه به علم و دانش از لحاظ اخلاقی کمبود فراوانی دارند و توجه آن‌ها به کمال انسان نیست و برای منافع است. شما جوانان باید قدر خود و جایگاهی را که برای خدمت به کشور و مردم دارید، بدانید. امروزه در رده‌های مختلف جوانان دانشمندی وجود دارد و ما نیز تلاش داریم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها