با اهدای پرچم یالثارات الحسین (ع) و نشان خادمی به سردار سلامی؛

اجلاسیه پایانی دومین کنگره ملی شهدای استان قم برگزار شد

اجلاسیه پایانی کنگره ملی شهدای استان قم با اهدای پرچم یالثارات الحسین (ع) و نشان خادمی مسجد مقدس جمکران به فرمانده کل سپاه به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۵۵۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲ - 17November 2022

اجلاسیه پایانی دومین کنگره ملی شهدای استان قم برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، اجلاسیه پایانی دومین کنگره ملی شهدای استان قم امروز با حضور بیش از ۱۵ هزار نفر از مردم شهیدپرور قم و زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

بخش برجسته و مرکز ثقل کنگره ۶۰۹۰ شهید استان قم، پخش فیلم سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب در دیدار هشتم آبان اعضای ستاد کنگره با ایشان بود.

معظم له با تأکید بر لزوم زنده نگه داشتن یاد شهیدان و شنیدن پیام آنها، قم را شهر «قیام و اقامه» خواندند و گفتند: قم هم قیام کرد، هم ایران را به قیام واداشت که این از برکات حرم حضرت فاطمه معصومه و حوزه علمیه و همچنین مردم خوب آن بود که شهدای زیادی در راه مبارزه تقدیم کردند، البته شهیدانی همچون مطهری، بهشتی و باهنر نیز که پرورش‌یافتگان قم هستند و بلکه همه شهدای ایران، شهیدِ قم محسوب می‌شوند، چرا که قم بود که با پاسخ به ندای امام بزرگوار، نهضت را آغاز کرد.

ایشان با اشاره به نقش درخشان مردم قم در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و امتحان‌های پی در پی تا امروز، بر نشان دادن ویژگی‌های برجسته شهدا با زبان هنر تأکید و خاطرنشان کردند: هر یک از حوادث درخشان قبل و بعد از انقلاب مانند ستاره و نقطه درخشان تاریخی است و حادثه اخیر شاهچراغ نیز یکی از این ستاره‌ها است که اگرچه عده‌ای را داغدار و دل‌های همه را سرشار از غم و اندوه کرد، اما در تاریخ کشور ماندگار می‌شود و نشانه زنده بودن ملت، و مایه افتخار و سربلندی است.

همچنین سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این کنگره با تاکید بر اینکه امروز دشمن به جنگ با شهدا آمده است، اظهار داشت: اکنون شاهد یک آرایش سیاسی در صحنه جهانی هستیم.

وی افزود: آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسرائیل، سعودی و دیگران در یک آرایش سیاسی بهم فشرده و جدی در امتداد ائتلاف‌های سیاسی گذشته خود به جنگ با خدا، رسول خدا و شهیدان آمده‌اند.

سلامی عنوان کرد: صف‌آرایی دشمن ژرفای یک توطئه عظیم علیه ملت را نشان می‌دهد و عده‌ای در داخل هم بازیچه دشمن شده‌اند تا ملت ایران را از بین ببرند.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسن رحیمیان» تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان حرکت در مسیر شهداست، اظهار داشت: فرهنگ جهاد و مقاومت است که می‌تواند کشور را از چالش‌ها و مشکلات رهایی بخشد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) و امام جمعه قم نیز در پیامی تصویری از مشهد مقدس با تاکید بر اینکه کنگره ملی شهدای استان قم باید در هر دوره دارای یک شعار واحد باشد، عنوان کرد: انتخاب شعار، برنامه‌ریزی و حرکت منسجم برای تحقق آن باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه، سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم نیز در پیامی تصویری با بیان اینکه یکی از امتیاز‌های قم حضور مزار مطهر شهدای کشور‌های مختلف، است، عنوان کرد: حضور مزار شهدایی با ۹ ملیت متفاوت در از جمله عراق، بحرین، عربستان، الجزایر، فرانسه، افغانستان و پاکستان در میان شهدای قم نشان از توجه ویژه به قم است.

همچنین حسین کاجی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس گفت: خاکسپاری امیر شهدای ارتش در قم و اقامه نماز توسط حضرت امام (ره) بر پیکر ایشان یک افتخار برای این شهر است و در این فرصت‌ها باید از شهدای ارتش یاد کنیم که برای سرفرازی ملت جان و مال خود را فدا کردند.

وی همچنین روایات و خاطراتی از شهدای بین الملل در قم و زنان شهیدی که بخاطر حفظ حجاب به شهادت رسیدند، بازگو کرد.

سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه استان قم نیز در این مراسم اظهار کرد: قم در گذر تاریخ همواره به عنوان یک شهر تاثیرگذار و به تعبیر رهبری مرکز انقلاب و شهر قیام و اقامه بوده و از نقش آن در قیام ۱۵ خرداد و ۱۹ دی نمی‌توان گذشت و با توجه به این مطلب معظم له در دیدار اخیر که شهدای همه ایران شهدای قم هستند تکلیف ما سنگین‌تر شده است.

در پایان این اجلاسیه کنگره ملی شهدای استان قم، پرچم یالثارات الحسین (ع) که بعد شهادت حاج قاسم سلیانی بر فراز گنبد مسجد مقدس جمکران به اهتزاز درآمده بود، به نشانه انتقام از خونخواهان تاریخ توسط تولیت مسجد مقدس جمکران به سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه اهدا شد؛ همچنین تمبر یادبود کنگره ملی شهدای استان قم در این مراسم رونمایی و توسط شخصیت‌های کشوری و لشکری امضا شد.

در مراسم فوق، حاج علی مالکی نژاد جانباز و مداح اهل بیت(ع) دقایقی مرثیه سرایی کرد. پایان بخش برنامه‌های کنگره، اجرای سرود نوجوانان با تلفیقی از سروده‌های حاج صادق آهنگران در دوران دفاع مقدس و نیز پخش کلیپی درباره ساخت فیلم مستند بود.

در اجلاسیه پایانی دومین کنگره ملی شهدای قم، آیات سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، سید مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار عبدالرضا آزادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج حضور داشتند.

همچنین احمد امیرآبادی و حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرماندهان نظامی و انتظامی قم و شهرستان های تابعه، پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان از دیگر حاضران در مراسم بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار