مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

راهبرد نظام سلطه در جنگ شناختی تغییر ادراک رهبران است

«مقدم‌فر» گفت: در جنگ شناختی باید آماج و نقطه کانونی را شناخت، راهبرد نظام سلطه در این جنگ تغییر ادراک رهبران؛ در راستای تحت تأثیر قرار دادن تصمیم‌سازی آن‌هاست و نقطه پایانی مردم هستند.
کد خبر: ۵۵۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ - 17November 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «حمیدرضا مقدم‌فر» مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در ویژه برنامه رویداد هفته کتاب خراسان رضوی با عنوان «ما همانیم که می‌خوانیم» که به همت بسیج رسانه سپاه امام رضا (ع) امروز در کتابفروشی «به نشر» برگزار شد، اظهار داشت: جنگ شناختی در عرصه رسانه و فرهنگ ناشناخته است؛ بعد از رای آوردن ترامپ در آمریکا هم این مسأله مضاعف شد که چگونه وی بر افکار عمومی آمریکا تحمیل شده و خودشان عنوان کردند این مهم با تکنیک جنگ شناختی مهیا شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مصداق اصلی عملیات رسانه‌ای دشمن در عرصه شناختی حوادث دو ماه اخیر است، افزود: جنگ شناختی در بستر علوم شناختی صورت می‌گیرد؛ علوم شناختی بیش از ۱۰ سال است که با توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ستادی برای آن راه‌اندازی شده و فعالیت‌های علمی در این مسیر آغاز شده اما در مورد جنگ شناختی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مقدم‌فر تصریح کرد: عصب‌شناسی؛ هوش مصنوعی؛ فلسفه ذهن و زبان‌شناسی مولفه‌های مهمی در علوم شناختی و متعاقب آن جنگ شناختی است.

وی ادامه داد: علوم شناختی اگر واقعا به منصه ظهور برسد آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی و حوزه پژوهشی ما را متحول می‌کند؛ مدیریت ادراک مقدمه جنگ شناختی است و باید این حوزه را مدیریت کرد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی تأکيد کرد: جنگ شناختی عرصه ناشناخته‌ای است؛ در عالم رسانه بر دقت، سرعت و صحت تأکيد داریم؛ روایت اول بسیار مهم است؛ در جنگ شناختی حادثه خلق می‌شود و این پدیده جدیدی است که رسانه روایت‌سازی برای ادراک‌سازی می‌کند تا از طریق بازنشر؛ مخاطب جذب کند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران ابراز داشت: امروز مردم با شناخت واقعیت و حقایق موجود قضاوت نمی‌کنند بلکه بر مبنای تصویری که از حقیقت در ذهن خود دارند پدیده‌ها را قضاوت می‌کنند؛ امنیت و احساس امنیت دو مقوله بسیار مهم است؛ حوادث فعلی را به شدیدترین وضع در آمریکا و فرانسه وجود دارد اما تصویرسازی و ادراک‌سازی متفاوت است.

مقدم‌فر خاطرنشان کرد: مهمترین پیشران در جنگ شناختی؛ هوش مصنوعی است؛ در هوش مصنوعی سلایق و علایق جمع‌آوری می‌شود و ذائقه کاربر شناسایی می‌شود و مخاطب، سلیقه، شخصیت و فکرش شناسایی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز به تعبیری باید عنوان کرد همین بچه‌های کف خیابان اسیر شده‌اند؛ فکر بچه‌های ما اسیر است؛ باید اینها را آزادسازی کرد و به تعبیر سردار سلامی باید با همین بچه‌ها کار دشمن را تمام کرد اما این یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران بیان داشت: در سال‌های اخیر با دو پدیده روبرو بودیم؛ هویت‌زدایی از جوانان با تکنیک‌های جنگ شناختی انجام شد؛ بعد از هویت‌سوزی روی به هویت‌سازی آوردند؛ روزانه تولید شبهه کردند و دوم به دنبال ایجاد تردید نسبت به صداقت و حقانیت نظام بودند.

استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که شهید طهرانی‌مقدم کار ساخت موشک را آغاز کرد بسیاری این شهید والامقام را نومید می‌کردند اما شهید طهرانی‌مقدم کار خود را انجام داد؛ ما کجا بودیم و به کجا رسیدیم؟ امروز قدرت‌های بزرگ دنیا از جمهوری اسلامی پهپاد خریداری می‌کنند و این خود یک افتخار است؛ دنبال صنعت هسته‌ای برای جنگ نیستیم اما امروز علم آن را داریم و این یک افتخار است.

وی گفت: به جوان ما القا می‌کنند دوره پهلوی روشن است و امروز و آینده سیاه و تاریک و مبهم است و این ایجاد تردید است؛ برای هویت‌سوزی به سراغ دوگانه‌سازی رفتند و مشروعیت‌زدایی از نظام را دنبال کردند؛ تنها نظامی که دموکراسی واقعی دارد جمهوری اسلامی است و حتی در خود آمریکا، انتخاب رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم نیست؛ نسبت به نظام تولید خشم و کینه کردند؛ رفتارها داعشی است؛ اینها تربیت شده کجا هستند؟

مقدم‌فر تصریح کرد: در فضای مجازی شاهد هستید چه اتفاقاتی رخ داده است؛ متاورس چه می‌کند؟ اینها مربوط به امسال نیست و سال‌هاست رخ داده است. گیم‌نت‌ها را در نظر بگیرید؛ میلیون‌ها جوان ما درگیر گیم‌نت هستند و برخی از خشونت‌ها مدل همین بازی‌هاست، حتی قرارها و تخریب‌ها الگو گرفته از این بازی‌هاست و به دنبال ایجاد یک هویت جدید برای جوانان ما هستند که با دین آشنایی نداشته و کانون خانواده برای آن‌ها دارای جایگاه نباشد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: مرزبندی اتفاق دیگری است که دشمن در حال رقم زدن برای جوان ماست؛ موسیقی کره‌ای را می‌خواهند به عنوان موسیقی خشونت ترویج دهند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: تمامی پروژه‌های آمریکا مثل داعش و خاورمیانه جدید شکست خوردند؛ حاج قاسم را به شهادت رساندند و رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما ترور کرده‌ایم؛ تصور کردند مقاومت تمام می‌شود و کسی نیست که جریانات عراق را دور هم جمع کند امروز سردار اسماعیل قاآنی پادرجای حاج قاسم قرار داده است.

وی گفت: در جنگ شناختی باید آماج و نقطه کانونی را شناخت، راهبرد نظام سلطه در جنگ شناختی این است که به مردم برسند تا آن‌ها را کف خیابان بیاورند اما در اصل به دنبال نخبگان و رهبران و مدافعان هستند و نقطه پایانی مردم هستند. دنبال این هستند که با تغییر ادراک رهبران؛ تصمیم‌سازی آن‌ها را تحت تأثير قرار دهند. کانون حملات از سال ۸۸ متمرکز بر رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

مقدم‌فر ادامه داد: آشوب‌های اخیر ظرف چندماه اخیر یک رمز آشوب مهم داشت و آن هم راه‌اندازی شایعه کسالت رهبر معظم انقلاب اسلامی بود زیرا می‌دانستند باید ستون خیمه را بزنند اما بدانید که جهاد تبیین باطل‌السحر است؛ مردم باید مطلع شوند و این ارتباط‌گیری باید بیشتر شود و باید نفس به نفس و چهره به چهره این کار تداوم پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار