کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

نقش انتظار ظهور «امام زمان (عج)» در سبک زندگی‌ها

شریعتی تبار گفت: انتظار عامل مثبت و تاثیرگذاری بر زندگی شخصی افراد و روند زندگی اجتماع است، انتظار یا امید نقشی فاخر در زندگی جامعه اسلامی دارد، به عبارت دیگر امید و انگیزه زمینه‌ساز تلاش‌ها، موفقیت و سعادت بشر بشمار می‌رود.
کد خبر: ۵۵۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹ - 18November 2022

نقش انتظار ظهور «امام زمان (عج)» در سبک زندگی‌ها

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدی شریعتی‌تبار» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی اظهار داشت: انتظار برای ظهور «امام زمان (عج)» و یا انتظار تحقق عدل الهی از گزینه‌های ارزشمندی هستند که در آیات قرآن کریم و همچنین روایت «ائمه معصومین (ع)» تاکید ویژه‌ای بر آن‌ها شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: انتظار عامل مثبت و تاثیرگذاری بر زندگی شخصی افراد و روند زندگی اجتماع است، انتظار یا امید نقشی فاخر در زندگی جامعه اسلامی دارد، به عبارت دیگر امید و انگیزه زمینه‌ساز تلاش‌ها، موفقیت و سعادت بشر بشمار می‌رود.

کارشناس علوم قرآنی افزود: پیامبراکرم (ص) در بحار النوار در مورد امید و آرزو می‌فرمایند: الأملُ رَحمةٌ لاُمّتی، و لَوْ لا الأملُ ما أرْضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها، و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَرا آرزو، براى امت من رحمت است؛ و اگر آرزو نبود، هیچ مادرى فرزند خود را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى بر نمى‌نشاند.»، امید و انتظار بزرگترین عامل پیشرفت است، از سوی دیگر هرچه انتظار ارزشمند‌تر و نقش آفرین‌تر باشد رسیدن به آن هدف نیازمند تلاش بیشتری هم خواهد بود.  

شریعتی‌تبار انتظار و گسترش چتر مدیریت اسلامی واقعی را به تعبیر «امیرالمومنین (ع)» مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: «امیرالمومنین (ع)» در مورد تعالی، تحول و انتظار می‌فرمایند: ما هم متنظر تحول و دگرگونی و انقلاب هستیم مانند زمین خشکی که منتظرباران است. این امر بیانگر اهمیت انتظار از نگاه بزرگان و «ائمه معصومین (ع)» است و نشان می‌دهد انتظار برای تحول و ایجاد تکاپو در جامعه برنامه ریزی شده است.

وی به تفکرات نادرست موجود در مورد انتظار ظهور «امام زمان (عج)» اشاره و تاکید کرد: تفکری که به افراد القا کند تنها منتظر باشند و برای ظهور هیچ بستری را فراهم نکنند اشتباه است، نشستن و دست روی دست گذاشتن برای ظهور «امام زمان (عج)» تفکری غلط و به دور از واقعیت است، پس باید بدانیم که منتظر واقعی مسئولیت سنگینی را برعهده دارد.

وی احیا دین به وسیله برقرار کردن مولفه‌هایی همانند حجاب و عفت در جامعه را یکی دیگر از رویکرد‌های منتظر واقعی دانست و تصریح کرد: احیا حجاب، عفت، ایثار و عدالت از جمله برنامه‌های است که همواره باید مد نظر منتظران باشد. شناخت خداوند و نزدیکی با پروردگار یکی از مهمترین برنامه‌های ارزشمند برای یک منتظر محسوب می‌شود.  

شریعتی تبار پیرامون ویژگی منتظران مصلح خاطر نشان کرد: منتظران مصلح و منتظران عادل باید خود عدالت پیشه و مصلح باشند تا شرایط برای ظهور «امام زمان (عج)» فراهم شود. در کنار این باید خوش خلق باشند، نکته مهمتر و قابل توجه‌تر توسل و دعا برای سرعت بخشیدن به پایان انتظار و ظهور عملی موثر است. «امام صادق (ع)» در مورد مردمان زمان غیبت فرمودند: نگه داشتن دین در زمان غیبت کاری بسیار سخت است.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها