به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «میثم رشیدی مهرآبادی» نویسنده کتاب در گفتوگویی پیرامون شیوه انتخاب کتاب برای مخاطب و معیارهای انتخاب کتاب برای افزایش اطلاعات، اظهار داشت: انتخاب نوع کتاب توسط مخاطب همواره به عنوان یکی از مضامینی بوده که بسیاری از کارشناسان علوم اجتماعی و محققین فرهنگی به آن میپردازند.
وی در همین راستا ادامه داد: بررسیها نشان داده که کتابهایی که قالب روایت هستند و میتوانند نگاه دوباره به زندگی آدمهایی که به قلم کشیده شده را بیان کنند، باعث میشود افراد دل به تاریخ بزنند و اطلاعاتی جدید و تجربههایی از رویدادها و رخدادهای گذشته را همراه خود به عصر امروز بیاورند.
این نویسنده کتاب در پاسخ به نحوه انتخاب کتاب خوب اشاره و تصریح کرد: من کتاب خوب را از طرح و نام نویسندگی آن مورد بررسی قرار میدهم.
وی در همین راستا ادامه داد: من معتقد هستم که کتابهایی با کیفیتی هستند توسط ناشران نیز مورد توجه قرار میگیرد و ناشر نیز برای طرح و حتی نوع نگارش آن وقت و زمان خاصی را میگذارد لذا با دیدن طرح و جلد کتاب میتوان تا حدودی به نوع کتاب پی برد.
مهر آبادی نقش طراحی کتاب را در خرید آن مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: کتابی خوب است که از سوی ناشران نیز مورد توجه قرار میگیرد، این نوع از کتابها در کنار محتوای فاخر از صفحهآرایی جذابی نیز برخوردار خواهند بود تا بدین ترتیب چشم مخاطب را نیز بنوازد البته در این مقوله مواردی استثنا وجود دارد که بر خلاف این امر در موردشان صدق میکند.
راهکارهای جذب مخاطب
وی نقش چیدمان کتاب و شکل کتاب در جذب مخاطب را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: علاوه بر چهره کتاب که در پشت ویترین افراد را به خود جذب میکند بخشهایی از محتوایی که کتاب را به مخاطب معرفی میکند نیز نقش مهمی در جلب نظر علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی دارد، نکته دیگر اینکه یک ناشر خوب علاوه بر اینکه در چینش کتاب از نرم افزارهای خاص استفاده کرده تا بتواند سرعت مطالعه مخاطب را بالا ببرد. این نشانهای از احترام به مخاطب را در کتاب منتشر کرده که این ارزشمند است.
این نویسنده کتاب تصریح کرد: اصول گرافیک نقش موثری در جذب مخاطبان دارد، همچنین صفحهآرایی معیاری خاص را در پسزمینه خود دارد که عموماً به جذب مخاطب کمک فراوانی میکند و تا حدودی به معرفی کتاب میپردازد و در عین حال ارائه بخشی از متن در پشت جلد میتواند معرفی کامل تری از محتوای کتاب را به مخاطب ارائه دهد.
مهر آبادی یکی از عوامل دیگر در انتخاب کتاب را قیمت کتابها دانست تاکید کرد: کتابهای ارزشمند قیمتهای بالایی دارند، اما برخی از این کتابها قیمتهای نجومی دارند همین مهم سبب میشود تا مخاطب از خرید کتاب منصرف شود، کسانی که کتابخوان هستند و به مطالعه علاقه ویژه دارند ترجیح میدهند در این شرایط به نسخههای دیجیتال از کتابها پناه ببرند.
وی در مورد معرفی کتاب برای مطالعه در ایام اوقات فراغت ابراز کرد: من عموما کتابهایی مورد علاقه و جذاب که مطالعه کردم را در اینستاگرام خود معرفی میکنم، اما با این همه تاکید دارم که باید برای مطالعه کتابها توجهی ویژه به ناشران داشت عموماً انتشارات سوره مهر به نشر کتابهای تاریخ شفاهی پرداخته است، کتابی مانند کتاب «نورالدین پسر ایران» که در این انتشارات منتشر شده از جذابیت ویژهای برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: انتشارات اطلاعات که محتواهای در حوزه تاریخ شفاهی را سرلوحه تولیدات خود قرار داده توانسته به سرنوشت بسیاری از بزرگان ایران بپردازد و تا حدودی فضای کتابهای آنها افراد را به دهههای ۲۰ و یا ۳۰ میبرند، همچنین انتشارات اطراف نیز که در حوزه سفرنامهها فعالیت کرده کتابهای ارزندهای را در این زمینه ارائه کرده است.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱