قاضی‌زاده هاشمی در شبکه استانی اصفهان:

۲۰۰۰ فقره تسهیلات مسکن به ایثارگران استان اصفهان اعطا شد/ سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی ایثارگران آماده بهره‌برداری است

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر استانی به اصفهان در گفت‌وگو با برنامه زنده «گفتگوی ویژه خبر» شبکه استانی اصفهان، فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد در خدمات‌رسانی به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۵۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ - 17November 2022

بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت در استان اصفهان است/ ۲۰۰۰ فقره تسهیلات مسکن به ایثارگران استان اصفهان اعطا شد/ سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی ایثارگران آماده بهره‌برداری استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در در گفت‌وگو با برنامه زنده «گفتگوی ویژه خبر» شبکه استانی اصفهان ضمن گرامیداشت روز اصفهان و سالگرد تشییع ۳۷۰ شهید عملیات محرم در ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱، اظهار داشت: ۴۰ سال پیش در این روز مردم شریف و شهیدپرور شهر اصفهان پیکر مطهر ۳۷۰ شهید دلاور عملیات محرم را بر روی دستان خود تشییع کردند و روز «حماسه و ایثار» را در این شهر رقم زدند.

اصفهان شهر شهادت است

وی با تبریک این روز ویژه که به نام روز اصفهان و به نام شهدا مزین است، گفت: اصفهان به فرمایش رهبر معظم انقلاب شهر شهادت است و بیشترین شهید را به لحاظ تعداد و جمعیت استان اصفهان دارد. این استان مرزی نیست، ولی تعداد زیادی نیروی اعزام شده به جبهه را دارد و در حالی که ۳۷۰ شهید را مردم در یک روز تشییع کردند، هزاران نفر هم در صف اعزام به جبهه بودند. این نشان‌دهنده رشادت ویژه و غیرت ویژه مردم اصفهان در دفاع از کشور است که نگاهی تمدن‌ساز و دینی برای دفاع از مکتب انقلاب اسلامی است.

آمار شهدا و ایثارگران استان اصفهان در کشور بی‌نظیر است

معاون رئیس‌جمهور با ارائه آماری از ایثارگران استان اصفهان افزود: این استان با ۲۳ هزار و ۶۳۵ هزار شهید، بیشترین تعداد شهید در کشور را دارد، ۳۲ خانواده سه شهیدی، چهار خانواده چهار شهیدی و یک خانواده هفت شهیدی در استان اصفهان داریم. این خانواده‌ها برای آرمانی بزرگ فرزندان خود را راهی جبهه کردند. استان اصفهان ۵۱ هزار و ۵۰۸ جانباز که هزار و ۲۳۶ نفر از آن‌ها جانباز ۷۰ درصد هستند و سه هزار و ۵۷۳ آزاده تقدیم انقلاب کرده است. فرماندهان شهید این استان شهیدان خرازی، کاظمی، شهبازی، ردانی‌پور و شهدای بسیاری هستند که در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و انقلابی ایستادگی و جانفشانی کردند.

وی با اشاره به رشادت‌های شهید محسن حججی به عنوان شهید شاخص استان اصفهان افزود: حضور و استقبال بی‌نظیر مردم شهیدپرور اصفهان از پیکر شهدا در تاریخ انقلاب اسلامی مانند تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی ماندگار شد. از برکت خون این شهیدان است که هیچ دشمنی جرأت نگاه تعرض‌آمیز به ایران را ندارد. همان‌طور که در فتنه اخیر شاهد بودیم بیشتر از ۱۵ کشور از فتنه اخیر پشتیبانی کردند، اما باز هم مردم شریف ایران با روحیه شهادت‌طلبی این فتنه را ناکام گذاشتند.

افتتاح مجتمع گردشگری «کوثر ملک شهر» در اصفهان

وی با اشاره به اهداف سفر استانی به اصفهان گفت: یک بخش از سفر استانی نظارت میدانی بر عملکرد بنیاد استان است. حضور در جمع نخبگان و سرآمدان استان نیز از دیگر برنامه‌های این سفر است. در مورد استان اصفهان مجتمع گردشگری «کوثر ملک شهر» در شهر اصفهان به مساحت؛ ۲۸ هزار متر مربع بازسازی و آماده‌سازی شده است و آسایشگاه شهید مطهری نیز افتتاح خواهد شد.

ساخت و بازسازی آسایشگاه‌ها و خانه‌های ایثار اصفهان

معاون رئیس جمهور در مورد عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ گفت: ارائه خدمات درمانی برای ۱۶ هزار و ۹۸ نفر از ایثارگران، پایش سلامت عمومی و تخصصی و آموزش تخصصی خود مراقبتی ۸ هزار و ۵۹۵ مورد، ارائه مراقبت‌های توانبخشی به ایثارگر در منزل یک هزار و ۱۰۵ مورد، انجام چکاب تخصصی و فوق تخصصی ۶۰ جانباز نخاعی که پایش ۴۵ نفر از طریق اعزام به بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) تهران و مابقی در استان اصفهان انجام شده است، تحویل ۳۱ قلم تجهیزات پزشکی به ایثارگران شامل ویلچر، تخت مکانیکال و برقی، ارائه ۳۰۷ خدمت در خصوص اروتز و پروتز و ۸۸ مورد اعزام ایثارگران به سایر استان‌ها از خدمات بنیاد بوده است. چهار بیمارستان و کلینیک تخصصی در اصفهان تحت نظر بنیاد است که شامل بیمارستان و کلینیک بیمارستان امیرالمؤمنین (ع)، بیمارستان روانپزشکی شهید رجایی نجف آباد، کلینیک امام حسین (ع) فریدن و کلینیک جابر نجف‌آباد است که بهسازی آن آغاز شده است.

وی با اشاره به ساخت آسایشگاه و خانه ایثار در استان اصفهان گفت: چهار آسایشگاه توانبخشی شهید مطهری اصفهان، امام حسین (ع) خمینی شهر و خاتم‌الانبیا (ص) کاشان و آسایشگاه شهید رجایی فعال است و ساختمان جدید مرکز توانبخشی جانبازان شهید مطهری بهسازی و تجهیز شده است و یک مورد اهدای زمین از طرف پدر دو شهید در شهرستان دهاقان جهت ساخت خانه ایثار انجام شده است که اقدامات اداری آن در حال انجام است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد ارائه خدمات به جانبازان گفت: در مصوبه استانی سفر رئیس جمهور برای تکمیل مراکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ۹۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

اختصاص تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن برای هزار و ۹۴۷ ایثارگر

قاضی‌زاده هاشمی در مورد تأمین مسکن ایثارگران اصفهان، گفت: اختصاص تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن برای هزار و ۹۴۷ نفر از ایثارگران انجام شده است و البته تعداد ۲۰ هزار و ۳۴۰ نفر متقاضی واجد شرایط دریافت زمین و مسکن در سطح استان اصفهان هستند. بر اساس مصوبه دولت در سفر‌های استانی در قالب طرح جهش مسکن پنج درصد از هر پروژه‌ای که برای تأمین مسکن احداث می‌شود به ایثارگران تعلق پیدا می‌کند.

وی افزود: پیگیری ساخت پنج هزار واحد آپارتمان واقع در فولادشهر و بهارستان و آماده‌سازی تعداد ۳۱ پلاک ویلایی واقع در فولادشهر اصفهان که در مرحله واگذاری است از اقدامات دیگر بنیاد در استان اصفهان است، پیگیری الحاقیه زمین واقع در شاهین‌شهر اصفهان برای چهار هزار و ۵۰۰ نفر از ایثارگران، اختصاص ۴۴ میلیارد ریال برای تعمیرات و مناسب‌سازی مسکن ایثارگران نیز از جمله برنامه‌های بنیاد بوده است.

استخدام بیش از هزار ایثارگر اصفهانی در بخش‌های دولتی و غیردولتی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد اعطای تسهیلات از جمله وام قرض‌الحسنه ایثارگران افزود: سه هزار و ۶۶ فقره تسهیلات اعتباری و قرض‌الحسنه به ایثارگران استان پرداخت شده است. تعداد پنج هزار و ۴۱۸ نفر تحت پوشش بیمه عمر و حادثه قرار دارند و حدود چهار میلیارد ریال هدیه ازدواج پرداخت شده است.

معاون رئیس جمهور در مورد ایجاد فرصت‌های شغلی برای ایثارگران و کاهش نرخ بیکاری گفت: ایثارگران متقاضی شغل در اصفهان ۱۸ هزار نفر هستند که استخدام تعداد هزار و ۵۰ نفر از ایثارگران در بخش‌های دولتی و غیردولتی انجام شده است و دومین آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد تا قبل از پایان سال انجام می‌شود.

سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی ایثارگران آماده بهره‌برداری است

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به برنامه‌های صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران، گفت: سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی آماده بهره‌برداری شده است؛ این سامانه به صورت هوشمند عمل می‌کند و دیگر نیازی به مراجعه ایثارگران برای دریافت تسهیلات اشتغال نیست. این سامانه به زودی رونمایی می‌شود. خبرخوب دیگر این است که از منابع موجود در کشور در حوزه مشاغل خرد بر اساس قانون تخصیص حداقل ۱۰ درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک‌های دولتی به استانداری‌ها تفویض شده و با پیگیری‌های به عمل آمده در دولت این حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته ۷ برابر افزایش داشته است.

تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها برای اشتغال فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد

معاون رئیس جمهور در مورد اشتغال فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد خاطرنشان کرد: با عقد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها تلاش شده تا فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد فاقد شغل هم از این تسهیلات بهره‌مند شوند. با انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید برای اشتغال بیش از ۲۰ هزار ایثارگر فرصت شغلی به وجود می‌آمد. با توجه به مکاتبات و پیگیری‌های صورت‌گرفته با بانک مرکزی و با تصویب شورای پول و اعتبار، مبلغ تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان و در برخی رسته‌های شغلی به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فعالیت‌های خوداشتغالی، گفت: ارائه مشاوره ۸۳۹ نفر، به‌روز رسانی اطلاعات شغلی شش هزار و ۶۵۷ نفر، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۱۷۲ نفر و پرداخت مبلغ ۲۰۶ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی از برنامه‌های بنیاد بوده است.

یادمان شهدای ۲۵ آبان ماه طراحی و ساخته می‌شود

معاون رئیس جمهور با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و تشکر و قدردانی از صدا و سیمای استان اصفهان گفت: طر ح اسناد افتخار و ثبت و ضبط خاطره‌نگاری والدین و همسران شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در حال انجام است، بیش از دو هزار سند با عنوان اسرار عاشقان و پخش از شبکه صدا و سیمای اصفهان، انتشار ۳۸ عنوان کتاب در خصوص نوجوانان شهید و ایثار و شهادت، تولید سه فیلم سینمایی و مستند در استان به نام شهیدان خرازی و حاج احمد کاظمی و مستند همسران جانبازان ۷۰ درصد با عنوان قهرمانان گمنام، و دیدار با ۲۸ هزار و ۳۷۰ نفر از خانواده شهدا و ایثارگران از برنامه‌های انجام شده است.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد مرمت و بهسازی مزار شهدا عنوان کرد: در خصوص ساماندهی گلزار‌های شهدا از هزار و ۳۱ گلزار شهدای موجود در استان ۹۹۱ گلزار ساماندهی شده و ۴۰ گلزار باقی مانده در حال ساماندهی است، همچنین طراحی و ساخت یادمان شهدای ۲۵ آبان را در دستور کار داریم.

استفاده از ظرفیت مردمی برای ترویج جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت

وی در مورد شاخص‌ترین کار‌ها و اقدامات در بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمان اجتماعی، فرهنگی و راهبردی است. باید با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان سعی کنیم در حوزه طب سالمندی مشکلات را کاهش دهیم. اعتبارات بنیاد در زمینه کمک معیشت، مستمری و حق پرستاری بیش از ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد مدارس شاهد گفت: ۴۴ درصد مدارس شاهد مربوط به خانواده ایثارگران است و سعی در تغییر کارکرد مدارس شاهد داریم و باید ستاد راهبری طرح شاهد این کار را انجام دهد. کارکرد دانشگاه شاهد نیز در حال تغییر است و به دنبال توانمندسازی در حوزه اشتغال هستیم. استخدام دولتی کاهش یافته است و سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران کم است. به دنبال خوداتکایی در حوزه اشتغال هستیم و در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است.

اعزام بیش از ۱۰ هزار ایثارگر به مشهد مقدس در ۶ ماه اول سال

وی در مورد فعالیت‌های بنیاد در حوزه سفر‌های زیارتی و سیاحتی ایثارگران و اعزام خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران به سفر‌های زیارتی عتبات، مشهد مقدس و زیارت حضرت معصومه (ع)، گفت: اعزام ۱۰ هزار نفر در شش ماهه اول سال به سفر مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) و برگزاری اردو‌های سیاحتی درون استانی یک روزه برای حدود ۶۰۰ هزار نفر از جمله برنامه‌های بنیاد بوده است.

معاون رئیس جمهور در پایان با اشاره به ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ گفت: ما از این روز درس بزرگی گرفتیم. مردم اصفهان تمدن‌ساز هستند و در تاریخ نقش‌آفرین بودند. با وجود تنوع فرهنگی و مذهبی منسجم و دارای وحدت هستند و باعث ثبات سرزمین بودند و در عرصه‌های دفاع مقدس و عرصه محرومیت‌زدایی حضور داشتند تا کیان و دلبستگی مردم ایران حفظ شود. این مردم به سخت‌کوشی مشهور هستند و امیدوار هستیم که سرزمینی آباد و امن و پر از عدالت برای مردم ایران داشته باشیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار