یادداشت/ خسرو هداوندخانی

لزوم آمادگی و بازدارندگی نظامی در عالی‌ترین سطح

بدون شک تحرکات این روز‌های فرماندهان و دستگاه‌های نظامی و دفاعی ما در رونمایی از آخرین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی، در راستای درک و هوشیاری به‌موقع آنان نسبت به موقعیت حساس کنونی قابل تفسیر است.
کد خبر: ۵۵۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲ - 23November 2022

لزوم آمادگی و بازدارندگی نظامی در عالی‌ترین سطحگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- خسرو هداوندخانی؛ این روز‌ها و ماه‌ها، یکی از حساس‌ترین برهه‌های حیات انقلاب اسلامی است. تمامی دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی؛ اعم از داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، متحد شده‌اند تا در وهله اول امنیت ملی کشور و در مرحله دوم تجزیه سرزمینی جمهوری اسلامی را رقم بزنند.

گذشته از رسانه‌های بیگانه که آشکارا به این موضوع دامن می‌زنند، نه‌تنها اظهارات قدرت‌های بین‌المللی بلکه موضع‌گیری‌های کشور‌هایی که تا دیروز از نام جمهوری اسلامی لرزه بر اندامشان می‌افتاد، باعث شگفتی و در عین حال نگرانی توأم با هوشیاری و آمادگی در این‌خصوص برای دولتمردان و مقامات نظامی کشور ما شده است.

در همین اجلاس اخیر سران کشور‌های ترک‌زبان که در ازبکستان برگزار شد، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان طی سخنانی که بوی تجزیه‌طلبی و ماجراجویی از آن به مشام می‌رسید، گفت: بیش از ۴۰ میلیون آذربایجانی ساکن خارج از جمهوری آذربایجان، از فرصت آموزش به زبان مادری خود محروم هستند. مرز‌های جغرافیایی دنیای ترک، از کشور‌های مستقل ترک گسترده‌تر است.
وی همچنین گفت که دولت‌های ترک، نباید نسبت به حقوق هموطنانی که در خارج از مرز‌های خود، در سایر کشور‌های جهان زندگی می‌کنند، بی‌تفاوت باشند.

این اظهارات درحالی بود که جمهوری اسلامی در ماه گذشته ودر موضع‌گیری در قبال تحرکات جمهوری آذربایجان در خصوص تغییر مرز‌های جغرافیایی و ژئوپولیتیک منطقه به نفع خود و همپیمانانش خصوصاً ترکیه، رزمایش نظامی در نزدیکی مرز‌های این کشور برگزار کرد.

بدون شک حمایت همه‌جانبه کشورهایی چون آمریکا، ترکیه، اسرائیل، در گستاخ و جسور کردن الهام علی‌اف نقش فراوانی داشته و این خود بخشی از پروژه دنیای غرب برای تجزیه سرزمینی ایران است.

در غرب کشور و در مرز‌های کردستان که مشخصاً گروه‌های تجزیه‌طلب دموکرات و کومله‌ها از همان ابتدای انقلاب در سودای تجزیه بخش کردستان ایران به سر می‌برده‌اند، در آشوب‌های اخیر نیز، نقش مسلّم آنان در ورود از مرحله اعتراضات و اغتشاشات به مرحله درگیری مسلحانه محرز شد که البته با پاسخ قاطعانه نظامی جمهوری اسلامی ایران به مقر‌های آنان در اقلیم کردستان عراق روبه‌رو شد.

اخیراً نیز در مرز‌های جنوب شرقی کشور، تلاش‌هایی در جهت دامن زدن به اختلافات عقیدتی شیعه و سنی و همچنین ایجاد درگیری‌های مسلحانه صورت گرفته که البته با هوشیاری نیرو‌های امنیتی و تدبیر مقام معظم رهبری در اعزام گروه‌هایی برای مذاکره و دلجویی از سران طوائف، این توطئه نیز در حال خنثی‌سازی است.

اما در این‌ بین یک نکته قابل‌ تأمل است و آن اینکه این روز‌ها که تلاش دشمن در چارچوب هدف اول یعنی ضربه زدن به امنیت ملی از طریق تحریک و تشویق به اعتراضات و اغتشاشات به‌منظور دستیابی به هدف دوم یعنی تجزیه‌طلبی است؛ آمادگی حداکثری در حوزه نظامی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که این آمادگی نظامی و دفاعی دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را مجاب کند که هرگونه تعرض و تجاوز به خاک ایران در چارچوب سیاست تجزیه جغرافیایی ایران، هزینه‌های مادی و تلفات انسانی فراوانی را برای آنان به همراه خواهد داشت.

بدون شک تحرکات این روز‌های فرماندهان و دستگاه‌های نظامی و دفاعی ما در رونمایی از آخرین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی، در راستای درک و هوشیاری به‌موقع آنان نسبت به موقعیت حساس کنونی قابل تفسیر است.

پس از آزمایش سامانه دفاعی ارتقاءیافته‌ی «باور ۳۷۳» که قابلیت انهدام هدف در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتری را داراست، انتشار خبر دستیابی به فناوری موشک هایپرسونیک که قابلیت هدایت لحظه‌ای کلاهک موشک، خارج از جو زمین را داراست، اکثر کارشناسان نظامی دنیا و همچنین دشمنان نظام را در حیرت و شوک ناشی از پیشرفت شگرف نظامی ایران در صنعت دفاعی و موشکی قرار داده است.

واضح است که رونمایی از این فناوری‌ها و تجهیزات نظامی و دفاعی پیشرفته که فقط در انحصار چند کشور قدرتمند نظامی است، می‌تواند نقش قابل‌ توجهی در اتخاذ سیاست‌های محتاطانه و عاقلانه توسط دشمنان نظام، نسبت به ایران قدرتمند داشته باشد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار