قاضی‌زاده هاشمی نشست شورای ترویج ایثار و شهادت استان قزوین:

تصویب اعطای ۱۴۸ میلیارد تومان برای تسهیلات خوداشتغالی ایثارگران در استان قزوین/ بخش دولتی و خصوصی به مسئولیت‌های خود در مورد ایثارگران عمل کنند

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان قزوین، گفت: صدیق‌تر از خانواده شهدا نیستند لذا دیدار با خانواده شهدا باید در برنامه همه مدیران و شهرداران قرار بگیرد.
کد خبر: ۵۵۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱ - 24November 2022

تصویب اعطای ۱۴۸ میلیارد تومان برای تسهیلات خوداشتغالی ایثارگران در استان قزوین/ بخش دولتی و خصوصی به مسئولیت‌های خود در مورد ایثارگران عمل کنندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز پنجشنبه سوم آذرماه در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان قزوین اظهار داشت: استان قزوین پایتخت تمدن‌ساز کشور پس از اسلام است که توسط صفویه شکل گرفت و باید در حفظ این فرهنگ و تمدن تلاش کرد. همان طور در تأسیس انقلاب اسلامی چهره‌های شاخص در این استان ایفای نقش کرده‌اند و این استان با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش الگوسازی برای سایر استان‌ها دارد.

اساس تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

معاون رئیس جمهور با اشاره به ماده ۶۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأسیس شد و تنها نگاه خدمات محور و معیشت محور توسط امام خمینی (ره) برای تأسیس بنیاد وجود نداشت و اگر چنین بود نیاز به تشکیل بنیاد نبود، زیرا نهاد‌های حمایتی در کشور وجود دارد که می‌توانستند این خدمات را به ایثارگران ارائه بدهند، اما بنیاد شهید و امور ایثارگران برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و حفظ منزلت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تشکیل شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تأکید بر ضرورت ادای دین به شهدا و خانواده ایثارگران خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مانند مصوبات رئیس جمهور است. بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان معاونت رئیس جمهور و زیر نظر رئیس جمهور است، زیرا مسئولیت‌های آن از وظایف و مسئولیت‌های رئیس جمهور است و با وزارت خانه‌هایی که مسئول آن‌ها وزیر است و رأی اعتماد از مجلس کسب می‌کنند، تفاوت دارد. شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دولتی نیست و وابسته به مجموعه عناصر نظام است و همه دستگاه‌های مرتبط کشور عضو آن هستند لذا در تشکیل شورا در استان‌ها باید جدیت بیشتر باشد و هر سه ماه یک بار تشکیل شود.

ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اجرایی می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران عنوان کرد: این ماده متروک مانده بود و ما این قانون را احیا کردیم که بر اساس این قانون وظیفه داریم عملکرد دستگاه‌های کشور در حوزه ایثار و شهادت را احصا و گزارش آن را به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مجلس و رئیس قوه قضائیه ارسال کنیم که چه میزان به برنامه‌های خود عمل کرده‌اند. امسال به صورت ملی این گزارشات تدوین می‌شود و از دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت می‌خواهیم این گزارش را برای سال آینده تنظیم و ارسال کند.

۲ هزار و ۳۰۶ ایثارگر در استان قزوین در اولویت اول تأمین مسکن هستند

معاون رئیس جمهور با اشاره به ایثارگرانی که فاقد مسکن هستند، گفت: ۴ هزار و ۵۸۳ نفر برای مسکن در استان قزوین ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۶ نفر فاقد مسکن و در اولویت اول هستند و هیچ گونه خدمات مسکن و زمین دریافت نکرده‌اند و ۲ هزار و ۲۷۷ نفر هستند که در گذشته تسهیلات مسکن دریافت کرده‌اند، اما در حال حاضر فاقد مسکن هستند. در دوره گذشته تفاهم‌نامه‌ای با استانداری قزوین برای تأمین هزار و ۵۰۰ واحد مسکن امضا شد که تنها در مورد ۱۳۶ ایثارگر اقدام شده است.

وی افزود: ما طبق قانون وظیفه داریم بر اساس الگو به ایثارگران مسکن واگذار کنیم و این موضوع باید شهرستان به شهرستان دنبال شود در استان یزد با تدابیر انجام شده، این موضوع ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده است و امیدواریم این کار انجام شود. در استان البرز مدلی را داشتیم که مقرر شده است که پیمانکاری قدرتمند با آورده خود و با کمک استانداری هزار و ۱۵۶ واحد بسازد و آورده ایثارگران هنگام واگذاری پرداخت شود. در طرح جهش ملی مسکن نیز ۵ درصد پروژه‌ها باید به ایثارگران اختصاص داده شود.

امیدواری برای جذب کامل فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در آزمون دوم استخدامی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه گزارشی از برنامه‌های انجام شده در استان قزوین، گفت: قزوین تنها استانی است که گلزار‌های شهدا در آن بهسازی شده است. در حوزه اشتغال ۲ هزار و ۱۶۲ ایثارگر در قزوین متقاضی شغل هستند که ۱۸۹ نفر فرزند شهید و ۹۷۷ نفر فرزند جانباز ۷۰ درصد هستند. طبق بند ج ماده ۸۷ برنامه ششم توسعه دولت موظف است که همه فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را جذب کند. ما در استان قزوین برای ۱۹۰ نفر مجوز استخدام دریافت کردیم که ۱۲۷ نفر قبول شدند که امیدواریم افراد باقی مانده در آزمون دوم پذیرفته شوند. سال گذشته کل استخدام‌های دولتی در کشور ۶۷ هزار نفر بوده است که بیشتر پذیرفته‌شدگان در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

قاضی‌زاده هاشمی درخصوص اعتبارات و تسهیلات وام خوداشتغالی برای ایثارگران گفت: تسهیلات مصوب خوداشتغالی در استان قزوین ۱۴۸ میلیارد تومان است که امسال فقط ۳۸ نفر در استان قزوین تسهیلات دریافت کرده‌اند لذا در استان قزوین کار جدی لازم است. موافق تسهیلات خُرد نیستیم، زیرا معلوم نیست تبدیل به شغل شود. تسهیلات بدون سقف برای افرادی که توانایی تولید شغل انبوه دارند در نظر گرفته شده است، زیرا می‌توانند شغل پایدار ایجاد کنند و در این مسیر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بخش خصوصی و افراد متعهد به توسعه اشتغال بزرگ تأثیرگذار هستند.

مسئله ایثارگران مسئولیت همه دستگاه‌ها بوده و مختص به بنیاد نیست

معاون رئیس جمهور با انتقاد از برخی داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری به دلیل عدم ارائه خدمات مناسب به ایثارگران گفت: در حوزه درمانی از دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تشکر می‌کنم، با توجه به سن بالای والدین شهدا باید خدمات مناسب ارائه شود. سرانه بیمه تکمیلی ایثارگران در سال گذشته ۱۷۴ هزار تومان بود که امسال ۳۵۰ هزار تومان شد، اما با وجود رشد ۱۰۰ درصدی، هزینه‌ها هم ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است ضمن اینکه بدهی نیز از گذشته به بیمه تکمیلی ایثارگران وجود داشته است، اما باید توجه داشت که مسئله ایثارگران مسئولیت همه دستگاه‌ها است و تنها مختص به بنیاد نیست. این موضوع نه تنها مسئولیت همه بخش‌های دولتی بلکه مسئولیت اجتماعی بخش خصوص نیز هست.

مدارس شاهد برای کادرسازی انقلاب اسلامی تأسیس شده است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص خدمات به دانشجویان و دانش‌آموزان ایثارگر گفت: سیاست دولت این است که تعداد دانشجویان روزانه بیشتر شود و دانشجوی شهریه‌ای کمتر شود، اما نباید به دلیل عدم پرداخت شهریه با دانشجو برخورد شود، زیرا او حق قانونی دارد. تعداد ۸۶۵ دانش‌آموز در مدارس شاهد داریم که این مدارس ظرفیت خوبی دارند، اما از مأموریت ذاتی آن فاصله گرفته‌ایم، زیرا به طور کامل مسئولیت آن با آموزش و پرورش است و بنیاد در این باره نقشی ندارد در حالی که این مدارس طبق دستور امام (ره) برای کادرسازی بین فرزندان شاهد و ایثارگر تشکیل شد تا در آینده مدیران نظام شوند و آینده انقلاب تضمین شود.

فاز درمانی مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار قزوین آماده بهره‌برداری شود

قاضی‌زاده هاشمی در مورد مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار، گفت: این مراکز در کشور در سه فاز اقامتی، فرهنگی و ورزشی و درمانی و توانبخشی راه‌اندازی شده است که فاز درمانی مجتمع قزوین راه‌اندازی نشده و نیاز به حمایت دانشگاه علوم پزشکی داریم. در این مجتمع‌ها زیرساخت‌ها فراهم شده است و در زمینه‌های مختلف درمانی و توانبخشی در کشور امکانات بی‌نظیر دارند که نه تنها به ایثارگران بلکه به کل جامعه این خدمات ارائه می‌شود. برای دریافت مجوز کلینیک و داروخانه باید همکاری شود و امیدواریم در بخش درمانی این ظرفیتی که ایجاد شده است در یک سال آینده به بهره‌برداری و نتیجه برسد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش مشاورین ایثارگران در دستگاه‌های کشور گفت: مشاورین وزرا دو مأموریت رسیدگی به ایثارگران شاغل در آن دستگاه و دیگری رسیدگی به ایثارگرانی که به آن دستگاه مراجعه می‌کنند را به عهده دارند. در مورد طرح سپاس ضمن تشکر از استاندار قزوین باید بدانیم مسئولان به دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران نیاز دارند زیر صدیق‌تر از خانواده شهدا نیستند لذا دیدار با این عزیزان باید در برنامه مدیران و شهرداران باشد، ۹۰ درصد خانواده ایثارگران نیازی به ما ندارند و مشکلات ۱۰ درصد دیگر نیز در این دیدار‌ها حل می‌شود.

بنیاد از ساخت فیلم‌ها و سریال‌های با کیفیت مانند «شوق پرواز» حمایت می‌کند

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به حمایت بنیاد از ساخت فیلم سینمایی و سریال از شهدای شاخص در استان‌ها گفت: برنامه جدی برای حمایت از ساخت فیلم‌های فاخر داریم و بخش دولتی و خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند که البته شرط آن این است که باید فیلم درجه الف باشد و فیلم‌نامه قوی داشته باشد که هیئت داوران بنیاد آن را بپذیرد همانند فیلم «شوق پرواز» که در مورد شهید بابایی ساخته شد و با استقبال مخاطبان همراه بود.

معاون رئیس جمهور در پایان با تأکید بر توجه فرهنگی به گلزار‌های شهدا گفت: گلزار‌های شهدا بزرگترین میعادگاه فرهنگی معنوی در شهر‌ها و روستا‌ها هستند، همان طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شهدا امام‌زادگان عشق هستند، مقام شهید از امام‌زاده غیر شهید بیشتر است. مزار شهدا باید تبدیل به پاتوق فرهنگی شود و علاوه بر زیارت، مکانی مثل حسینیه و کتابخانه در آن احداث شود.

شهدای شاخص قزوین به جامعه معرفی شوند

استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: استان قزوین شهدای شاخصی همچون شهیدان عباس بابایی، حسین لشگری، محمدعلی رجایی و حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد دارد که در سطح کشور بارز هستند و همین وظیفه مسئولان این استان را پررنگ می‌کند تا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بیشتر تلاش کنند.

محمدمهدی اعلایی افزود: باید در معرفی شهدای شاخص قزوین که هر یک اسوه صبر، مقاومت، فداکاری، ایثار و شهادت هستند به مردم کشور و حتی دنیا همت کرد، لذا می‌طلبد در این راستا برنامه‌های مؤثرتری اجرا کرد.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر که دشمنان برای برپایی آن، هزینه‌های بسیاری کردند، گفت: در این شرایط مردم پایبند نظام جمهوری اسلامی ماندند و حتی حاضر نشدند ذره‌ای از اعتقادات و آرمان‌های خودشان کوتاه بیایند.

استاندار قزوین افزود: مردم ایران حتی برای سرکوب کردن دشمنان اسلام، عزیزان خودشان را فدا کردند تا به دشمنان بفهمانند که به هیچ وجه در برابر آن‌ها کوتاه نخواهند آمد که همین رویداد ارزشی، بیانگر جانفشانی‌ها و فداکاری‌های مردم جامعه است. باید مسئولان دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانند بیش از گذشته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، در جامعه اجرایی شود.

وی به تولید و چاپ کتاب در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: در این راستا باید حمایت‌های خوبی از این قشر صورت گیرد تا کتاب‌های بیشتری به منظور معرفی شهدا به آحاد جامعه به‌ویژه جوانان منتشر شود.

استاندار قزوین همچنین مطالبی پیرامون تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی و انتخاب مدیران استان قزوین از ایثارگران بیان کرد.

رجب رحمانی نماینده مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: باید با همه توان بنیاد شهید و امور ایثارگران را حمایت کرد تا مسئولان این نهاد انقلابی بتوانند برنامه‌های خوبی که با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیش‌بینی کردند را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: به برکت این فرهنگ است که مردم ایران در صحنه‌های سخت دفاع از ارزش‌های اسلام به میدان می‌آیند و نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی می‌کنند و همین ضرورت نگاه ویژه مسئولان به اشاعه فرهنگ یاد شده را می‌طلبد.

رحمانی در ادامه مطالبی پیرامون فرهنگ بسیج و معرفی آن به کل مردم دنیا، تبیین اهمیت اشاعه این فرهنگ در جامعه و حماسه ۹ دی بیان کرد.

در ادامه این نشست، پوستر کنگره بین‌المللی شعر ایثار که به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران طراحی شده بود توسط معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرزندان شهدا و مسئولان استان قزوین رونمایی شد.

همچنین نماهنگ قطعه «مست علمدار» با هدف به نمایش گذاشتن گوشه‌ای از رشادت‌ها و ایثارگری‌های جانبازان رونمایی شد. شعر این نماهنگ از مهدی مردانی، آهنگ و تنظیم از حاجعلی زرآبادی‌پور، خواننده پوریا بارجینی و تهیه‌کننده کلیپ از مجید آقاجانی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها