اعتراف و عذرخواهی دیرهنگام جنایتکار جنگی

تونی بلر بعد از 12 سال اشتباه در ارزیابی سلاحهای کشتار جمعی صدام برآوردهای پس از جنگ و سهیم بودن در شکلگیری داعش را پذیرفت.
کد خبر: ۵۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱ - 26October 2015

اعتراف و عذرخواهی دیرهنگام جنایتکار جنگی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نخستوزیر سابق انگلیس در آستانه انتشار گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص درباره جنگ عراق پذیرفت که لااقل بخشی از وضعیت این روزهای عراق و شکلگیری داعش، به دلیل اشغال نظامی عراق در سال 2003 به دست امریکا و انگلیس بوده است. تونی بلر به شکلگیری گروهی اعتراف کرده که جدیدترین برآوردهای امریکا میگویند برای نابودی آن، دستکم سه تا پنج سال زمان نیاز است.
تونی بلر در گفت و گو با برنامه پی بیاس شبکه سی ان ان با اجرای فرید زکریا که یکشنبهشب روی آنتن رفت، برای اولین مرتبه بعد از 12 سال به خاطر ارتکاب اشتباه در عراق عذرخواهی کرد: « من میتوانم به خاطر این واقعیت که اطلاعات جاسوسی که ما دریافت میکردیم، اشتباه بود، عذر خواهی کنم؛ اشتباه از این جهت که هر چند او [صدام] از سلاحهای شیمیایی به طور گستردهای علیه مردم خودش و دیگران استفاده کرده بود، ولی برنامه [سلاحهای کشتار جمعی]، به شکلی که ما فکرش را میکردیم، نداشت.» شبکه سی ان ان میگوید که جنگ عراق و سرنگونی صدام، عراق را به هرج و مرجی انداخت که باعث سالها خشونت قومی، تقویت القاعده در عراق و شکلگیری خلف آن، یعنی داعش شد. بلر به فرید زکریا گفته که علاوه بر اشتباه اطلاعاتی، به خاطر «برخی اشتباهات در برنامهریزی و قطعاً اشتباهاتمان در فهم اینکه بعد ازبرکناری صدام چه اتفاقی خواهد افتاد نیز عذرخواهی میکنم.» با این حال، بلر از عذر خواهی درباره کلیت جنگ عراق امتناع کرد: «برای من سخت است که به خاطر سرنگونی صدام عذر بخواهم، من فکر میکنم که حتی همین الان در 2015 نیز، این بهتر است که او در جایی که بود، دیگر نیست.» نخستوزیر سابق انگلیس که به همراه جورج بوش رئیسجمهور سابق امریکا طراح جنگ عراق بوده، اعتراف سومی هم دارد؛ اعتراف به اینکه اشغال سال 2003 عراق باعث پا گرفتن داعش در عراق شده است. او میگوید:
« البته نمیتوان گفت که آنهایی که صدام را در سال 2003 سرنگون کردند، هیچ مسئولیتی در قبال اوضاع سال 2015 ندارند، ولی این هم مهم است که بپذیریم اولاً بهار عربی که در  سال 2011 شروع شد نیز بر[وضع] امروز عراق اثر داشته و ثانیاً، اینکه داعش در عمل، از پایگاه خود در عراق و سوریه به این برجستگی رسیده است.» فرید زکریا از بلر پرسیده از اینکه او را به خاطر مداخله نظامی در عراق، جنایتکار جنگی مینامند، چه احساسی دارد؟ بلر جواب داده او کاری را انجام داده که فکر میکرده در آن مقطع کار درستی است: « اینکه حالا این کار درستی بوده یا نه، هرکسی میتواند قضاوت خودش را در این باره داشته باشد.» اظهارات بلر در آستانه انتشار نتایج تحقیقات درباره حمله به عراق منتشر شده است. یکولا استورژن، وزیر اول اسکاتلند در واکنش به این اظهارات گفته است که این سخنان «شروع عملیات» رسانهای آقای بلر در دفاع از جنگ عراق است. بلر گفته است که حتی اگر سیاستهای او در عراق موفق نبوده، سیاستهای بعدی اتخاذ شده درباره این کشور نیز در مقایسه بهتر نبوده است. روزنامه ساندی میل اخیراً با استناد به سندی که به تازگی در امریکا منتشرشده است، فاش ساخت: تونی بلر، نخستوزیر سابق انگلیس یک سال قبل از حمله سال 2003 به عراق، به امریکا، قول پیوستن به این جنگ را داده بود.
  
تغییر ارزیابی امریکا از قدرت داعش
امریکا در تازهترین برآورد خود گفته که نابودی داعش با روند فعلی سه تا پنج سال طول خواهد کشید. امریکا اعلام کرد نابودی داعش در عراق سه تا پنج سال طول میکشد. پیش از این اواخر تیر ماه 1394 ژنرال «ریموند اودرنو» در گفت وگو با خبرنگاران، زمان لازم برای شکست دادن داعش را 10 تا 20 سال زمان ارزیابی کرده بود ولی استیو وارن سخنگوی ائتلاف غربی ضد داعش در کنفرانسی خبری در ساختمان سفارت امریکا در بغداد اعلام کرد، داعش دیگر مانند سال 2014 قوی نیست و نیروهای ائتلاف ضد داعش اخیراً در جنگ بیجی و به موازات پیشروی نیروهای زمینی، موفقیتهای بسیاری را در عملیات هوایی کسب کردهاند. «کامل الزیدی» نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق در گفتوگو با فارس پیش بینی کرده احتمالاً کشورهایی از ائتلاف بینالمللی به فرماندهی امریکا خارج شده و به ائتلاف چهارجانبه (ایران، روسیه، سوریه و عراق ) که اعتبار و حسن نیت خود را در حملات تأثیرگذارش علیه مواضع داعش نشان داده است، بپیوندند. ژنرال «ایگور کونا شنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه که در سوریه حضور دارد نیز گفته که همکاری ضدتروریستی ایران، روسیه، عراق و سوریه موفقیت آمیز است. در تازهترین تحولات میدانی در عراق، دیروز نیروهای ارتش عراق به سمت مرکز الانبار پیشروی کردند. فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز از کشته شدن ۱۲ سرکرده گروهک تروریستی داعش در شهر القائم در غرب الانبار خبر داد.

 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار