عبد الباری عطوان:

«تونی بلر» باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود/ هیچ کشور عربی و اسلامی از توطئه در امان نیست

نویسنده مشهور جهان عرب گفت: معذرت خواهی تونی بلر و اذعان وی به اینکه داعش در نتیجه تجاورزشان به عراق ظهور و بروز کرده، کافی نیست و باید به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه حاضر و محاکمه شود.
کد خبر: ۵۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ - 26October 2015

«تونی بلر» باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود/ هیچ کشور عربی و اسلامی از توطئه در امان نیست

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا نوشت: دونالد ترامپ نامزدی که بیشترین شانس نامزدی جمهوریخواهان را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد و در داخل و خارج از آمریکا کسی است که به نژاد پرستی، حماقت و لودگی معروف است، روز گذشته در مصاحبه با پایگاه «سی ان ان» آمریکا گفت:« اگر صدام حسین و معمر قذافی در قدرت باقی می ماند، جهان وضع بهتری داشت». این سخن وی مصداق این ضرب المثل است که می گوید «منطق را از زبان دیوانگان بشنو». سخن ترامپ درباره اینکه وضع در لیبی و عراق فاجعه بار و بسیار بدتر از هر زمان دیگر است، تا حد بسیار زیادی درست است.

** اعترافات دیر هنگام دونالد ترامپ بر اعراب ناخوشایند است

عطوان در ادامه افزود: نیازی به دونالد ترامپ یا شخص دیگری نیست که ما را درباره چنین واقعیتهایی متقاعد کند بویژه ما کسانی هستیم که با حمله آمریکا به عراق در سال 2033 و اشغال این کشور مخالفت کردیم و نسبت به مقاصد و نیتهای ویرانگرانه پیمان ناتو در لیبی تردید داشتیم و انتظار هرج و مرج خونین را در دو کشور داشتیم اما این اعترافات از یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا اگر چه دیر هنگام است، اما چه بسا برای بسیاری از متکبران عرب که مخالف عینیتگرایی و انصاف هستند و فقط بر دیدگاههای خود اصرار میورزند، ناخوشایند باشد.

** بلر بر اطلاعات نادرست دستگاههای اطلاعاتی تکیه کرد

وی گفت: جالب اینجاست که این اظهارات دونالد ترامپ با «معذرت خواهی های» تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس از «برخی» از اشتباهاتی که در جریان ورودش به جنگ مرتکب شده بود، همزمان شد. وی اما به صورت بسیار بد از این مساله طفره رفت و از ورودش به جنگ عراق و اشغال این کشور و به شهادت رساندن حدود یک میلیون نفر از ساکنان این کشور، عذرخواهی نکرد. در بدترین شکل ممکن نقش خود در این زمینه را انکار کرد. عذرخواهی بلر از ظهور داعش و این سخن وی که کسانی که صدام حسین را سرنگون کردند مسئول اوضاع کنونی این کشور هستند، ناشی از اشتباه وی در برنامه ریزی و عدم فهم آنچه بعد از تغییر نظام رخ خواهد داد و تکیه بر اطلاعات نادرست دستگاههای اطلاعاتی است.

** مقدمات ظهور داعش

عطوان در ادامه این مقاله نوشت: حمله آمریکا به عراق و همه تبعاتی که به دنبال داشته از جمله اشغالگری، شکنجه در زندان ابوغریب، تحقیر طبقاتی از مردم عراق که با شجاعت و مردانگی در مقابل اشغالگری مقاومت کردند و تبدیل عراق به کشوری فرقه گرا، کشتن صدها هزار نفر از ساکنان آن، بیوه شدن حدود یک میلیون نفر از بانوان شریف این کشور، یتیم شدن بیش از چهار میلیون کودک که چه بسا بسیاری از انها به داعش پیوستند و انحلال ارتش عراق و نابودی نهادهای دولتی، همه وهمه به تنهایی یا با هم، عوامل بستر ساز برای بروز داعش و از هم گسیختگی هویت ملی عراق و جایگزین شدن هویت های فرقه گرایانه و نژادپرستانه و ترور بیش از350  دانشمند عراقی بوده است.

** عذر خواهی تونی بلر فایده ندارد

این نویسنده مشهور جهان عرب گفت: عذر خواهی بلر، چه کلی باشد یا جزئی، شهدا را زنده نمیکند و پدران کشته شده را به فرزندان یتیم شان وعراق را به جایگاه این کشور به عنوان قدرت منطقهای بزرگ و با هیبت باز نمی گرداند.

** تونی بلر باید به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه حاضر و محاکمه شود

سردبیر رای الیوم در ادامه افزود: تونی بلر که به مردم خود و جهان دروغ گفته و برای توجیه حمله به عراق به عمد دروغ سلاح کشتار جمعی عراق را مطرح کرده و در این ماموریت کثیف، از شخصیتهای بزرگ عراق سوء استفاده کرده و بنا بر اسنادی که اخیرا منتشر شد، با جرج بوش پسر یک سال قبل از ورود به جنگ، در این زمینه به توافق رسیده، باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود نه تنها او بلکه همه کسانی که با او بر ضد عراق تبانی وتوطئه کردند و و این کشور را به این وضع کنونی رساندند باید محاکمه شوند. ما در اینجا جرج بوش و همه عراقی ها و عربهایی را که با وی توطئه کردند، و به ستون پنجمی در خدمت حمله و اشغالگری در آمدند، و برای آن پوشش حمایتی تشکیل دادند، مستثنا نمی دانیم.

عطوان گفت: معذرت خواهی یک جنایتکار جنگی مانند تونی بلر و اذعان وی به اینکه داعش در نتیجه تجاورزش به این کشور بزرگ عربی ظهور و بروز کرده، برای ما کافی نیست و ما آن را نمی خواهیم و دلمان خنک نمی شود مگر اینکه به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه حاضر و محاکمه شود و متناسب با میزان جنایتی که در حق عراق و مردمش مرتکب شده، قصاص شود.

** هدف از دخالت غربیها تجزیه کشورهای عربی است

سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: دخالت نظامی غرب تحت هدایت آمریکا و با مشارکت برخی از کشورهای عربی که اکنون برای عراق تظاهر به گریه می کنند، همچنان با هدف تجزیه کردن کشورهای عربی و فرو بردن این کشورها در جنگ فرقهای و نابودی ارتش آن است. اشتباهاتی هم که صورت گرفته تعمدی بوده و گرنه معنای ادامه این دخالتها و اعزام صدها هواپیمای جنگی از هر نوع و تابعیتی به عراق وسوریه به بهانه مقابله با خطر داعش چیست؟

** هیچ کشور عربی و اسلامی از توطئه مصون نیست

وی در پایان نوشت: اعراب و مسلمانان، قربانی هستند و مورد هدف قرار دارند و توطئه علیه آنها ادامه دارد؛ توطئهای که با اشغال افغانستان و عراق و نابودی آنها آغاز شده و در سوریه، یمن و لیبی ادامه پیدا کرده است و هیچ کشور عربی یا اسلامی از آن مصون نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها