تسلیحات شیمیایی غرب و قربانی شدن انسان‌های بی‌گناه

تسلیحات شیمیایی غرب در طول سالیان انسان‌های بی‌گناه بسیاری را در سطح جهان به کام مرگ کشانده است.
کد خبر: ۵۵۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸ - 30November 2022

تسلیحات شیمیایی غرب و قربانی شدن انسان‌های بیگناه

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، امروز (چهارشنبه) ۳۰ نوامبر مصادف با روز جهانی یادبود تمامی قربانیان تسلیحات شیمیایی است.

استفاده این تسلیحات به خصوص از سوی کشور‌های غربی و آمریکا آثار فاجعه‌باری را بر روی افراد بیگناه در کشور‌های مختلف داشته است.

به گزارش «گلوبال تایمز»، نقاب‌‎هایی که چهره واقعی آمریکا را می‌پوشانند، یکی پس از دیگری از طریق گزارش‌های افشاگرانه بسیار به تدریج برداشته می‌‎‌شود.

این نقاب‌ها با کلمات زیبایی مانند صلح، آزادی، امنیت، وحدت، علم، انسانیت و نظم جهانی حک شده و چهره واقعی این کشور را پنهان می‌کند.

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین با شروع درگیری روسیه و اوکراین در معرض دید عموم قرار گرفتند، اما آن‌ها تنها یک نوک کوه یخ هستند؛ آمریکا ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی را در ۳۰ کشور در سراسر جهان کنترل می‌کند.

در عین حال، آمریکا از سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی در تعدادی از جنگ‌ها استفاده کرده است.

به عنوان سنگ بنای کنترل تسلیحات بیولوژیکی بین‌المللی، معاهده کنترل تسیلحات بیولوژیکی در سال ۱۹۷۲ برای امضا باز شد و در سال ۱۹۷۵ با بیش از ۱۸۰ کشور عضو به اجرا درآمد.

 این نخستین کنوانسیون بین‌المللی جامعه جهانی است که یک دسته کامل از سلاح‌های کشتار جمعی را ممنوع می‌کند، و همراه با پروتکل ژنو و قطعنامه ۱۵۴۰ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۰۴)، ترتیب اساسی سیستم بین‌المللی کنترل سلاح‌‎های بیولوژیکی را تشکیل می‌دهد.

با این حال، در سال ۲۰۰۱، کشور‌های عضو کنوانسیون ناگهان متوجه شدند که سال‌ها تلاش آن‌ها بیهوده بوده است، زیرا دولت آمریکا با مخالفت آشکار با معاهدات تسلیحاتی در تلاش برای جلوگیری از گام نهایی است که در این زمینه برداشته شده است.

در طول جنگ تحمیلی، کشور‌های غربی از هیچ تلاشی برای حمایت از رژیم بعث فروگذاری نکردند و در این مسیر حتی سلاح شیمیایی نیز در اختیار صدام، دیکتاتور مخلوع عراق قرار دادند.

آلمان و آمریکا از پیشگامان این امر بودند و با علم به اهداف رژیم بعث، این تسیلحات را در اختیار آن قرار دادند.

ایران بار‌ها خواستار پاسخگویی آلمان و آمریکا به خاطر نقش تدارکاتی هر دو کشور شد که در طول جنگ تحمیلی تسلیحات شیمیایی در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند.

«رضا نجفی»، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی روز گذشته خود در بیست و هفتمین کنفرانس کشور‌های عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) در لاهه این سخنان را بیان کرد.

«نجفی» گفت: ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، عاملان و حامیان حملات شیمیایی عراق و این جنایات را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

این دیپلمات ایرانی همچنین خاطرنشان کرد: اسرائیل که دارای تسلیحات هسته‌ای نیز است، گویا هنوز هم چنین تسلیحاتی را در اختیار دارد که هیچ گزارشی در مورد آن‌ها وجود ندارد.

رژیم صهیونیستی انواع سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار دارد و جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه و جهان است و عامل شکست منطقه خاورمیانه در حرکت به سمت عاری شدن از سلاح‌های کشتار جمعی است.

در طول جنگ ایران و عراق، ارتش رژیم حزب بعث از سلاح‌های شیمیایی در مقیاس وسیع استفاده کرد و نیرو‌های ایرانی، و ساکنان روستا‌های مرزی در غرب ایران و ساکنان غیرنظامی شمال عراق را هدف قرار داد.

بر اساس اعلامیه‌های خود عراق به کمیسیون ویژه سازمان ملل (UNSCOM)، رژیم بعث بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۸، از هزار و ۸۰۰ تن گاز خردل، ۱۴۰ تن گاز اعصاب تابون و ۶۰۰ تن گاز اعصاب سارین استفاده کرده است که از طریق ۱۹ هزار و ۵۰۰ بمب هوایی، ۵۴ هزار گلوله توپ و ۲۷ هزار راکت کوتاه برد شلیک شده است.

اتکای نظامی رژیم بعث به این تسلیحات و به دنبال آن ادغام آن‌ها در عملیات تهاجمی در مراحل آخر جنگ بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸، به خوبی مستند شده است و از در دسترس بودن سوابق داخلی عراق در این زمینه بهره فراوان برده است.

بر اساس گزارش مفصلی که سال‌ها پیش در نیویورک تایمز منتشر شد، پنتاگون از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، جراحات سربازان آمریکایی در عراق را از تسلیحات شیمیایی که در دهه ۱۹۸۰ توسط واشنگتن و سایر کشور‌ها به رژیم بعث تحویل داده بودند، پنهان کرد.

 سربازان آسیب دیده اغلب از درمان مناسب خودداری می‌شدند، از سوی مقامات بالاتر به آن‌ها گفته می‌شد که علت واقعی جراحات خود را گزارش نکنند.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار