یادداشت/ علی عبدالصمدی

روز جهانی معلولین؛ روزی جهت یادآوری توانمندی‌های این قشر به جامعه

حقوق اجتماعی معلولین شامل ازدواج، اشتغال، مناسب سازی معابر شهری، تحصیلات علمی و... است. به دیگر کلام، هر مزیتی که یک فرد غیرمعلول از جامعه سهم دارد، به همان نسبت افراد معلول نیز باید سهم ببرند.
کد خبر: ۵۵۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳ - 04December 2022

روز جهانی معلولین؛ روزی جهت یادآوری توانمندی‌های این قشر به جامعهگروه اجتماعی دفاع‌پرس - علی عدالصمدی؛ معلولیت پدیده‌ای اجتماعی است؛ اصولا به شخصی معلول اطلاق می‌شود که از لحاظ ذهنی یا جسمی دچار اختلال باشد و قادر به انجام برخی امور نباشد. از این حیث معلولیت‌ها به معلولیت‌های جسمی، ذهنی و در پاره از موارد جسمی - ذهنی قابلیت تقسیم بندی است. معلولیت های جسمی نیز خود به زیر مجموعه‌های مختلف حرکتی، شنوایی، بینایی و... تقسیم می شود.

عواملی که باعث معلولیت می‌شوند نیز از حیثی دیگر قابل واکاوی و بررسی هستند. فلج مغزی، تاثیرات ژنتیکی، تصادفات و حوادث و معلولیت‌های ناشی از رخدادهای جنگی از جمله‌ی اهم عواملی هستند که باعث معلولیت های مختلف در افراد می شوند. شایان ذکر است که در فرهنگ عمومی کشور ما، به افرادی که دچار معلولیت ناشی از حوادث دوران جنگ تحمیلی هستند، اصطلاحا جانباز گفته می شود. این افراد دارای احترام خاصی در جامعه ی ما هستند.

برخی از افراد دارای معلولیت به ویژه معلولین جسمی دارای توانمندی‌هایی (ورزشی، هنری، علمی و...) هستند که بعضا سایر افراد از آن قابلیت ها محرومند. معلولین از هر دسته ای که باشند، دقیقا مانند سایر افراد جامعه دارای حقوق معین و مشخصی هستند که باید در نیل به آن کوشا باشند و از سویی دیگر جامعه و متولیان امر نیز باید جهت احقاق حقوق معلولین همواره پویا باشند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور دو تشکیلات رسمی زیر نظر دولت هستند که متولی امور مربوط به جانبازان و معلولین شناخته می‌شوند. در کنار این دو نهاد دولتی، انجمن های خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد نیز در کشور موجودیت دارند که بعضا توسط این گونه از افراد تاسیس شده اند و سعی دارند به طرق مختلف صدای رسای افراد دارای معلولیت در جامعه باشند و به عبارتی دیگر، راه های تعامل این قشر از اجتماع را با کلیت جامعه تسهیل می کنند.

شایان ذکر است که حقوق اجتماعی معلولین شامل ازدواج، اشتغال، مناسب سازی معابر شهری، تحصیلات علمی و... است. به دیگر کلام، هر مزیتی که یک فرد غیرمعلول از جامعه سهم دارد، به همان نسبت افراد معلول نیز باید سهم ببرند.

در این میان نقش رسانه های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، مطبوعات، رسانه های اجتماعی و فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است. رسانه ها با ترسیم چهره ای دقیق تر از افراد دارای معلولیت می توانند صدای رسای این قشر از جامعه باشند و به وظیفه ی خود در قبال افراد دارای معلولیت به بهترین شکل ممکن کمک کنند.

مهم ترین خواسته ی معلولین از همه ی اقشار جامعه شاید این نکته ی مهم باشد که آنها به هیچ وجه نمی خواهند در موضوعات اجتماعی خود دچار اختلال و به قولی عقب ماندگی اجتماعی شوند. این وظیفه ی مشترک همه ی اقشار مردم و مسئولین است که در استمداد به اعضای مختلف پیکره ی جامعه بالاخص معلولین ساعی باشند؛ از مجلس و قوه ی مقننه که مسئولیت وضع قوانین را بر عهده دارد، گرفته تا دولت به عنوان مجری قانون، قوه ی قضائیه در مقام حافظ اجرای عدالت در قبل افراد دارای معلولیت و... همه در انجام امور مربوط به معلولین سهیم هستند.

چنانچه اعضای مختلف جامعه اعم از مردم عادی، مسئولین، نهادهای و رسانه ها به وظایف خودشان در قبل افراد دارای معلولیت های گوناگون به درستی عمل کنند در دراز مدت قطعا شاهد جامعه ای عاری از تبعیض خواهیم بود.

دوازدهم آذر ماه  برابر با سوم دسامبر روز جهانی افراد معلول بهترین بهانه جهت یادآوری این رسالت حیاتی به همه ی نهادهای اجتماعی جهت سایر مواقع سال است؛ رسالتی که نباید محدود به روز یا هفته ای خاص شود بلکه باید در طول سال دائما مد نظر مسئولین و متولیان امر باشد.

انتهای پیام/133  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار