در نشست خبری نخستین رویداد مسئله محور بسیج ایده‌ها و طرح‌ها مطرح شد؛

شهرک‌سازی بر اساس الگوی اسلامی‌-ایرانی مغفول مانده است/ ۲۰ هزار مسکن مهر بلا تکلیف است

نشست خبری نخستین رویداد مسئله‌محور بسیج ایده‌ها و طرح‌ها به‌منظور رفع چالش‌ها با رویکرد فناورانه و نوآورانه با محور‌های شهرک‌سازی با الگوی اسلامی- ایرانی، عمران اجتماعی در حوادث غیرمترقبه و ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ - 05December 2022

حبیب‌زاده‌مقدم: شهرک‌سازی بر اساس الگوی اسلامی‌-ایرانی مغفول مانده است/ رضایی‌کوچی: ببست هزار مسکن مهر بلا تکلیف استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «مجتبی حبیب زاده‌مقدم» مدیر عامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری نخستین رویداد مسئله محور بسیج ایده‌ها و طرح‌ها که به منظور رفع چالش‌ها با رویکرد فناورانه و نوآورانه با محور‌های شهرک سازی با الگوی اسلامی - ایرانی، عمران اجتماعی در حوادث غیرمترقبه و ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی برگزار شد، اظهار داشت: موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج قدمت ۳۰ ساله دارد و این سابقه موجب شده تا در این سال‌ها بیش از ۳۱ هزار واحد مسکونی و ۱۱۵ شهرک مسکونی در کشور ساخته و تحویل دهد.

حبیب‌زاده‌مقدم افزود: در پی‌وقوع زلزله کرمانشاه سال ۹۶ و سیل سراسری ۹۸ این موسسه تکلیف پیدا کرد تا به دولت کمک کند و از فعالیت‌های جهادی پشتیبانی لازم را انجام دهد؛ بسیج، چون جنبه مردمی دارد باید گفت در انجام ماموریت‌ها مردم عهده دار مسئولیت شدند به عبارت دیگر بسیج در قالب بسیج کنندگی به سایر بخش‌هایی که مسئولیت اصلی در ساخت مسکن دارند، کمک می‌کند.

وی افزود: در همین راستا یکی از عرصه‌های مورد نیاز برای کمک به دولت عرصه نهضت ملی مسکن است البته این موضوع حل نمی‌شود مگر اینکه مردم به کمک بیایند لذا یکی از حوزه‌هایی که فکر می کنیم بسیج می‌تواند به وزارت کشور کمک کند ساماندهی حاشیه شهرها، بافت فرسوده شهر‌ها و حضور در حوادث غیرمترقبه است؛ یکی دیگر از حوزه‌هایی که مغفول واقع شده بحث شهرسازی و شهرک سازی بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی است لذا چنانچه هم افزایی صورت گیرد شاهد شهرک سازی و شهرسازی‌هایی با همین الگو خواهیم بود.

خرسندی قائم مقام موسسه پیشگامان بنیاد تعاون بسیج هم بیان داشت: این موسسه سلسله نشست‌هایی با عنوان تاثریا را برگزار می‌کند که در این رابطه تاکنون در ۱۰ استان چنین نشست‌هایی برگزاری کرده است و برگزاری این رویداد هم از سری رویداد‌های ملی طرح تاثریا است که ۱۷ آذر در سالن همایش‌های وزارت مسکن و شهرسازی به همت موسسه مسکن و عمران بسیجیان برگزار می‌شود.

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم در این نشست، با بیان اینکه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه و اجرای آن‌ها در فعالیت‌های عمرانی باید مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد:بعضا مواردی بوده که محصول ارائه شده، نمود خوبی نداشته به عبارت دیگر در طول سال افتتاح پروژه‌های عمرانی مختلفی داریم که گا‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند و این در حالی است فقط در سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۹ پروژه را در دهه فجر و ۱۵ هزار و ۸۳۰ پروژه نیز در هفته دولت امسال افتتاح کردیم که متاسفانه این حجم از افتتاح‌ها مورد توجه قرار نگرفته و البته این‌ها غیر از پروژه‌هایی است که در طول سال توسط دستگاه‌های مختلف مانند شهرداری‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: در نهضت ملی مسکن راهبرد‌هایی پیش گرفتیم که یکی از اهداف آن در روستا‌ها ساخت مسکن معیشت محور است یعنی هم مسکن و هم معیشت در آن لحاظ شده است.

محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه نیز در ادامه این برنامه، با اشاره به اینکه آنچه در ضوابط قوانین و آیین نامه در حوزه ساخت مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط این مرکز پیشنهاد می‌شود، عنوان کرد: در وزارت راه و شهرسازی توسعه افقی شهر‌ها مورد توجه قرار دارد مانند ساخت واحد‌های مسکونی در نواحی شرق کشور، اما مناطقی که امکان آن نیست مانند نواحی غرب کشور در سه چهار طبقه واحد‌ها ساخته می‌شوند.

وی افزود: هرچند قانون تکلیفی را برای وزارت راه جهت رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن معین نکرده، اما همکاران من به این مسئله ورود کردند و در این رابطه فقط در تهران ۲۲ تیم ساماندهی شدند تا بعد از تحلیل گزارش‌هایی که ارائه می‌دهند آن‌ها را به دستگاه‌های مربوطه ارائه کنیم بلکه حادثه ساختمان‌هایی مانند مترو‌پل مجدد روی ندهد.
وی ادامه داد: چنانچه می‌خواهیم ساختمان ارزان احداث کنیم باید از ساخت و ساز سنتی عبور کرده و از فناوری‌های روز در ساخت و ساز‌ها استفاده کنیم که درهمین راستا در حوزه فناوری‌ها استفاده از پرینت سه بعدی برای ساخت و ساز‌ها را اجرایی کردیم و علاوه بر این در صنعتی سازی شرکت‌های دانش بنیان را هم به کمک می‌طلبیم تا در مرکز حضور یابند و طرح و ایده‌های خود را برای حمایت ارائه دهند.

وی در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های ما کیفیت تاسیسات در ساختمان‌ها است؛ این محور را راهکاری برایش پیش بینی کردیم از جمله اینکه به محصولات ساختمانی گواهینامه کیفیت داده می‌شود مانند آنچه در ساخت لوله و اتصالات ساختمانی لحاظ می‌شود به همین جهت برای زنجیره تامین مصالح برنامه‌هایی را با وزارت صمت اجرایی‌خواهیم کرد.

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست خبری بیان داشت: موضوع مسکن موضوعی است ‌که مخاطب اصلی آن اقشار متوسط‌ و‌ پایین‌جامعه هستند به همین ‌علت باید سالی یک ‌میلیون ‌مسکن بسازیم تا تعادلی‌ بین‌ عرضه و تقاضا صورت گیرد و این در حالیست که طی سال های گذشته سالی ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده و این انباشت ۵ میلیون واحد مسکن باعث افزایش قیمت ها شده است.

رضایی‌کوچی ‌افزود: ظرفیت لازم در کشور برای ساخت سالی یک ‌میلیون مسکن وجود دارد ولی قانون ساخت این ‌تعداد واحد مسکونی در سال به درستی اعمال نمی شود؛ البته در این ‌طرح اولویت با بافت های فرسوده است اما چون مشکلات متعددی در احیای بافت های فرسوده وجود دارد دستگاه های اجرایی ترجیح می دهند زمین هایی خارج از شهرها برای این‌ موضوع اختصاص دهند.

وی سپس با بیان ‌اینکه بالای ببست هزار مسکن مهر بلا تکلیف است، گفت: سال های گذشته زمین های خوب را‌ به افراد واگذار کردیم‌ ولی ساخت وسازی انجام ندادند و به امید افزایش قیمت آن ها رها کردند؛ در کشور بانک ها باید برای ساخت مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان باید تسهیلات ارائه دهند ولی این محقق نشده و فقط بانک ‌مسکن بیست هزار میلیارد تومان تسهیلات داده است با همین دلیل بانک هایی که تسهیلات ندادند را به قوه قضاییه معرفی کردیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید شورای ‌عالی مسکن با حضور رئیس جمهور تشکیل شود چون دستگاه های دیگر از وزارت راه برای ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی حرف شنوی ندارند، گفت: ساخت مسکن موتور محرک اقتصاد کشور است که حتی می تواند در زاد و ولد و اشتغال موثر باشد اما علی رغم اهمیت موضوع افرادی حتی در داخل دولت به این موضوع اهمیتی نمی دهند.

سعید نجاتیان دبیر این رویداد هم تصریح کرد: حدود ۴۵ طرح نوآورانه در سه محور تعیین شده برای رویداد دریافت کردیم که از این ‌تعداد ۱۰ طرح به عنوان طرح برتر شناخته شد که در روز رویداد ۵ طرح ارائه می شود.

گفتنی است در پایان این ‌نشست تفاهم نامه ای بین معاون عمرانی وزارت کشور و موسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج با محوریت پروژه های اجتماع محور امضا شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار