فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی:

جهان تک‌قطبی عملی نیست

سردار احمدی‌مقدم گفت: احیای مجدد قدرت روسیه و چین و قدرت‌های نوظهور، انعقاد پیمان‌های امنیتی و اقتصادی و پیدا شدن بازیگران جدید نشان داد که جهان تک‌قطبی، عملی نیست.
کد خبر: ۵۵۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ - 05December 2022

سردار احمدی‌مقدمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی (داعا) عصر امروز (دوشنبه) در نشست خبری همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی اظهار داشت: مقدمات این همایش از مدت‌ها قبل و مدتی پس از آغاز جنگ اوکراین در ستاد کل نیروهای مسلح پیش‌بینی و شورای برگزاری همایش به ریاست سردار «باقری» تشکیل شد.

سردار احمدی‌مقدم افزود: هر قدرتی ماندگار نیست و تاریخ بشر حاکی از جابجایی قدرت بوده است؛ در عصر ما نیز با پیشرفت دانش و تکنولوژی، این‌ جابجایی‌ها سرعت بیشتری گرفته است به‌عنوان مثال امپراطوری‌های عثمانی و روسیه در جنگ جهانی اول فروپاشید و در جنگ جهانی دوم نیز قدرت انگلستان به افول رفت و در مقابل، شوروی سابق قدرت یافت.

فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: احیای مجدد قدرت روسیه و چین و قدرت‌های نوظهور، انعقاد پیمان‌های امنیتی و اقتصادی و پیدا شدن بازیگران جدید نشان داد که جهان تک‌قطبی، عملی نیست.

وی افزود: با جنگ اوکراین شتاب‌گیری تغییر و جابجایی قدرت‌ها را شاهدیم. هر کشوری که بخواهد در میدان آشوبناک و پر از قطعیت‌نداشتن‌ها برای جامعه و ملت خود عمل کند، نیازمند شناخت این فضای جدید است؛ بر این اساس باید تلاش کنیم تا حد امکان با محیط آینده آشنا و بر آن مسلط شویم؛ چون نمی‌توان صرفاً با دانش درون کشور به این مهم دست یافت، بلکه به اشتراک‌گذاری دانش در این زمینه هم اهمیت دارد.

سردار احمدی‌مقدم گفت: با دعوت از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بین‌المللی در این همایش تلاش کردیم که بتوانیم تصویر دقیق‌تری از آینده ارائه کنیم تا جمهوری اسلامی هم بتواند در این میدان جدید عملکرد مناسبی داشته باشد، در مسیر پیشرفت گام‌های بلندتری بردارد و جانمایی خوبی پیدا کند.

فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی عنوان کرد: تبیین مفاهیم نظری در شکل‌گیری نظم جدید جهانی، گفتمان‌سازی و ترویج ادبیات نظم جدید از جمله اهداف این همایش است.

وی افزود: مفاهیم، نظریه‌ها و رویکرد‌های جدید در شکل‌گیری نظم‌جدید جهانی، مؤلفه‌های تأثیرگذار در نظم جدید جهانی، معنویت، مهدویت و موعودگرایی نظم جدید جهانی، روند‌ها و سناریو‌های پیش روی نظم جدید جهانی، بازیگران اصلی و کنشگران مؤثر بر شکل‌گیری هندسه نظم جدید جهانی، ساختار‌ها و نظامات منطقه‌ای و بین‌المللی در آینده، جمهوری اسلامی ایران و هندسه نظم جدید جهانی و منطقه‌ای و انقلاب اسلامی، و جبهه مقاومت و نظم جدید جهانی، هشت محوری است که برای این همایش پیش‌بینی شده است.

وی گفت: برای برگزاری این همایش ۵۴ سازمان و مرکز ملی و ۴۲ دانشگاه و مراکز مطالعاتی بین‌المللی همکاری دارند و علاوه بر این، ۴۲ پیش‌همایش داخلی و ۱۱ پیش‌همایش خارجی به‌صورت وبیناری یا حضوری پیش‌بینی شده است؛ بدین ترتیب علاقه‌مندان جهت حضور در این همایش چکیده مقاله را تا ۱۵ دی و اصل مقاله را هم تا هفتم اسفند امسال به دبیرخانه همایش ارسال کنند تا در نهایت، همایش در بیستم و بیست و یکم اردیبهشت سال آینده برگزار شود.

فرمانده داعا در خصوص جنگ اوکراین هم عنوان کرد: زمانی که جنگ در اوکراین شکل گرفت، از همان ابتدا این جنگ را در دانشگاه عالی دفاع ملی مورد مطالعه قرار دادیم؛ به نحوی که با تشکیل میز تخصصی به تبیین اولیه دامنه پیامد‌های جنگ بر ایران پرداختیم و پیشنهاد‌های خود را هم به مراکز تصمیم‌گیرنده ارسال کردیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار