رئیس اندیشکده جنگ نرم داعا مطرح کرد؛

تبیین به‌موقع حقایق، راه مقابله با جنگ نرم

سردار افشار در مورد پیچیدگی‌های جنگ نرم گفت: دستگاه‌های مسئول برای مقابله با جنگ نرم باید به‌موقع حقایق را برای مردم تبیین کنند و [باید در نظر داشت که] فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای جهاد تبیین در زمان مناسب خودش صادر شد.
کد خبر: ۵۶۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵ - 07December 2022

فرمان جهاد تبیین به‌موقع صادر شد/ برائت مردم از فتنه دشمنبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «علیرضا افشار» رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) در مصاحبه با برنامه صبح و گفت‌وگو در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص مختصات جبهه نرم در کشورمان اظهار داشت: مردم دیرتر با این پدیده آشنا شدند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس جنگ سخت بسیار عیان بود و برای مردم احساسی سریع و ساده‌تر به‌وجود می‌آورد؛ ولی در حوزه جنگ نرم، با برنامه‌ریزی طولانی‌مدت دشمن روبه‌رو هستیم که از طریق جنگ شناختی تأثیری بر اذهان مردم می‌گذارد؛ لذا احساس‌ کردن آن به‌سادگی ممکن نیست.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی، جنگ نرم را بحثی جدید ندانست و تأکید کرد: در هر دوره‌ای کم یا زیاد شاهد چنین شیوه‌های جنگی بودیم و در گذشته هم وقتی جنگی سخت صورت می‌گرفت؛ در پیوست آن، عملیات روانی وجود داشت.

به گفته افشار در صدر اسلام و دوران جنگ امیرالمؤمنین (ع) با معاویه، دشمن تلاش می‌کرد تا چهره مقابل خود را خشن و ضدمردمی جلوه دهد و با شورش در بخش‌های مختلف و غارت روستا‌ها و اموال و گوسفندان مردم، به نام آن حضرت کار را تمام می‌کردند و تلاش داشت تصویری دیگر از جبهه حق در اذهان مردم پدید آورد.

وی ادامه داد: دشمن چنان علیه حضرت امیرالمؤمنین (ع) تبلیغ کرده بود که وقتی ایشان در محراب به شهادت رسیدند، مردم می‌پرسیدند مگر ایشان اهل نماز هم بوده است؟!

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی تأکید کرد: چنین فرایندی در هر نوع جنگ نرمی طی می‌شود تا بر اذهان مردم تأثیرگذاری داشته باشد. در گذشته ابزار تأثیر گذار بر ذهن مردم متفاوت بود، اما امروز ابزار‌های نوینی در اختیار دشمن است و سریع‌تر و راحت‌تر می‌توان برای نفرت‌پراکنی و ایجاد خشونت دست به اقدام زد.

وی افزود: بسیاری کشور‌های دیگر هم از تبلیغات دروغین دشمن رنج می‌برند و این بحث صرفاً مختص یک نقطه از دنیا و ایران نیست و هر کس از این شگرد و شیوه برای مقابله با جبهه مقابل استفاده می‌کند.

افشار از پیچیدگی‌های این نوع جنگ سخن گفت و ادامه داد: دستگاه‌های مسئول برای مقابله با چنین پدیده‌ای باید به‌موقع حقایق را برای مردم تبیین کنند و [باید در نظر داشت که] فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای جهاد تبیین در زمان مناسب خودش صادر شد.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با این تلقی که جهاد وظیفه‌ای عمومی است، اظهار داشت: از همان موقع دستگاه‌ها باید به‌خوبی عمل می‌کردند و از طرفی هر کس در محیط کار، محل زندگی و هر نقطه تأثیر گذار باید مقابل فریب افکار عمومی، اقدامی خنثی‌ساز به کار می‌بست تا جهاد تبیین شکل گیرد.

وی همچنین از جنگ روایت‌ها سخن گفت و در این راستا تأکید کرد: اتفاقی که در داخل کشور رخ می‌دهد، خبر آن نخستین‌ بار از رسانه‌های خارجی به گوش مردم می‌رسد؛ لذا امواج تبلیغاتی و تأثیر گذار بر افکار عمومی [به هدف اصابت می‌کند]؛ حال آنکه رسانه‌های داخلی روایت واقعی را [با گذشت زمان] بیان می‌کنند که دیگر [اثر گذاری لازم را نداشته و] جا نمی‌افتد.

افشار در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو گفت: ملت ما در چند مقطع شایستگی خود را به‌خوبی نشان داده و در فتنه‌های قبلی هم که حملاتی سنگین اتفاق افتاد، مردم ایران با حضور یکپارچه و دفاع از انقلاب و نظام توطئه‌ها را نقش‌بر آب کرد و در دوره کنونی هم مردم با جریان موجود همراهی نکردند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها