یادداشت/ علی عبدالصمدی

دانشجو؛ مغز متفکر و قشر آگاه جامعه

توجه به دغدغه‌های علمی و اجتماعی قشر دانشجو، عنایت داشتن به آینده سازان متخصص این کشور است.
کد خبر: ۵۶۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۶ - 07December 2022

دانشجو؛ قشر آگاه جامعهگروه اجتماعی دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛ در تقویم ملی کشورمان شانزدهم آذر روز دانشجو نامگذاری شده است؛ دانشجویان کشور ما فارغ از این که در چه رشته تحصیلی و در چه مقطعی از تحصیلات عالیه به سر می‌برند، همواره طی سال‌ها و دهه‌های گذشته در خط مقدم آگاهی و دانش و بینش جامعه قرار داشته‌اند.‌

فعالیت‌های دانشجویان از دو حیث علمی و سیاسی قابل بررسی است. دانشجویان نخبه کشور ضمن علم آموزی و بعضا شرکت در آزمون ها و المپیادهای مختلف علمی توانسته‌اند مانند ستارگانی تابناک در سپهر دانش بشریت بدرخشند و از سویی دیگر در بزنگاه های مختلف تاریخ سیاسی کشور توانسته اند با حضور دائمی خود راه را برای خودکامگان و مستکبران مسدود کنند یا حداقل این اجازه را ندهند که به سادگی به اهداف خود رسند.

دانشجویان جزء قشر روشنفکر، آزاد اندیش و آگاه جامعه هستند که با ایجاد فضای باز تبادل آراء در فضای دانشگاهی سعی و اهتمام در برقراری دموکراسی در کشورهای مختلف جهان را داشته و دارند. در تمامی سرزمین های مترقی و یا در حال ترقی پهنه ی گیتی ابتداء به ساکن این دانشجویان و به طور کلی این قشر فرهنگی و فرهیخته ی جامعه هستند که سنگ بنای تحول و دگردیسی‌های اجتماعی را بنا نهاده اند.

این نکته ی مهم غیر قابل انکار است که همین دانشجویان و نخبگان کشور هستند که در آینده ای نه چندان دور در کسوت اساتید، معلمین، پزشکان، مهندسین و ... در بطن و متن جامعه حضور خواهند یافت و به نوبه ی خود درس آموز نسل‌های بعدی جامعه خواهند بود.

دانشجویی در مقاطع عالی تر مانند کارشناسی ارشد و دکتری مصداق بارز حدیث مبارک اطلبوا العلم من المهد الی اللحد است. افرادی که بعضا بیش از سی سال در مقاطع مختلف ابتدایی، متوسطه، کارشناسی و مقاطع عالی تر مشغول تحصیل علم بوده و هستند. این وظیفه ی دانشگاه و دانشگاهیان است که فضایی مناسب و در خور شان را برای دانشجویان آماده سازد تا به مدارج عالی تر علمی دست یابند.

تهیه و توزیع منابع علمی و به روزرسانی شده ی دنیای علم در سطح علوم مختلف از اهم وظایف مسئولین دانشگاه های کشور است تا با تهیه سخت افزارهای لازم مقدمات پیشرفت نرم افزاری کشور را فراهم سازند.

به صورت کلی، توجه به دغدغه های علمی و اجتماعی قشر دانشجو، عنایت داشتن به آینده سازان متخصص این کشور است؛ آینده دارانی که قرار است با علم و دانش و بینش خود برگ دیگری را از آینده ی این مرز و بوم را برای این سرزمین ورق بزنند؛ آینده ای که متفاوت تر از گذشته به شمار آید.

انتهای پیام/133   

نظر شما
پربیننده ها