مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان غربی:

اصل شعار نه شرقی و نه غربی در تشکل‌های دانشجویی از میان نرفته است

«منتظر خراسان» گفت: پاسداری از اصل تغییرناپذیر شعار نه شرقی و نه غربی و جلوگیری از نفوذ ایادی آمریکا از رسالت‌های تشکل دانشجویی است.
کد خبر: ۵۶۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷ - 07December 2022

اصول نه شرقی و نه غربی همچنان در بطن بدنه تشکل های دانشجویی مورد تاکید است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، ۱۶ آذر روز دانشجو، یادآور روحیه عدالت‌خواهی، استکبارستیزی و ضداستبدادی جنبش دانشجویی است. روزی که در باب اهمیت آن می توان به دیدارهای چندین مرتبه رهبر معظم انقلاب اسلامی با دانشجویان اشاره کرد.

از این رو به مناسبت گرامیداشت این روز با «حجت منتظر خراسان» مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی، یکی از تشکل های دانشجویی انقلابی گفت و گویی ترتیب دادیم تا از مهمترین رسالت جریان های دانشجویی و موضوعاتی که امروز حائز اهمیت است جویا شویم. که در بیان ذیل بدان می پردازیم.

دفاع‌پرس: از وظایف بسیج دانشجویی در گام دوم انقلاب بفرمایید؟

بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حرکت به سمت چشم انداز به چهار مولفه، شناخت جبهه، جهت گیری صحیح، امید بخشی و راهکار عملی نیاز داریم، بسیج دانشجویی به عنوان فراگیرترین تشکل مصداق شکل گیری حلقه های میانی در حرکت عمومی به سمت چشم انداز ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب است. برای رسیدن به این چشم انداز نیازمند تعریف راهبرد های اساسی هستیم مثل جهاد اندیشه ای و فرهنگی، خودسازی، مطالبه گری، دشمن ستیزی، پیش روندگی و پیش برندگی و نظایر اینها. برنامه مطابق با راهبرد اجرا می شود.

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و کلیدواژه های تاکیدی ایشان می توان به تبیین همه جانبه یا به عبارتی جهاد تبیین اشاره کرد. با توجه به لفظ تبیین و اینکه یک صفت مشبهه است، این تبیین صرفا کلامی نیست، بلکه اشکال متنوعی دارد.

گاهی یک کار محرومیت زدایی و ایجاد امید مصداق تبیین است. گاهی تهیه محتوای رسانه ای در اشکال مختلف آن مصداق تبیین است. مهم این است که به یک نکته اساسی دقت شود. اینکه کجا بودیم، به کجا رسیده ایم و تا رسیدن به هدف چقدر فاصله داریم. تبیین باید شامل همه این مراحل شود که دو بخش مهم آن مسیر پر مشتقی است که طی شده و تاکید بر نزدیک بودن قله که موجب امید خواهد شد.

دفاع‌پرس: آیا رویکردهایی که در راستای تشکیل بسیج دانشجویی مطرح بود کماکان مورد اهمیت این قشر است؟

با نگاه به متن فرمان امام راحل مبنی بر تاکید ایشان به دفاع از انقلاب در مراکز دانشگاهی توسط دانشجویان بسیجی و پاسداری از اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی و جلوگیری از نفوذ ایادی آمریکا و شوروی و مقایسه رفتاری و عملکردی بسیج دانشجویی در دانشگاه مشخص می شود که توجه به این اصول همچنان در بطن بدنه تشکلی مورد تاکید است.

دفاع‌پرس: بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی چه میزان توانسته در سطح جامعه به یکی از رسالت‌های خود که گفتمان سازی است جامع عمل بپوشاند؟

گفتمان سازی یک واژه عام است. هر چیزی که به صورت گسترده به عنوان تفکر غالب یک جامعه مطرح شود قابلیت گفتمان شدن را دارد. اگر منظور ما اشاعه گفتمان انقلاب است باید گفت که در طی سال ها، چالش هایی که در مجموعه اتفاق افتاده شاهد تاثیرگذاری خوبی در سطح جوامع هدف از دانشگاه گرفته تا جوامع پیرامونی بوده ایم. از نقش ادوار بسیج دانشجویی در پیشرانی حرکت های مردمی گرفته تا نقش آفرینی نسل جدید. اما با وضعیت ایده آل فاصله داریم که این نیازمند کار جهادی موثر هوشمندانه است.

دفاع‌پرس: از نکات مهمی که باعث اعتلای بسیج دانشجویی می‌شود چیست؟

خودسازی عامل اصلی در هر حرکت تعالی محور است. وقتی که خودسازی به عنوان عامل پایه ای اتفاق بیافتد در تمامی عوامل متبط نیز با توفیق زیادی حاصل خواهیم بود. در آن صورت است که اگر سراغ مساله محوری می رویم برای خدا خواهد بود، اگر کار جهادی می کنیم برای خدا خواهد بود، اگر کار فرهنگی می کنیم برای خدا خواهد بود و این کمک خواهد کرد به ارتقاء بصیرت و بینش و جلو ما را از انجام کارهای نمایشی که از آفات کار تشکلی است خواهد گرفت.

دفاع‌پرس: بفرمایید چه میزان طرح مسئله اندیشه ورزی و هیئات‌های اندیشه ورز در دانشگاه‌های استان محقق شده است؟

وجود هیت ها ی اندیشه ورز و هسته های مساله محور یکی از علائم حرکت است. حرکت زمانی معنا پیدا می کند که اثرات آن قابل لمس باشد. امروز بحث تفکر نه تنها در دانشگاه ها بلکه در جامعه هم دارد جای خود را باز می کند. اثرات مساله اندیشه ورزی دانشجویی را در مصوبات دانشگاهی، حمایت های صورت گرفته از اقتصاد دانش بنیان استان، و برخی از مصوبات شورای شهر به صورت آشکار قابل ملاحظه است. اما باید پیش رفت زیرا بحث اندیشه و تفکر که مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است کلید حل بسیاری از مسائل است.

دفاع‌پرس: در خصوص حمایت مسئولین از تشکل بسیج دانشجویی بفرمایید؟

حمایت از بسیج دانشجویی در حال حاضر در حد مطلوبی است. این حمایت هم در دانشگاه‌ها و هم در سپاه و هم در دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد و رفته رفته در حال ارتقاء است، چون تاثیر حرکت تشکلی در مورد مسائل مختلف قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار