باید اهمیت مجالس سیدالشهدا(ع) درک شود

استاد حوزه و دانشگاه به تشریح تمام تلاش‌های امام صادق(ع) برای حفظ قیام سیدالشهدا در میان شیعه پرداخت و درک چهارچوب چیستی و چرایی قیام سیدالشهدا را لازمه جلوگیری از انحراف عنوان کرد.
کد خبر: ۵۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ - 28October 2015

باید اهمیت مجالس سیدالشهدا(ع) درک شود

  به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، حجتالاسلام حامد کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه طی سلسله بحثهایی که در دهه اول محرم امسال در هیات عبدالله بن حسن(ع) ایراد شد به بررسی موضوع "نفاق و خطرناکتر از نفاق" پرداخت. آنچه در ادامه میخوانید مختصری از سخنرانی وی در شب اول محرم ۱۳۹۴ است:

عنوان کلی بحث ها "بررسی نفاق و خطرناکتر از نفاق"دو عاملی که کمر اسلام را شکست و باعث شهادت سید الشهدا(ع) شد، است؛ که یکی از علل مهم قیام حضرت بود. ۵۰ سال بعد از پیامبر اکرم عده ای که رسول خدا را ندیده بودند بعد از سید الشهدا(علیه السلام)  اقداماتی در مدینه انجام دادند که هنوز داعشی ها انجام ندادهاند و زبان قاصر است از بیان اتفاقات. سال 61 هم کاری که با حضرت کردند بسیار عجیب بود. چه شد که این بلا سر جامعه آمد؟ چرا اباعبدالله(علیه السلام)  قیام کردند در حالی که می توانستند اضطراراً و از سر تقیه بیعت کنند؟ حکومتی که با اباعبدالله در افتاد اصلا ادعای "ضد اسلامی بودن" نداشت. بر خلاف آنچه که در ذهن شماست یزید ملعون در اعیاد فطر و قربان خطبه می خواند، نفاق داشتند. دوران یزید دورانی بود که خطرناکتر از نفاق قرار بود پیش بیاید که بعد از این درباره آن حرف می زنیم.
 
عواملی که در عاشورا کمر اسلام را شکست امروز اگر پررنگ تر نباشه کم رنگ تر نیست
فرق قصه و عبرت این است که در قصه ورای آن اتفاق خودت را جای قهرمان یا ضد قهرمان میگذاری و متوجه می شوی کجای آن اتفاق قرار گرفته ای. یک نکته مهم دیگر در تحلیل تاریخ این است که بسیار اشتباه است که یک واقعه تاریخی را ببریم و با یک نفر در معاصر تطبیق دهیم خیلی پرغلط و کاریکاتوری است، اما می شود عوامل را بررسی کرد تا بفهمیم این علائم الان موجود است یا نه. عواملی که در آن روز کمر اسلام را شکست امروز اگر پررنگ تر نباشه کم رنگ تر هم نیست.
 
اهمیت مجالس سیدالشهدا (ع) اگر درک نشود؛ مد آرایش موی محرمی پیدا میشود
اهمیت مجالس سیدالشهدا (علیه السلام) اگر درک نشود؛ مد آرایش موی محرمی پیدا میشود. اگر ندانیم هدف عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام)  چیست به جای آن که بهره ببریم فقط حال میکنیم و عزاداری مخدر می شود و بهرهمان کم است. عزاداری آنقدر مهم است با این که بنی امیه ایشان را به شهادت رساند اما بنی عباس بارها قبر مطهر ایشان را خراب کرد چون از تفکر امام حسین(علیه السلام) و عزاداری برای امام حسین(علیه السلام)  می ترسیدند.
 
مجالس سیدالشهدا معراج است
مجالس سیدالشهدا والله معراج است. پرواز را از دست ندهید. ما هنوز باورمان نشده که مجالس سیدالشهدا معراج و پرواز است باید قبل آن باید آماده شویم. اگر بدون آمادگی هم بیاییم دست خالی نمی رویم ولی میلیاردری هستیم که پفک خریده.
با خطبه های سیدالشهدا در روز عاشورا 30 نفر جذب شدند
در روز عاشورا امام حسین (علیه السلام) برای جذب و هدایت سپاه دشمن جنگ را طول می دادند و دائم سخنرانی می کردند و اثرش این بود که حدود ۳۰ نفر جذب شدند. کسانی که حتی فرصت نکردند ۲ رکعت نماز به روش شیعه و درست بخوانند چون سنی بودند، اما شهید شدند. سیدالشهدا به عمرسعد گفت اگر فقط با من نجنگی شفاعت جدم درباره تو را تضمین می کنم نه به این معنی که جرثومه فساد را به بهشت ببرند بلکه به این معنی که با تو کاری می کنم که بهشتی شوی. سیدالشهدا در محرم میلیاردها میلیارد ثروت معنوی پهن کرده و خدا نکند ما به لذت صرف اکتفا کنیم.
ما در عقائد و احکام ۲ سنخ حرف یا مطلب داریم؛ یک باب آن بحث های تئوری است، یعنی به شما عقاید میآموزد. مثل اینکه شیعه بودن به چه معناست؟یعنی توحید قائل هستیم یعنی خدا یک سری صفات را دارد و یک سری صفات را ندارد و معاد و ولایت را قبول داریم و یک بخش هم احکام است که بیشتر مرهون زحمات حضرت صادق (علیه السلام) است. اما یک بخش دیگری است که عملی این تئوری ها است یعنی بروز این عقائد است که به آن مناسک و شعائر می گویند.یعنی اینکه شما می بینید امام صادق(ع) اصلا به شاگردانش نمی گوید که برای امام حسین مجلس بگیرید و غالب مجالس در آب انبار  خصوصی برگزار می شود. در دوران امام صادق (علیه السلام) که خفقان زیادی بود توصیه به مجلس گرفتن نداریم؛ چرا که حضرت شیعیانشان در کوفه هستند و اگر مجلس بگیرند شیعیان را میکشتند. اما در دوران امامان بعد امامان دستور می دهند شیعیان برای دور ماندن از گزند حکومت به قم بروند و در آنجا مجالس و شعائر را برگزار کنند و اینجاست که مجالس عزا شکل می گیرد.
 
جنبه مناسکی مهم است، چون با تفاوت رفتاری می توانیم بگوییم حرف های جدیدی داریم. هجمه علیه شیعه کم نیست بالغ بر یک میلیون مقاله علیه ما منتشر کرده اند. نوشتن این نیاز به لشکر دارد.
 
برپایی مجلس عزای سیدالشهدا در اوج خفقان عصر امام صادق(ع)
بنابر نقل کافی، امام صادق (علیه السلام) در اوج خفقان در جمع شاگردانشان بودند یک نفر وارد جلسه شد گفتند این آقا می تواند شعر بخواند حضرت مجلس را تعطیل کردند(کسی مجلس علم خود را تعطیل می کند که در وقت شناسی در تاریخ شیعه بی نظیر است) و دستور دادند پرده بکشد و زنان و دختران را هم صدا بزنند. که این شخص شاعر شعر بخواند در مصیبت سیدالشهدا (علیه السلام) و مردم گریه کنند. دستور دادند دخترشان ام فروه نزدیک بنشینند. حضرت فرمودند برای ام فروه بخوان..امام اسم این دخترشان را به احترام مادرشان ام فروه گذاشتند.
 
شاعر که در بیان اتفاقات عاشورا توانمندتر از امام صادق نیست. امام می توانست با توجه به اینکه افصح عرب است خودش بیان کند. چون کسی بلیغ تر و فصیح تر از امام صادق در زمان او نیست. این یعنی هر جا به هر اندازه که توانستید محفل و مجلس عزای امام حسین بگیرید. ائمه به هیچ وجه تحمل روضه باز ندارند با این که خودشان ناقل روضه های مکشوفی هستند که هیچ کس توان بیان آن را ندارد.
 
شاعر فقط یک مصرع خواند که "ای ام فروه گریه کن با اشک فراوان"
چنان صدای گریه بلند شد که آمدند درب منزل حضرت که چه اتفاقی افتاد. اهل بیت وقت روضه امام حسین مثل باروتند و آماده اند و نیاز به روضه خوان و شاعر ندارند؛ خفقان به حدی شدید است که امام به درب منزل آمدند و از روی تقیه فرمودند یکی از بچه ها بی هوش شده و این سر و صدا بابت آن است.
 
وقت شناسی بی مثال امام صادق(ع) در میان شیعه
یعنی  امامی کلاس درس را تعطیل می کند که بسیار وقت شناس است و قرار است ایشان فقه شیعه را سر و سامان بدهند تا بلایی که سر سایر فرق و فقه ها مثل زیدیه و طبری آمد سر شیعه نیاید.شیعیان زمانی که به دوران امام صادق (علیه السلام) رسیدند حتی نماز خواندنشان به دلیل شرایط خفقان پیش از آن حضرت مانند اهل سنت بود و فکر می کردند درست است! اما پس از ایشان شیعیان دیگر در هیچ یک از ابواب فقهی سئوال نداشتند. این همه پیشرفت وقت می خواهد و امام صادق(علیه السلام) لزوما وقت شناس است. نمونه این وقت شناسی اتفاق و حدیث عنوان بصری است.
 
900 روایت نقل شده از امام صادق پیرامون واقعه عاشورا بیانگر چه مطلبی است؟
نسبت به واقعه عاشورا ۹۰۰ روایت از امام صادق (علیه السلام) موجود است. کل کتب شیعه و سنی که تا قرن ۵ نوشتند بیست هزارتا اسمش نمیشود که به دست ما نرسیده است همه شان. از این ۲۰ هزار تا یک دهمش هم به دست ما نرسیده است برای نمونه در کتابخانه سید مرتضی ۸۰ هزار کتاب سوزاندند. حداکثر یک چهلم این کتاب ها به ما رسیده است. لذا حجم واقعی این ۹۰۰ روایت بنابر یک حساب سرانگشتی حداقل ۴۰ برابر بوده است. کتاب هایی مثل مقتل شیخ صدوق و مدینه العلم شیخ صدوق که چند برابر من لایحضر الفقیه بوده است به دست ما نرسیده است. ابن شهر آشوب ادعا می کند که تفسیر امام عسگری 120 جلد تفسیر داشت که هیچ چیز به دست ما نرسیده.
حکیمی مانند امام صادق (علیه السلام) که کار عبس نمیکند و حتی لحظهای را تلف نمیکند.
 
همین ۹۰۰ روایت را در نظر بگیرید نشان می دهد چقدر ماجرای کربلا مهم بوده است که حضرت این همه تکرار کرده اند. ایشان در هیچ موضوعی آنقدر تاکید نکرده اند. در این نهصد روایت، از چرایی قیام و چرایی بیعت نکردن و اینکه چرا سیدالشهدا (علیه السلام) مکه نماند، وجود دارد تا رجز حبیب و زهیر بن قین و تاثیرات گریه بر سیدالشهدا (علیه السلام).
 
چرا امام صادق به روایت رجزهای زهیر و حبیب و حر در صحنه کربلا پرداختند؟
امام صادق (علیه السلام) دیدند صحنه روایت در کربلا کم است. بنابر عصمتشان به قول ما شیعه ها و نیز بنا بر اینکه واقعه را با یک واسطه یعنی پدر بزرگوارشان امام باقر (علیه السلام) که حاضر در کربلا بودند –برای کسانی که عصمت امام را قبول ندارند و غیر شیعه- می تواند خودشان روایت بگویند اما حضرت تمام جزئیات را می گویند حتی رجز زهیر بن قین عثمانی که اصالتا اهل سنت بود و حتی یک ماه هم  اعتقادات درست نشد. حرف امام صادق مهم تر است یا رجز حبیب؟ خب چرا امام رجز حبیب و زهیر را نقل می کند به جای اینکه حرف خودشان را بزنند؟ این اهمیت ماجرا و حتی جزئیاتش را نشان می دهد که حتی رجز زهیر هم نباید فراموش شود. کربلا واقعه ای است که پتانسیلش طوری است که هر وقت شیعه به آن برسد هیچ قدر قدرتی نمی تواند مقابل آن بایستد. لذا حتی رجز زهیر و حر را نباید فراموش کرد.
 
قیام عاشورا سفره مفصلی است؛ معراج اولیای خدا؛ محفل توبه تائبان؛ بیمارستان دردمندان و دارالشفای عالم ملک و ملکوت؛ ناموس شیعه؛ حقیقت اسلام و محور دین است. هیچ چیزش نباید فراموش شود حتی رجز زهیرش.
این امام صادق (علیه السلام) شخصیتی است که ۹۰۰ نفر در مسجدکوفه در حالی که امام در مدینه هستند فرمایشات امام را در کلاس درسشان تقریر می کنند! کدام دانشگاهی را سراغ داریم که ۹۰۰ کلاس درس دارد؟ اما همین امام صادق(علیه السلام) میشوند راوی رجزهای زهیر بن قین. این یعنی دقت حضرت که کدام علم عاشورا و کربلا است که زمین مانده است و دشمن می خواهد اتفاقات کربلا فراموش شود لذا تمام زندگی شان صرف بیان جزئیات کربلا میشود.
 
منبع: شهیدنیوز
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار