مخالفت سودانی با استفاده از اراضی عراق برای تعرض به همسایگان

نخست وزیر عراق بار دیگر با استفاده از اراضی این کشور برای تعرض به همسایگان، مخالفت کرد.
کد خبر: ۵۶۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷ - 10December 2022

مخالفت السودانی با استفاده از اراضی عراق برای تعرض به همسایگانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق طی سخنانی در نشست سران کشور‌های عربی و چین در ریاض بر مخالفت بغداد در استفاده از اراضی این کشور در تعرض به همسایگان تاکید کرد.

به گزارش الفرات نیوز، سودانی در سخنانی، اظهار داشت: عراق از هر تلاشی برای تقویت مناسبات دوستانه و همکاری میان کشور‌های عربی و چین حمایت می‌کند.

سودانی افزود: این نشست فرصتی برای ارتباط جامع اقتصادی در منطقه از رهگذر تقویت همکاری با چین و استفاده از تجربیات این کشور در زمینه‌های مختلف است همچنین نباید تجربیات چین در مبارزه با فقر، اپیدمی، توسعه کشاورزی در آب‌های شور و مبارزه با بیابان‌زایی را فراموش کرد.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: عراق مناسبات ریشه‌داری با چین دارد، ما به دنبال تقویت شراکت در قالب ابتکار کمربند و جاده هستیم، گام‌های ما در مرحله آتی بر موارد زیر تمرکز خواهد داشت:

اول: توسعه اقتصادی و خدمات‌رسانی به شهروندان، امروز من از شما می‌خواهم روابط اقتصادی همه‌جانبه‌ای با عراق برقرار کنید؛ عراق بستر و محیطی جذاب برای سرمایه‌گذاری است و عوامل انسانی و مادی لازم برای شکوفایی را داراست.

دوم: اجازه ندادن برای تبدیل عراق به مکان یا گذرگاهی برای تعرض به همسایگان، در عین مخالف تعرض به اراضی‌مان هستیم و همه باید به حاکمیت عراق احترام بگذارند.

سوم: منطقه ما در مرکز جهان قرار دارد و حلقه اتصال میان قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپاست و جایگاهی راهبردی در زمینه انرژی دارد، عراق از لحاظ تاریخی و فرهنگی در مرکز این منطقه قرار دارد و از مهم‌ترین کشور‌های صادرکننده نفت در جهان به شمار می‌رود.

چهارم: ما بر پایبندی ثابت و اصولی عراق و ایستادگی در کنار مردم فلسطین تاکید می‌کنیم و از حق مردم فلسطین در برپایی کشور ملی به پایتختی بیت المقدس دفاع می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: منطقه ما در جهان در حال تغییر دارای ثقل است و باید با همکاری یکدیگر آینده خود را در این منطقه بسازیم، ما دست برادری به همه کشور‌های دوست و برادر دراز می‌کنیم و به روابط گسترده خود با کشور‌های غرب و شرق بر اساس منافع مشترک افتخار می‌کنیم.

همچنین «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق توئیتی درباره مشارکت در نشست کشور‌های عربی و چین در ریاض منتشر کرد.

السودانی نوشت که با توجه به اعتقادمان به توانایی‌های عراق و موقعیت جغرافیایی استراتژیک و جایگاه قابل توجهی که در نقشه تمدن دارد، در نشست کشور‌های عربی و چین شرکت کردیم. این نشست برای تاکید بر تمایل جدی ما در گسترش روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با برادران عرب و دوستان چینی در راستای منافع شهروندان خود، مناسب بود. عراق با ثقل و ظرفیت‌های خود می‌تواند نقطه تلاقی بین شرق و غرب باشد و دولت ما قصد دارد شراکت‌های حقیقی ایجاد و از تجربه‌های منطقه و جهان در اقتصاد و توسعه استفاده کند.

رایزنی بارزانی با رئیس جمهوری مجارستان

«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق با «کاتالین نواک»، رئیس جمهور مجارستان دیدار و درباره روابط دوجانبه بین اقلیم و مجارستان گفتگو کرد.

دو طرف درباره روابط مجارستان با عراق و اقلیم کردستان، فرایند سیاسی و اوضاع کلی عراق، اختلافات بغداد و اربیل و گفتگو برای حل مشکلات، جنگ با تروریسم و خطرات داعش، اوضاع آوارگان و پناهندگان و طیف‌های جامعه اقلیم کردستان رایزنی کردند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها