رهبر معظم انقلاب اسلامی:

معنویت شهید دستغیب، از اهل بیت (ع) سرچشمه گرفته بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد معنویت شهید دستغیب فرمودند: معنویتی که شخصیتی مثل شهید بزرگوار مرحوم آیت‌الله دستغیب مظهر آن معنویت بود، از این خانواده و از این مرکز فیاض تمام ناشدنی اهل بیت (ع) سرچشمه گرفته است.
کد خبر: ۵۶۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴ - 11December 2022

معنویت شهید دستغیب، از اهل بیت (ع) سرچشمه گرفته بودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیت‌الله شهید «سید عبدالحسین دستغیب شیرازی» سومین شهید محراب بود. وی روز هفتم آذر ۱۲۹۳ مصادف با عاشورای ۱۳۳۲ هجری قمری در شیراز به دنیا آمد و سرانجام روز جمعه (۲۰ آذر ۱۳۶۰) در حالیکه برای اقامه نماز جمعه آماده می‌شد، بر اثر انفجار بمب توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسید.

هجرت به نجف

شهید دستغیب بعد از آنکه پدرش از دنیا رفت، راهی مدرسه خان شیراز شد. در آنجا نزد عالمانی بزرگوار دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند.

اتمام دروس سطح حوزه آیت‌الله دستغیب، همزمان با غائله کشف حجاب رضاخانی بود و شهید در همان سنین به مبارزه با این تهاجم بزرگ پرداخت.

سرانجام فشار مأموران حکومت برای خروج آیت‌الله دستغیب از روحانیت و خلع لباس و انصراف از منبری و همچنین شوق ادامه تحصیل، باعث شد تا شهید در سال ۱۳۱۴ از شیراز به نجف اشرف مهاجرت کند.

شهید دستغیب به‌مدت هفت سال در نجف اشرف، تحصیلات خود را تا کسب مقام اجتهاد ادامه داد و سال ۱۳۲۱ با کوله باری آکنده از معارف دینی و علوم عرفانی به شیراز بازگشت.

امامت جمعه

نخستین هفته پس از اقامت نماز جمعه تهران در سال ۱۳۵۸، مردم شیراز با مراجعه پیاپی از آیت‌الله دستغیب خواستند نماز جمعه را در شیراز برپا کند، اما وی در پاسخ به مردم اعلام کرد که نماز جمعه از مناصب خاص است و اختیار آن به دست، ولی امر است که در حال حاضر امام خمینی (ره) هستند؛ لذا اگر ایشان دستور دهند، مانعی ندارد.

به همین خاطر مردم شیراز طوماری بلندبالا با امضای افراد زیادی نوشتند و آن را برای رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) ارسال کردند. ایشان نیز بنا به درخواست مردم با دست خط خویش حکم امامت جمعه آیت‌الله دستغیب را صادر کردند. شهید دستغیب هم بیشتر از آنکه بخواهد در امور دولتی دخالت کند، به ارشاد مردم توجه می‌کرد.

چشم و گوش انقلاب اسلامی پر از شهیدان حسین‌گونه است

در بخشی از پیام امام خمینی (ره) به‌مناسبت سالگرد شهادت شهید دستغیب آمده است:

«ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحرای افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پرارزش سرخ تشیع قربانیانی ارزشمند به اسلام عزیز و فی سبیل اللّه تقدیم نموده و ایران شهادت‌طلب هم از این پدیده سعادتمند مستثنی نیست و انقلاب اسلامی گوش و چشمش پر از این شهیدان حسین‌گونه است.

ملت عزیز ما در روز رستاخیز با سرافرازی در پیشگاه مقدس خدای بزرگ و پیامبران (ع) و اولیای عظیم الشأن، صف‌های طولانی از شهیدان در راه دفاع از حق عرضه می‌دارد؛ از علمای اعلام و ائمه جمعه و جماعت تا فداکاران و سربازان در جبهه‌های دفاع از حریم مقدس اسلام.

پیامبر بزرگ اسلام (ص) که بر امم دیگر حتی به سقط مباهات می‌کند، مطمئن هستیم به فداکاری این عزیزان (در) جبهه و پشت جبهه و این شهیدان محراب و منبر و در صف جماعات و در داخل مسجد‌ها و بیمارستان‌ها مباهات می‌فرماید؛ و چه بهتر و گواراتر که با شهادت این فرزندان اسلام و ذریه طاهره بر افتخارات آن بزرگوار در روز عرض اعمال هرچه بیشتر بیافزاییم.»

نورانیت شهید دستغیب، دل‌های جوان را شیدای معنویت می‌کند

به مناسبت فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد شهادت شهید دستغیب، نشریه خط حزب‌الله به صاحب‌امتیازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شماره ۳۷۰ خود با عنوان «جهاد تبیین در برابر دروغ پراکنی» بخشی از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد وی را منتشر کرد:

«شیراز مأمن امامزادگان بزرگوار بود... آن معنویتی که شخصیتی مثل شهید بزرگوار مرحوم آیت‌الله دستغیب مظهر آن معنویت بود، از این خانواده و از این مرکز فیاض تمام ناشدنی اهل بیت (ع) سرچشمه گرفته است.

این عمق انگیزه دینی را نشان می‌دهد. این نورانیت، شخصیتی مثل شهید دستغیب می‌سازد و می‌پروراند و نفس گرم آن شهید عزیز، در این منطقه این همه دل جوان و جوینده را شیدای معنویت می‎کند. دل‌های جوانی که از همان روز‌های اول به میدان‌های جنگ رفتند.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار