معاون اسناد کتابخانه ملی خبر داد؛

تفاهم با یکی از کشورها برای تبادل اسناد دفاع مقدس/ ۶۰ میلیون سند دفاع مقدس نیازمند دیجیتال‌سازی است

جعفریان از تفاهم با یک کشور خارجی برای تبادل اسناد دفاع مقدس خبر داد و گفت: ۶۰ میلیون سند دفاع مقدس نیازمند دیجیتال‌سازی است تا مورد بهره‌برداری پژوهشگران قرار گیرد.
کد خبر: ۵۶۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ - 13December 2022

تفاهم با یک کشور خارجی برای تبادل اسناد دفاع مقدس/ ۶۰ میلیون سند دفاع مقدس نیازمند دیجتال‌سازی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه «جشنواره ملی اسناد افتخار- گفتار ماندگار» صبح امروز (سه‌شنبه) در سرای اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدا «محمدجواد جعفریان» معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه در عصر دیجیتال شاهد عقب‌نشینی رسانه‌های سنتی مانند رادیو، تلویزیون و سینما در برابر شبکه‌های اجتماعی هستیم، اظهار داشت: در این شرایط همچنان اسناد به عنوان ابزار اصلی جهاد تببین مورد توجه است.

جعفریان به اهمیت اسناد در فضای مجازی پرداخت و ادامه داد: روایت‌های جعلی نادرست به وسیله رسانه‌ها در عصر دیجیتال صورت می‌گیرد لذا در این شرایط اسناد بسیاری مورد توجه خواهند بود.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: ما در همسایگی یک جنگ بسیار مهم و واقعی به اسم دفاع مقدس قرار داریم که حلقه‌ی معتبر پیوستگی هر نژاد فکری در کشورمان است و همگی آن را قبول دارند لذا در حوزه تولیدمحتوا برای دفاع مقدس باید بسیار وسواس و کمال دقت را داشت.

جعفری حفظ میراث مکتوب را هویت ایران اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: در کتابخانه ملی میزبان ۶۰ میلیون سند تخصصی از دفاع مقدس هستیم که پرداخت و دیجیتال نشده است؛ این اسناد قبل از قضا شدن باید آماده استفاده نسل جدید شود.

وی از تفاهم برای بهره‌گیری اسناد کشور‌های خارجی و منابع داخلی پیرامون جنگ خبر داد و گفت: کتابخانه ملی در تفاهم‌نامه‌ای از دو منشأ خارجی و داخلی جهت بهره‌گیری از اسناد دفاع مقدس بهره می‌گیرد؛ یک منشأ داخلی که اسناد آن تاکنون مورد مطالعه نبوده است و یک منشأ خارجی که در قبال خدماتی به ما این اسناد را خواهد داد.

اسماعیلی: حفظ اسناد دفاع مقدس مطالبه نخبگانی است

در ادامه سرهنگ عبدالله اسماعیلی معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تاریخ شفاهی دفاع مقدس با بیان اینکه تاریخ هر کشور بخشی از هویت و اصالت آن کشور است که اگر این تاریخ با باور‌های دینی همراه باشد، هویت‌ساز خواهد بود، اظهار داشت: دو مقوله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تاریخ ایران اسلامی سرنوشت‌ساز بوده و حفظ تاریخ آن خواست جامعه عملی و مطالبه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه سازمان اسناد دفاع مقدس طی ۱۰ سال گذشته با تدوین شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی فعالیت‌های مهمی را انجام داده است، افزود: یکی از ظرفیت‌های ما ادارات کل استان‌ها است که با کمک این ادارات تاکنون حدود ۷۵ هزار ساعت مصاحبه و ۱۱۳ هزار صفحه متن تاریخ شفاهی پیاده‌سازی کرده‌ایم و نتیجه آن چاپ ۱۵۴ کتاب تاریخ شفاهی است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها