یادداشت/ سید فاطمه سادات کیایی

جهل تاریخی و ضعف تحلیل؛ بستر مسموم وقوع فتنه‌ها

جهل، اشتباهات یک ملت را چندباره رقم می‌زند تا ثابت کند اگر آگاهی در جامعه‌ای کمرنگ شود جا را برای حضور جاهلان آماده می‌کند.
کد خبر: ۵۶۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ - 14December 2022

جهل تاریخی و ضعف تحلیل؛ بستر مسموم وقوع فتنه‌هاگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - سید فاطمه سادات کیایی؛ همیشه با خودم این سوال را مطرح می‌کردم که چطور بار‌ها و بار‌ها تاریخ یک ملت حوادث و وقایع مشابهی را تجربه کند و کسی جلوی تکرار آن را نگیرد، مگر می‌شود باطل واضحی را جای حق جا زد و مردم بی آنکه متوجه شوند پشتیبان باطل شوند؟!

واقعیت این است که تاریخ تکرار می‌شود و متاسفانه در این بین اشتباهات تاریخی مستثنی نیستند، با اینکه وقایع تاریخی درس خوب و چراغی روشن برای آیندگان هستند که می‌توان به وسیله آن در جای درست قدم گذاشت، اما هر ملتی به فراخور دوران گذار، دشمنی‌ها و فضای فکری خود، خطا‌هایی را تکرار می‌کند.

اتفاقات اخیری که در کشور ما به دست عده‌ای از مردم، با عنوان اعتراض، رقم خورد و باعث شد حدود ۲ ماه ناامنی و ارعاب و وحشت را برای دیگر ساکنین سرزمین‌مان رقم بزند و جان عده‌ای را بگیرد، یک پیام واضح داشت، اینکه بخشی از مردم با وجود رسانه‌های متعدد، امکان کسب اطلاعات، قدرت تفکر و اندیشه، وطن دوستی و وطن پرستی و ... بازهم در دام گمراهی می‌افتند و اتفاقا همان رسانه‌ای که با ماهیت آگاهی پا به عرصه گذاشته می‌تواند اذهان را به سمت گمراهی هدایت کند.

خواه ناخواه اگر روی اندیشه و تعقل کار نکنیم و دربست آن را در اختیار رسانه قرار دهیم و با نظرات و آراء مختلف به گفت‌وگو ننشینیم ناخوداگاه پس از مدتی از کار خواهد افتاد، آن وقت دیگر این ما نیستیم که می‌اندیشیم و عمل می‌کنیم بلکه دیگری به جای ما فکر می‌کند و ما را به عمل وا می‌دارد.

رسانه‌های خارجی در بمباران خبری و استفاده از هر دستاویزی برای ضربه زدن به ایران اسلامی با نشان دادن ضعف‌ها و تیرگی‌ها فقط برای اینکه عنوان کنند «ایران خوب نیست» همه تلاششان را به کار گرفتند. این پایان کار و هدف نهایی آن‌ها نبوده و نیست، چه بسا به نام آزادی و زندگی پا به عرصه بگذارند، اما درست نابودی آن را بخواهند. رسانه‌ها این قدرت را دارند که به افکار مردم جهت بدهند و حق را جای باطل و باطل را جای حق بگذارند. اتفاقی که درست در حوادث اخیر اتفاق افتاد و هرجا که جنایت و افراط و دشمنی روی داد، رسانه‌ها و رهبران فکری جریان مقابل ایران را طور دیگری جلوه دادند.

این اتفاق حتی در مجازات عامل شهادت ۲ جوان بسیجی در مشهد نیز رقم خورد و جای جلاد و شهید را عوض کردند. عامل جنایت و خونریزی در مشهد با جهت دهی معاندین به قهرمان تبدیل شده و حالا در رسانه‌هایشان از او به عنوان معترض بی گناه نام می‌برند!

بله تاریخ تکرار می‌شود و جهل آدم‌ها بزرگترین ابزار برای حق جلوه دادن باطل خواهد شد. اینجاست که نقش انسان آگاه در جهت روشنگری و آگاهی مردم هویدا می‌شود. در صحنه غبارآلود جا زدن باطل به جای حق، تنها ابزاری که می‌تواند غبار را کنار بزند آگاهی است. اگر هر فرد، اندیشه خود را در این فضا اثربخش و اثرگذار ببیند و در راستای آگاهی رساندن به مردم تلاش کند بی‌شک بخشی از این جهل از بین خواهد رفت. آگاهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضای فکری امروز از آن به عنوان «جهاد تبیین» نام می‌برند و همگان را به فعالیت در این عرصه فرا می‌خوانند، چرا که بر این مهم واقف هستند که تا وقتی جهادگرانه برای بیان ارزش‌ها و آگاهی اقدام نشود، این زمین در اختیار جاهلان و اهداف دشمنان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها