در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت مطرح شد؛

ورود جشنواره فیلم مقاومت به خلیج فارس و جزایر سه‌گانه/ جشنواره سالانه شد

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت از برگزاری این رویداد مهم سینمایی در پهنه خلیج فارس و جزایر سه‌گانه خبر داد و گفت: جشنواره فیلم مقاومت از سال‌ جاری به‌صورت سالانه برگزار خواهد شد و در ۱۷ کشور هفته فیلم مقاومت برگزار می‌کند.
کد خبر: ۵۶۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ - 15December 2022

ورود جشنواره فیلم مقاومت به خلیج فارس و جزایر سه‌گانه/ جشنواره سالانه شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت (انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)، صبح امروز با حضور «جلال غفاری قدیر» دبیر جشنواره، «محسن رفیعی» مسئول اجرایی و «جواد تمدنی» مدیر روابط عمومی جشنواره در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در ابتدا، «جواد تمدنی» مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به اهمیت این رویداد مهم سینمایی پرداخت و با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت جشنواره‌ای با قدمت چهار دهه‌‌ای است، گفت: این جشنواره سال ۶۲ تاسیس شده و طی این سال‌ها با رویداد‌های که دنبال کرده خاطرات خوبی را برای اهالی سینما به‌جا گذاشته است.

برگزاری اختتامیه جشنواره در خلیج فارس
در ادامه، غفاری بیان اینکه توفیق و یا عدم توفیق ما همواره مرتبط با چارچوب نظری در نگاه به مقاومت و گفتمان مقاومت است، اظهار داشت: جشنواره فیلم «مقاومت» تا ۱۱ دوره با نام «جشنواره دفاع مقدس» برگزار می‌شد و از دوره یازدهم، عنوان آن تغییر کرد و بین‌المللی شد.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه به گفته معظم‌له «نظریه مقاومت باید در مقابل دشمن تبیین و تبلیغ شود»، افزود: به نظر می‌آید که ما یک‌چالش جدی داشتیم و داریم و آن ناشی از این است که مقاومت را در فرآیند فهم، به یک سوژه، یک موضوع و یا یک اتفاق سیاسی تقلیل می‌دهیم.

«مقاومت» را به «جبهه مقاومت» تقلیل ندهیم
غفاری منحصر دانستن مقاومت به جبهه مقاومت را جفا نسبت به گفتمان مقاومت عنوان کرد و با تاکید بر اینکه باید مقاومت را به عنوان یک گفتمان فهم و تبیین کنیم، ادامه داد: مقاومت نه‌تنها یک سوژه و رخداد امنیتی، بلکه یک کلان گفتمان است که ریشه آن به ابتدای زندگی مربوط می‌شود و وجهی از خلقت انسان است. انسان به لحاظ فطری مقاومت‌جو است و زیر بار هر چیزی نمی‌رود. در سیره انبیا و اولیا هم، چنین است و قله این امر را در حرکت سیدالشهدا (ع) می‌بینید.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت فهم گفتمان مقاومت را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر کلان گفتمان مقاومت را خوب درک نکنیم، دچار بدفهمی و بدعملی می‌شویم؛ لذا وقتی ترکیب مقاومت و سینما معنای منطقی پیدا می‌کند، می‌شود از گونه‌ای از سینما صحبت کنیم که وجهی از مقاومت هم داشته باشد. مقاومت را حتی به یک خوانش مذهبی و اسلامی هم نباید تقلیل دهیم؛ هر جا نظام سلطه هست، این گفتمان وجود دارد. اگر بخواهیم خودمان را آسیب‌شناسی کنیم و چیزی که به‌عنوان «هنر مقاومت» شکل می‌گیرد را بازشناسی کنیم، باید از همین مسیر آن را درست کنیم. جمع‌بندی ما در برگزاری این دوره از جشنواره مقاومت هم این بود که ما با گفتمانی تحت عنوان مقاومت روبه‌رو هستیم و به پهنای تاریخ درباره مقاومت سوژه وجود دارد و به واسطه همین نگاه توانستیم بسط موضوعی بدهیم. آنچه که تحت عنوان «سینمای فلسطین»، «سینمای بدون اسرائیل» و «سینمای نظام سلطه» درباره‌اش صحبت می‌کنیم، ناظر بر همین گفتمان است.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: اختتامیه جشنواره با سالروز میلاد حضرت ولی عصر (عج) همزمان است و این همزمانی به نگاه ما به نهضت جهانی کمک می‌کند و در پهنای تاریخ هم مخاطب دارد. ما از «سینمای مستضعفان» صحبت می‌کنیم و می‌توانیم از خانواده و زنان مقاومت و از جوانان مقاومت صحبت کنیم. ممکن است امروز دارایی ما هم‌پا و هم توان نظام تولیدی جریان لیبرال و سینمای هالیوود نباشد، اما به خاطر ظرفیت و جذابیتی که سینمای مقاومت دارد، می‌شود از آن به‌عنوان گفتمان جدید صحبت کرد و به‌عنوان رقیب جریان سینمای غالب از آن یاد کرد. این امید متکی بر واقعیات است و منجر به طراحی جشنواره با تکثر موضوعی در ۱۷ بند شد.

غفاری به تشریح رویکرد هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت پرداخت و با تاکید بر اینکه نگاه ما به جشنواره‌داری هم مهم است، خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه نوع رویکرد ما باید متفاوت باشد، به نظر می‌آید کارکرد جشنواره‌ها چندلایه است؛ چراکه جشنواره یک رویداد و خبر مهم است. بزرگترین اخبار سینما در رویدادی به نام جشنواره تبلور پیدا می‌کند و این هم باید از جنس مقاومت باشد و ما امسال تلاش کردیم اختتامیه جشنواره را در پهنه خلیج‌فارس و جزایر همیشه ایرانی برگزار کنیم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت از گفت‌وگو با فیلمسازان مطرح کشورمان برای پرداختن به موضوعات مقاومت خبر داد و تاکید کرد: ما فیلمسازان بزرگی در کشور داریم که امکانات و ظرفیت‌های خوبی دارند، اما سوژه مقاومت برای آن‌ها بسط پیدا نکرده است و گفت‌وگو‌هایی با آن‌ها انجام دادیم که در ادامه یکی از این اتفاقات این دوره از جشنواره مقاومت، کار با حرفه‌ای‌هایی است که به گفتمان مقاومت رسیده باشند.

وی محدود شدن جشنواره‌ها به یک مراسم در برج‌ها را مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینکه اگر بخواهیم جشنواره را در برجی برگزار کنیم، مطابق با تعریف مقاومت نیست؛ لذا رویکرد اجرایی جشنواره باید مطابق با اهداف آن باشد، افزود: باید توسعه جوایز به نحوی باشد که جریان اجتماعی درپی داشته باشد و روی نسل نوی فیلمسازانی که گام دوم انقلاب را رقم می‌زنند، اثر بگذارد؛ لذا سرمایه‌گذاری ما در این زمینه است تا بتوانیم نسل‌های آینده را کشف و تربیت کنیم. حرفه‌ای‌هایی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری ندارند و از حضورشان در این بخش به عنوان یک اتفاق ویژه یاد می‌کنیم.

غفاری جوایز و حمایت‌های جشنواره فیلم مقاومت را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: امسال در هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت علاوه‌ بر اینکه جوایز ویژه است؛ حمایت‌های ویژه تولیدی هم خواهیم داشت. امیدوارم بتوانیم مسیر سال آینده را به نوعی طرح‌ریزی کنیم که استعداد‌های این دوره در دوره آینده جشنواره فیلم تولید کنند و از حاضران باشند.

تأسیس اتحادیه فیلمسازان مقاومت
دبیر جشنواره فیلم مقاومت، تشکل‌یابی فیلمسازان مستقل مقاومت را ضروری دانست و افزود: فیلمسازان زیادی در آمریکا و دیگر کشور‌های جهان فعالیت دارند که از جریان فیلمسازی لیبرال کنار گذاشته شده‌اند و باید ما اتحادیه‌ای شکل بدهیم که فیلمسازان مستقل دنیا بتوانند از سینمای خود در آن صحبت کنند؛ لذا گفتمان مقاومت می‌تواند زمینه‌ساز این اتحادیه باشد.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت تأکید کرد: جشنواره باید بتواند زنجیره اتفاقات دیگر را هم رقم بزند. با تدبیری که شد از آنجایی که نیاز داشتیم جشنواره از نشاط دور نشود، تصمیم به برگزاری سالانه رویداد گرفتیم و از این دوره به شکل سالانه برگزار می‌شود؛ آن هم به اتکای فیلمسازان مستقلی که در کشور فیلم می‌سازند و دلسوز هستند. امروز در وضعیتی هستیم که به یک سینمای صنعتی‌شده، اما مستقل نیاز داریم که به مفهوم مقاومت هم نگاه داشته باشد. در هر کجای جهان برادر و یا خواهر فیلمسازی از جریان لیبرال حذف شده باشند، در دایره هواداری ما هستند و ما آن‌ها را تنها نمی‌گذاریم.

وی افزود: تاکید ما بر این است که حوزه مقاومت یک حوزه بین‌المللی است. بخش اصلی مسابقه ما ملی و بین‌المللی ندارد. همه آن بین‌المللی است و همه با یک نگاه داوری می‌شوند. ما ظرفیت‌های جوان و استعداد‌های هنری در حال شکوفایی در کشور را باید با این جشنواره گره بزنیم. در همین راستا برنامه برگزاری هفته‌های فیلم مقاومت را هم داریم که برنامه‌ریزی شده است در ۱۷ کشور دنیا این موضوع را داشته باشیم و آثار مقاومت در آن‌ها به نمایش دربیاید.

غفاری خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها کارکرد‌هایی مختلف دارند. امتیاز جشنواره کن به بازار آن است. این رویداد به لحاظ حرفه‌ای فیلم‌های خوبی نداشته، اما بازارش همواره موفق بوده است. اگر از صنعت سینمای مقاومت صحبت می‌کنم، از بازار آن هم صحبت می‌کنم؛ نیاز داریم که پروتکل خرید و فروش آثار را توسعه بدهیم. در حال رایزنی‌هایی در این زمینه هستیم تا دست‌کم یک ماکت کوچک آن را اجرا می‌کنیم تا از سال‌های آینده به شکل بهتر آن را در اختیار داشته باشیم. ما از این پس دبیرخانه دایمی خواهیم داشت و بنا داریم که اتحادیه فیلمسازان مستقل را شکل بدهیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار