امام جمعه مشهد:

شعار «نه شرقی نه غربی» به معنی قطع روابط با کشورهای جهان در شرق و غرب نیست

آیت­ الله «علم‌الهدی» گفت: شعار «نه شرقی نه غربی» به معنی قطع روابط با همه جهان و تعاملاتمان با کشورهای جهان در شرق و غرب نیست. معنای چنین شعاری این است که ما نبایستی به شرق و غرب وابسته شویم و باید روی پای خودمان بایستیم.
کد خبر: ۵۶۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵ - 16December 2022

شعار «نه شرقی نه غربی»  به معنی قطع روابط با کشورهای جهان در شرق و غرب نیست/ نباید به شرق و غرب وابسته شدبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این‌که در انقلاب اسلامی ایران، شعارهای متنوع و مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: مؤسس اصلی و طراح برخی شعارها، شخص امام خمینی رضوان‌الله­‌تعالی بودند؛ از جمله شعارهایی که ایشان تأسیس و شاید از لحظات اول پیروزی انقلاب هم اعلام کردند و در همه تظاهرات مبارزاتی با نظام ستمشاهی، مردم ما این شعار را بر سر زبان داشتند شعار «نه شرقی نه غربی» بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه شعار «نه شرقی نه غربی»  به معنی قطع روابط با همه جهان و تعاملاتمان با کشورهای جهان در شرق و غرب نیست، افزود: معنای چنین شعاری این است که ما نبایستی به شرق و غرب وابسته شویم و باید روی پای خودمان بایستیم. این نکته غیر از ظرفیت‌های اجتماعی مسلمانان ایران و سایر کشورهای اسلامی است. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که ما مسلمین خدا را هم داریم و این مطلب مازاد بر همه ظرفیت‌های موجود خود ما ست.

امام جمعه مشهد در ادامه به جریان جنگ احد و سفارش پیامبر به سپاهیان اسلام اشاره و  در ادامه یادآور شد: وقتی که در جنگ احد، کفار قریش شعار دادند که «ما بت عزا داریم و شما بت عزا ندارید»، رسول اکرم (ص) به مسلمانان فرمود که شما هم بگویید «الله مولانا و لامولا لکم». این مطلب یک فرمایش راهبردی از سوی پیامبر (ص) است؛ یعنی در همه زمان‌ها غیر از شما دیگران بت عُزا را دارند، که نمود این بت در قدرت­های نظامی، اقتصادی، فناوری، صنایع، تکنولوژی و علمشان جلوه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه همه قدرت‌های دنیا در رقابت جهان­خواری با یکدیگر قرار دارند، تصریح کرد: چین، روسیه و آمریکا این‌طور نیست که فکر کنید با ما دوست هستند، این‌ها در عرصه رقابت جهان‌خواری هستند که می‌خواهند در دنیا جهان‌خواری کنند و بر بشر مسلط شوند. در توسعه ارتباطاتی که دنیا را فراگرفته و دنیا به شکل دهکده درآمده، همه این‌ها می‌خواهند کدخدای این دهکده جهانی بشوند. آنها به موضوعاتی چون شرافت، انسانیت، فضیلت و معنویت نگاه نمی‌کنند و فقط به هژمونی و سلطه خود توجه دارند. این دولت­ها دنیا را مرداری می‌بینند که مثل گرگ درنده به جانش بیفتند،آن را تکه تکه کنند و طعمه خود قرار دهند.

وی با تأکید بر این‌که استکبار شرق با استکبار غرب تفاوتی ندارد، ابراز کرد: روزی با ما اظهار دوستی می‌کنند و آن روزی که مصالح سلطه جهانی‌شان و رقابت با جهان‌خواری در برابر آمریکا اقتضا کند، به سراغ دشمنان ما می‌روند و در صف دشمنان ما جا می‌گیرند، بنابراین باید این واقعیت را بپذیریم.

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه با اشاره به اینکه وابستگی ما به خدا و عدم توجه­مان به شرق و غرب به معنای قطع تعاملات با آنها نیست، اظهار داشت: ایران با این دولت­ها مذاکره دارد، حرف می­زند، معامله و داد و ستد می‌کند، نفت می‌فروشد، جنس می‌خرد اما این اقدامات به معنای وابستگی به آنها نیست. روی قدرت هیچ­کدام­شان حساب نمی‌کنیم و آنچه مسلم است این است که هم شرق و هم غرب با ما بد است.

وی همچنین درباره نحوه مدیریت شرق و غرب بر کشورهای مختلف دنیا گفت: شرق و غرب بر کشوری سلطه پیدا می‌کنند که برای مدیریت جهان دارای تز و راهبرد نباشد تا از این طریق تابع آنان شود و آنان را به ‌عنوان مدیریت جهان بشناسد؛ لذا با ما دشمن هستند چون ما در مدیریت جهانی ادعا داریم و می‌گوییم مدیریت جهانی بر اساس فطرت همه انسان‌های روی کره زمین به کسی مربوط است که آن فرد نماینده خدا یعنی وجود بقیه‌الله فی‌الارضین ارواحنا فداه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما برای مدیریت جهانی نسخه داریم، در ادامه یادآور شد: در بیانیه گام دوم، رهبر معظم انقلاب با کمال صراحت و قدرت برای فهم همه مستکبرین اعلام کردند «گام دوم انقلاب ما زمینه‌سازی برای ظهور و فرج ولایت عظما است». در ادامه این گام؛ جان می‌دهیم، شهید می‌شویم، مبارزه می‌کنیم، می‌جنگیم، مقاوم در جنگ با دشمن ایستاده‌ایم تا در دنیا برای ظهور و فرج صاحب­مان؛ یعنی وجود مقدس بقیه الله زمینه ایجاد کنیم. گام اول ۴۰ ساله بود و ان‌شاءالله گام دوم ۲۰ ساله شود.

وی با یادآوری یک‌دستی استکبار در دشمنی با انقلاب اسلامی، در ادامه بیان کرد: سازمان ملل یک مزدورخانه آمریکایی است و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل، تشکیلاتی هستند که تنها در استخدام آمریکا هستند. در آنجا مزدورهای آمریکایی رفتند کنار هم نشستند تا ببیند چطور با ما مبارزه کنند؛ به اسم حقوق بشر و اخراج از سازمان زنان و یا تحت هر عنوانی که شده. عزیزان من، زندگی همه ما مبارزه است، این طور نیست که فکر کنید می‌توانیم بدون بحران در این مملکت زندگی کنیم به عبارت دیگر؛ نان و آب خودمان را بخوریم و کسی به ما کاری نداشته باشد باید توجه کنیم که همه دنیا به سر ما ریخته است.

علم‌الهدی همچنین تأکید کرد: این‌ها همه برای دشمنی با آن آقای پس پرده‌نشین است، نمی‌خواهند او بیاید و مایی که ابزار شدیم برای ظهور وفرج امام زمان (عج)، با ما و این تز می‌جنگند. و الا اگر بگوییم انتظاری برای حکومت واحد جهانی و مدیریت یکتای جهان و ظهور آن آقا نداریم و از این دست برداریم؛ با همه چیز ما راه می‌آیند.

وی با بیان اینکه ما بایستی خود را آماده کرده و نباید عقب‌نشینی کنیم، افزود: نباید بگوییم یک سلسله مزدور پیاده نظام را ریختند در این مملکت که روسری بردارند، کشف حجاب کنند و ما عقب‌نشینی کرده و بگوییم این خواست مردم است، کدام مردم؟ این اصطلاح «حجاب اجباری» که به غلط بر زبان‌ها جاری می‌شود این را آمریکایی‌ها دارند در دهان مردم قرار می‌دهند در حالی که حجاب ما مردمی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حجاب ما دلخواه زنان­مان است تا بدین وسیله از گزند تیر نگاه اجنبی در امان ماندن باشند، افزود: این‌ها می‌خواهند این طور القا کنند که حجاب در کشور ما؛ حکومتی و اجباری است و از کنار این القا، جلوی آزادی زنان ایرانی گرفته شده است. متأسفانه در این میان؛ یک فرد بی‌دینی پیدا شده و می‌گوید شعار «زیبای زن، زندگی، آزادی» و از آن لباس و ادعای­اش هم خجالت نمی‌کشد. این شعار زیباست؟

وی با اشاره به اینکه هیچ­کدام از قوانین اسلام اجباری نیست و هیچ وقت آقایی را تا کنون به‌خاطر نماز نخواندن بازخواست نکرده­اند، تأکید کرد: از همه فروع اسلام بالاتر، نماز است، «الصلاوة عمودالادین». تا کنون به خاطر نمازنخواندن کسی را محاکمه و اجبار نکرده­اند اما حکومت ما باید با ناهنجاری مبارزه کند؛ بی‌حجابی و یا کشف حجاب یک ناهنجاری است. به عبارت دیگر؛ جامعه را به فساد کشاندن و جوانان معصوم جامعه را با اندام و سر برهنه یک زن بی­حجاب لاابالی در منجلاب شهوت و فساد کشاندن، نوعی ناهنجاری است که حکومت بایستی با آن با آن مبارزه کند.

امام جمعه مشهد در پایان خطبه این هفته نمازجمعه با بیان اینکه بایستی شما مردم نشان دهید که حجاب هیچ­گاه حکومتی نبوده و مردمی است، افزود: دستگاه‌های حکومتی باید دنبال سر شما بیایند و جلوی بی‌حجاب را به‌عنوان یک ناهنجاری بگیرند تا ثابت شود فریضه حجاب مردمی است نه اجباری. هیچ کدام از احکام اسلام اجباری نیست، هیچ­گاه کسی را محاکمه نمی‌کنند که چرا روزه خوردی اما او را به خاطر روزه‌­خوری و تجاهر به فسق در ملأعام حتما محاکمه می‌کنند اما اگر همین فرد در خانه­‌اش روزه بخورد هیچ وقت با او کاری نخواهند داشت. احکام اسلام بر مبنای اعتقاد و باورمندی، خداباوری و معادباوری مردم است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار