معاون پیشین وزارت خارجه:

عربستان با چین راهبردی‌تر کار می‌کند

رحیم‌پور با بیان این که عربستان با چین راهبردی‌تر از ما کار می‌کند، گفت: در صحنه عمل روابط ما با چین راهبردی نیست یک نوع روابط عادی است ما باید اهرمی داشته باشیم که چینی‌ها حساب کنند.
کد خبر: ۵۶۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱ - 16December 2022

عربستان با چین راهبردی‌تر کار می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابراهیم رحیم‌پور» معاون پیشین وزارت خارجه در گفت‌وگویی در تحلیلی نسبت به مسائل به وجود آمده در پی سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و همچنین سفری که معاون نخست وزیر این کشور پس از آن به تهران داشت، اظهار داشت: به طور کلی در دیپلماسی در دنیا از این نوع موارد کم نداریم، در واقع هیچ دو کشوری نیست که ۱۰۰ درصد مانند هم باشند تفاوت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیت و نظامی گری و... وجود دارد بنابراین وقتی یک کشور خواسته باشد با کشور دیگری تعامل کند، باید به گونه‌ای رفتار کند تا رضایت طرفین جلب شده و آن دو کشوری که تضاد‌هایی با هم دارند دچار سوء برداشت نشوند.

وی تصریح کرد: به نظرم گاهی اوقات این مساله شدنی نیست لاجرم تا حدودی باعث ناراحتی یکی از کشور‌ها می‌شود. مانند آنچه در مساله روسیه و اوکراین نسبت به کشور ما وجود دارد، یعنی ما چگونه رفتار کنیم تا روس‌ها که به ما نزدیک هستند رضایت داشته باشند و اوکراینی‌ها هم که روابط نزدیکی ندارند برداشت نادرست نداشته باشند، البته مسائلی هم به وجود آمد مانند این که ما پهپاد در اختیار روس‌ها گذاشتیم و... در نتیجه باید یکسری استاندارد‌های بین المللی را رعایت کنیم، در هر صورت هر گونه عمل کنیم این موضوعات پیش می‌آید.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: کشور‌ها عموما اصل را بر منافع خودشان می‌گذارند، اما گاهی هم این منافع را کم رنگ‌تر در نظر می‌گیرند و مسائلی فراتر از اقتصاد، سیاست و امنیت و گروه بندی‌ها در دنیا برایشان حائز اهمیت می‌شود. یعنی گاهی از بخشی از منافع خودشان می‌گذرند تا در سایر بخش‌ها منافع بیشتری به دست آورند.

رحیم پور همچنین بیان کرد: بعد از سفر شی جی پینگ به عربستان، شاهد سفر معاون نخست وزیر چین به تهران بودیم حتما کارشناسان و متخصصین منطقه‌ای چینی‌ها کار را اینگونه ارزیابی کرده اند. آن‌ها به خوبی متوجه این مساله بودند که اگر در عربستان این اتفاقات رخ دهد ایران دلخور می‌شود، بنابراین چه کاری انجام دهیم که این دلخوری کمتر شود طبیعتا یک مقام چینی را به تهران می‌فرستیم.

معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: چگونه است که مقامی در سطح رئیس جمهور چین به عربستان سفر می‌کند، اما یک مقام دیگر چینی آن هم در دو سطح و رده پایین‌تر یعنی معاون نخست وزیر به تهران می‌آید. ما خیلی سال است که با چینی‌ها کار کردیم، اما چه اتفاقی افتاده که چین در مساله جزایر سه گانه اعمال نظر می‌کند و مقامی در سطح رئیس‌جمهور را به عربستان می‌فرستد.

وی معتقد است: هر اندازه خود را به چند کشور محدود کنیم و با سایر کشور‌های دنیا مراوده نداشته باشیم، در محاسبات کشورهایی، چون چین و روسیه و یا کشور‌هایی که به ما نزدیک هستند، آلترناتیو نداریم، مجبور هستیم کار کنیم در نتیجه نرخ ما در محاسبات پایین می‌آید.

معاون پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: با تمام این شرایط می‌توان به خوبی دریافت چینی‌ها در گفتارشان تناقض دارند از یک طرف درباره جزایر سه گانه اعمال نظر می‌کنند از سوی دیگر تاکید بر حفظ تمامیت ارضی ایران دارند لذا سفر معاون نخست وزیر چین به تهران هم بیشتر برای دلجویی ایران است در غیر این صورت آن امضایی که چینی‌ها پای بیانیه‌های ضد ایرانی در عربستان داشتند با این دلجویی برابر نبوده و قابل مقایسه نیست.

رحیم‌پور اظهار داشت:، اما این که دولتمردان ما چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ خب، باید در نظر بگیریم ما در شرایطی نیستیم که برخی اقدامات را انجام دهیم و اگر ما اعتقاد به روابط راهبردی با چین داریم در صحنه عمل این روابط راهبردی نیست، راهبردی یعنی این که به یکسری اصول پایبند باشید.

وی با تاکید بر این که دنیای سیاسی خارجی صحنه بده-بستان است، گفت: در محاسباتی که چینی‌ها و عربستانی‌ها دارند یک بعدی عمل نمی‌کنند، عربستان بازی‌های خودش را دارد و بیشتر راهبردی با چین کار می‌کند و هیچ وقت هم در هیچ جا اعلام نمی‌کند که روابطش با چین راهبردی است.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین ابراز کرد: درست است که عربستان با آمریکا مشکلاتی دارد، اما از طریق این سفر هم نمی‌خواهد بگوید من رئیس جمهور چین را دعوت کردم تا روی آمریکا را کم کنم. در عربستان یک عده‌ای که منسجم هستند حرف می‌زنند بر عکس این که در ایران هر کسی به خودش اجازه می‌دهد در ارتباط با هر موضوعی صحبت کند، اما در عربستان یک انسجام و راهبرد قوی وجود دارد. عربستان با چین راهبردی‌تر از ما کار می‌کند.

رحیم پور درباره این که با این اوصاف باز هم می‌توان به چین اعتماد کرد؟ گفت: خط قرمز ما منافع، مصالح و اعتبار کشورمان است برای مثال وقتی صدام به ایران حمله کرد و ما شهید دادیم آن زمان عراق دوست ما نبود، اما اکنون از دوستان ایران است و این اصول سیاست خارجی است که متفاوت می‌شود؛ لذا در پاسخ به این سوال که می‌توانیم همچنان به چین اعتماد داشته باشیم یا خیر؟ باید گفت این مسائل به معنی تمام شدن بازی نیست نباید هیچ کشوری را از سیاست خارجی خودمان حذف کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: هر چه تعداد کشور‌های که کار می‌کنیم بیشتر باشد، برنده‌تر هستیم، لذا چین کشور مهمی است اقتصاد بالایی دارد و بیش از ۱۰ سال است که با چین روابط تجاری و سیاسی داریم با یک سفر و حرکت نمی‌توانیم روابط مان را تحت تاثیر قرار دهیم باید اهرمی داشته باشیم که چینی‌ها حساب کنند.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار