«اهدای خون» را فراموش نکنید

هرسال با شروع فصل سرما و عواملی، چون بروز بیماری‌های تنفسی و آلودگی هوا میزان استقبال برای اهدای خون کاهش می‌یابد، در حالی که نیاز به خون همیشگی است و لازم است که در روز‌های سرد سال نیازمندان به خون را فراموش نکنیم.
کد خبر: ۵۶۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳ - 17December 2022

«اهدای خون» را فراموش نکنید

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، گاهی در شرایط خاص مانند سرما، گرما و آلودگی هوا و حتی در ۲ سال گذشته به خاطر شیوع کرونا، میزان اهدای خون کاهش یافت، بنابراین از یک طرف افزایش مصرف خون و از سویی دیگر کاهش اهدای خون شرایطی را فراهم کرده است که اهداءکنندگان به یاری سازمان انتقال خون و بیماران بیایند و با اهدای به موقع خون نجات دهنده جان بیماران باشند.

تامین خون و فرآورده‌های آن فقط از راه اهدا امکان پذیر است و از سویی هم نیاز به خون همیشگی است و بهترین جا برای ذخیره خون، رگ‌های اهداءکنندگان است، بنابراین ضروری است که در همه شرایط به فکر بیماران نیازمند باشیم.

در فصل سرما مراجعه اهداءکنندگان خون نسبت به دیگر فصول کمتر می‌شود و با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خون همیشگی است، لازم است هموطنان در این فصل بیشتر اقدام به اهدای خون کنند.

در همه زمان‌ها به تمام گروه‌های خونی نیاز است، اما افرادی که دارای گروه خونی منفی به خصوص O منفی هستند، بیشتر از دیگران در فصل سرد سال اهدای خون را در برنامه‌های زندگی خود قرار دهند.

بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر سوانح رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

همچنین خانم‌های باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.

تهرانی‌ها با اهدای خون به یاری بیماران نیازمند به خون بشتابند

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به کاهش مراجعات مردم به مراکز اهدای خون به دنبال سرمای هوا، از پایتخت نشینان خواست که در روز‌های سرد سال به یاری بیماران نیازمند به خون بشتابند.

سید منتظر شُبّر با تاکید بر نیاز روزانه بیماران به خون و فرآورده‌های خونی، گفت: حضور و مشارکت مستمر مردم به ویژه جوانان می‌تواند ما را در حفظ ذخایر مناسب و مطلوب برای تامین خون مورد نیاز بیماران، کمک کند و با توجه به مولفه‌های اصلی در زندگی ایرانیان که همیشه نمایشگر مهربانی، نوعدوستی و خیرخواهی بوده است، انتظار داریم در مسئله اهدای خون نیز شاهد همراهی و همدلی مستمر کسانی باشیم که نجات جان یک هموطن را تکلیف انسانی و اخلاقی خود می‌دانند.

وی افزود: بیش از ۱۶۰ بیمارستان و ۲۸ هزار تخت بیمارستانی در سطح پایتخت وجود دارد که نشان دهنده مصرف بالای خون و فرآورده‌های مربوط به آن توسط بیماران است.

شُبّر با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون ایران نیز به عنوان تنها متولی و تامین کننده خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز این مراکز است، اظهارداشت: بیمارانی همچون تالاسمی ها، سرطانی ها، دیالیزی‌ها و هموفیلی‌ها به صورت مستمر نیازمند دریافت فرآورده‌های خونی هستند و به همین دلیل مشارکت مستمر اهداکنندگان خون برای انجام این کار ارزشمند، ضروری است.

مدیر کل انتقال خون استان تهران اضافه کرد: از مردم به ویژه جوانان و بانوان می‌خواهیم که با هدف نجات جان بیماران که یک تکلیف اخلاقی و انسانی است، به مراکز ۱۴ گانه اهدای خون در سطح پایتخت مراجعه کنند تا مثل همیشه زندگی بخش بیماران باشیم.

وی گفت: ساعت و محل استقرار مراکز ثابت اهدای خون بر روی وبگاه به نشانی www.tehran.ibto.ir بارگذاری شده و داوطلبان اهدای خون برای جلوگیری از اتلاف وقت می‌توانند پیش از حضور، با مراجعه به نشانی www.nobatdehi.ibto.ir از سامانه نوبت دهی اینترنتی استفاده کنند.

وی گفت: تیم‌های سیار اهدای خون نیز با هدف تسریع و تسهیل در رفت و آمد مردم به محلات و مناطق مختلف می‌روند که یکی از برنامه‌های ما، افزایش تیم‌های سیار اهدای خون برای خدمت رسانی بیشتر به داوطلبان اهدای خون است.

شبکه خون رسانی نوسانات فصلی ذخایر خون را، با هم پوشانی استان‌های مجاور کاهش می‌دهد

مدیر کل دفتر روابط عمومی، جذب و نگهداری اهدا کنندگان، سازمان انتقال خون گفت: شبکه قوی و گسترده خون رسانی در کل کشور فعال است و گرچه وضعیت جوی، میزان تصادفات، موقعیت جغرافیایی و تعداد مراکز درمانی در استان‌های مختلف متفاوت است، اما این شبکه هوشمند خون رسانی تمامی استان‌ها را به صورت پیوسته پایش و خون مورد نیاز را تامین می‌کند.

مژده نخلستانی با اشاره به آمار متوسط ذخایر خون در کشور گفت: هم اکنون به طور میانگین ۹ روز ذخیره خون در مراکز اهدای خون وجود دارد، اما نوسانات ناشی از شرایط جوی، ابتلا به بیماری‌های فصلی، افزایش تصادفات به خاطر لغزنده شدن جاده‌ها و بارندگی و متعاقب آن تقاضای خون همیشه در این فصل قابل پیش بینی است.

وی نیاز به خون را مستمر و عمر پلاکت را تنها سه روز دانست و گفت: به همین دلیل در فصل سرد از تمامی مردم بخصوص کسانی که در استان‌های گرم‌تر ساکن هستند دعوت می‌کنیم تا برای تقویت شبکه خون رسانی کشور و پیشگیری از هر گونه کاهش ذخایر و نوسان آن در استان‌های مختلف اهدا کننده باشند.

مدیرکل دفتر روابط عمومی، جذب و نگهداری اهدا کنندگان، سازمان انتقال خون با اشاره به اهمیت مشارکت بانوان در اهدای خون گفت: بانوان ایرانی اکنون تحصیلکرده، آگاه و مشارکت جو هستند و انتظار می‌رود با بالا رفتن سطح مشارکت بانوان در کشور آمار اهدای خون آنان نیز افزایش یابد، اما تنها درصد کمی از اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند.

نخلستانی بانوان را مربیان نسل فردا و حامیان و نگهبانان زندگی خواند و گفت: امیدواریم شاهد حضور زنان و جوانان در مراکز انتقال خون باشیم و مادران به فرزندان خود اهدای خون را بیاموزند و الگوی خوبی برای اهدا کنندگان فردا باشند.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار