به گزاش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، فرهنگ غرب از اجزاء و عناصر متعددی شکل پذیرفته است و در این نوشتار به تبیین برخی از آن اجزاء میپردازیم.
۱. اومانیسم؛ غربیها بر این باورند که برای انسان برخورداری از زندگی توأم با راحتی، خوشی و آسودگی اصالت دارد. انسان خودش، اخلاق و سیاست و اقتصاد را تعیین میکند و آنها را از دین و وحی نمیگیرد. کلمه اومانیسم در مقابل گرایش به خدا و دین مطرح میشود. در بیشتر موارد انسان گرایی در برابر خدا گرایی قرار داده شده است و انسان از جایگاه الهی خود سقوط کرده است. بر اساس این دیدگاه، انسان، دیگر انسان نیست. به انسان به عنوان شئ مادی نگاه میشود و در این موضوع هرگز از بعد الهی بشر سخنی به میان نمیآید. سخن از بعد جسمانی و شهوت و دنیا و لذت است. سخن از کمال حیوانی است؛ غافل از این که انسان بدون کمال الهی، انسان نیست. وقتی هدف، جسم و لذت از جسم شد، ارزشها نیز در همین حد تنزل پیدا میکند.
۲. سکولاریزم؛ در نگاه غربیها اگر انسانی پیدا شد که خواست گرایشهای دینی داشته باشد، باید بداند که دین ربطی به مسائل اساسی زندگی ندارد و نباید به
۴. انکار روح؛ انسان از نظر غربی ها، تا حد یک ماشین تنزل کرده و روح و اصالت او انکار میشود و اعتقاد به علت غایی و هدف داشتن طبیعت، یک عقیده ارتجاعی تلقی میگردد. انکار روح یک اندیشه کثیف و متعفن غربی است که با انکار آن، همه اعتقادات دینی و اسلامی؛ چون عوالم فوق عالم جسمانی، مانند برزخ و قیامت هم به ناچار انکار میشوند، هر چند افراد به این لوازم منطقی انکار خود توجه نداشته باشند. البته باید اذعان داشت که انکار روح غیر مادی، ادعایی غیر تجربی و غیر علمی است که بشر غربی از روی جهل به آن دامن میزند.
۵. اصالت فرد؛ عالم فردانگار عالمی است که تعلقات اجتماعی و خانوادگی را نمیتواند بپذیرد و سبک زندگی اش، سبکی است که اقتصاد و پول، مسئله اصلی وی میشود. در عالم مدرن، انسان در ذیل پول تعریف میگردد و هدفش ثروت اندوزی است. در ایالات متحده، فردگرایی شعاری برای بنگاه آزاد شد؛ با دولت محدود و آزادی شخصی. اقتضای فرد گرایی این است، جایی که نفع و ضرر کار فردی از جامعه، به ما مربوط نمیشود، آن فرد را رها کنیم. این نظریه امروزه در غرب حاکم است، و به آن اندیویدوالیسم میگویند. سستی بنیان معنوی خانوادهها نتیجه افراط در فرد گرایی و اشاعه و تقویت این فکر است.
۶. خانواده گریزی؛ فرد انگاری باعث میشود که انسان تدریجاً یا خانوادهگریز و یا خانواده ستیز شود. در ابتدای امر، فرد از خانواده گسترده و فامیلی دور میشود و به سوی خانواده هستهای، سپس به سمت تجرّد تمام عیار سیر میکند. تجرد تمام عیار، چیزی است که مطابق با آمار در عالم غرب مشاهده شده و رو به گسترش است. سه نظریه عامل خانواده گریزی است. الف: نظریه پلید انگاری غریزه جنسی؛ بیشتر در میان مسیحیت ظهور کرده است. ب: نظریه آزاد شماری غریزه جنسی؛ آزادی جنسی بیش از محدودیتهای جنسی آسیب میزند و صدمات بیشتری را ایجاد میکند. ج: نظریه ستم آلودی ساختار خانواده؛ فمینیستهای افراطی ستم به زن را در خانواده جستجو میکنند و تشکیل خانواده را برای زن بردگی میدانند.
۷. سست شدن پایههای خانواده؛ فرهنگ غربی، با ترویج بی بندوباری و فساد و تنوع طلبی و ولنگاری جنسی، پایههای خانواده را سست و ازدواج را سخت، طلاق را آسان و فرزند آوری را مشکل میسازد.
۸. ولنگاری جنسی؛ ولنگاری جنسی به رابطه جنسی بی تعهد گفته میشود که به طور مرتب روابط جنسی غیر رسمی با شریکهای جنسی مختلف انجام میدهند. این اخلاق در غرب، برخاسته از بستر معرفتی و فکری لیبرالیسم است. این نظام اخلاقی دارای سه اصل زیربنایی است. ۱لف: آزادی تا آنجاست که مخل آزادی دیگران نباشد؛ ب: انسان باید تمام استعدادها و غرایزش را به صورت برابر پرورش دهد؛ ج: برای این که بشر را از توجه دائم به امور جنسی منصرف کنیم، باید هر گونه قید و ممنوعیتی را از جلوی پایش برداریم و به او آزادی بدهیم. انسان غافل از این است که مصالح عالیه فرد نیز میتواند آزادی وی را محدود کند و ولنگاری جنسی، سیر تعالی انسان را میبندد و او را به سوی فنا و نیستی سوق میدهد.
۹. مصرفگرایی؛ مصرف گرایی؛ یعنی ما هر چه گیر میآوریم، صرف اموری کنیم که جزو ضروریات زندگی ما نیست. مصرف گرایی به عنوان یک فرایند اجتماعی بر مصرف هر چه بیشتر کالاهای مصرفی، اعم از بادوام و بی دوام تاکید میکند. افراد در خرید کالا، هیچ توجهی به نیاز یا عدم نیاز به این کالا و یا پیامدهای زیست محیطی تولید و مصرف آنها نمیکنند. مصرف زدگی، جامعه را به سمت گسترش الگوی مصرف برون زا یا وارداتی سوق میدهد و فرهنگ مصرف، جانشین فرهنگ امساک میشود و انسانها با مصرف گرایی به سمت تجملات و تشریفات حرکت میکنند. ۱۰. تجملات و اسراف؛ تجملات و اسراف که ریشه در سبک زندگی غربی دارد، آفت خانوادهها و نظام اجتماعی است. دوری از معنویت و عدم توجه به آخرت و غرق شدن در دنیای مادی، عوامل تحمیل تجملات و اسراف بر انسان ها؛ در راستای پیدا کردن بازار مصرف برای کالاهای غربی و رونق اقتصاد اروپا و امریکاست. تجمل گرایی و اسراف، پیامدهایی برای جامعه دارد، که به برخی از آن اشاره میکنیم: الف: افزایش شکاف طبقاتی؛ ب: رواج فسادهای اقتصادی؛ ج: بی توجهی به نیازمندان و رفع فقر؛ د: از بین رفتن آرامش در زندگی؛ ه: ایجاد مشکلات روحی و روانی.
۱۱. تغییر مدلهای غذایی؛ عناصری مانند پول، اشتغال، اضطراب زمان، خانوادهگریزی، مدل غذایی انسان را تغییر داده و به سوی مدلهای فستفودی و غذاهای بیرونی سوق میدهد؛ از این رو کمپانیهای غذا دخالت کرده و الگوهای غذایی را ارائه میدهند. غرب با این کار به دنبال تغییر ذائقه انسانها برای اثر گذاری بر ابعاد اجتماعی، اخلاقی و شیوه زندگی آرام آن هاست. علاوه بر این، تغییر مدل غذایی، تامین نیاز سلولی و رشد و نمو افراد را تهدید میکند.
۱۲. تنوع طلبی؛ تنوع طلبی یک ویژگی شخصیتی است که در پاسخ به نیازهای روانی انسان ایجاد میشود و اگر از حد خود فراتر برود، میتواند دردسرساز شود و فرد هیچگاه از هیچ چیز لذت نبرد و دائم به دنبال تغییر در زمینه مسائل جنسی و رابطه عاطفی باشد. تنوع طلبی، همچنین باعث مشکلات مالی بسیار زیادی خواهد شد. این مدل زندگی براساس فرد تنها تعریف میشود. انسان براساس نیازهای خود، به سمت یک اتم و یا یک انسان دیگر میرود و سپس به همان غار تنهایی خویش باز میگردد و تعطیلی روابط شکل میپذیرد.
۱۳. مدیریت بدن؛ اهمیت یافتن بدن و متعاقب آن، بازتاب هویت بدنی افراد، از پیامدهای اساسی ظهور جامعه مصرفی است که در آن افراد با دست کاری ویژگیهای ظاهری و مرئی بدن و فاصله گیری از مفهوم «بدن طبیعی»، به ساخت بدن اجتماعی مبادرت میورزند. مدیریت بدن از مفاهیم جامعه شناسی معاصر است. غربیها هدف مدیریت بدن را اکتساب منزلت میدانند و معتقدند که کالا شدن بدن در جوامع غربی آن را به صورت سرمایه فیزیکی در آورده است. بدن در جریان فردی شدن دنیای مدرن، به حریمی شخصی تبدیل شده که غیر از خود فرد، هیچ نهاد دیگری اجازه ابراز نظر یا تصمیم گیری درباره آن را ندارد. همین نگاه ارزش افراد را از مقام اشرف مخلوقاتی و خلیفه اللهی به مقام حیوانی تنزل داده است.
۱۴. لذت جویی؛ وقتی میگوییم، ملاک خوبی "لذت آفرینی" است، طبیعتا به فردگرایی خواهیم رسید؛ چون لذت امری فردی و شخصی است و هر کس فقط به دنبال لذت و منفعت خود میرود. لذت گرایی یا اصالت لذت؛ یعنی غایت انسان در اعمال و کردارش، لذت بردن محض است؛ لذا باید به هر شکل و به هر طریقی که میتواند از مدت زمان محدود عمر خود برای لذت بردن استفاده کند: الف: لذت بردن از رابطه جنسی؛ ب: لذت بردن از ورزش؛ ج: لذت بردن از خوردن و آشامیدن. نگاه مکتبهای لذت گرا آن است که لذت بردن ارزش ذاتی دارد. فرهنگ غرب این لذت را محدود به جسم میکند و از روح و بعد روحانی انسان غافل است.
۱۵. عادیسازی گناه؛ عادی سازی گناه، از خصوصیات فرهنگ غربی است و آنان تلاش میکنند گناهان صغیره و کبیره و گناههای جنسی را عادی کنند. این وضعیت غرب را به فضاحت کشیده است و انحطاط اخلاقی، فروپاشی خانواده، گسترش مشروبات الکلی و گسترش مواد مخدر غوغا میکند.
۱۶. دروغگویی؛ در غرب، انسانها مثل آب خوردن، دروغ میگویند و از این کار لذت میبرند! برای آنها دروغگویی، روش مقبولی برای کسب قدرت و رسیدن به هدف است. دروغگویی از اصول جدایی ناپذیر فرهنگ غربی است. فرهنگ غرب با تکیه بر فرمالیسم و با شعار ترقی بشر، مرز واقعیت و غیر واقعیت را آنچنان در هم شکسته است که تشخیص واقعیت از دروغ، حتی برای طالبان حقیقت و افراد رئالیست کاری بس مشکل است.
۱۷. دین گریزی؛ فرهنگغربی به دنبال خارج ساختن دین از حیات انسانی است. آنان دین را از جایگاه اصلی خود تنزل داده اند تا روح دین و دینداری را از جامعه بگیرند: الف: برخی از غربی ها، دین را به یک احساس فروکاسته، همه محتوای نظری و عملی آن را اموری زائد تلقی کرده اند؛ ب: برخی معنایی از دین ارایه داده اند که شامل همه ادیان، حتی بت پرستی و تثلیث و انکار خدا هم بشود؛ ج: بعضی نیز اعتقاد به ماورای طبیعت و برقرار کردن نوعی رابطه با آن را به معنای دین گرفته اند. در این تعریف، ارتباط با الهههای متعدد و جنیان و ارواح خبیثه و طیبه هم دین نامیده میشود. دین در همه این سه تعریف، از مسائل فردی فراتر نمیرود و رویکردی سکولاری دارد و شخص به راحتی میتواند دین خود را عوض کند. هدف از همه این تلاش، جدا کردن دین از مسائل زندگی مردم و حرکت نکردن جامعه در مسیر توحید و خداپرستی و بندگی است.
۱۸. معنویت گریزی؛ تمدن غربی بر مبنای ستیز با معنویت و عرفان بنا شده است. مدرنیته با اصالت دادن به اومانیسم، لیبرالیسم، سکولاریسم، راسیونالیسم، و سیانتیسم، آن چنان برطبل دنیاگرایی و معنویت گریزی کوبید تا کسی جرات نکند دین و معنویت را وارد حوزه اجتماعی نماید. انسان غربی از معنویت راستین دور شده است و به معنویتهای خود ساخته و فرقههای مادی گرایی گرویده است که هدف اصلی آنها ارزشهای این جهانی و مادی است. معنویت گریزی، پیامدهای نافرجام و شومی برای بشریت دارد: الف: استعمار؛ ب: جنگهای پیچیده و خونین؛ ج: دولتهای وابسته و دین ستیز؛ د: دنیا پرستی و مادی گرایی.
۱۹. تسامح و تساهل؛ تسامح و تساهل مفهوم و اصطلاحی است خاص و برخاسته از فرهنگ غرب که با شکاکیت و نسبیت معرفت در آن فرهنگ همخوان است و بر اساس آن یک حالت بی تفاوتی نسبت به عقاید دینی، فلسفی و علمی در فرد ایجاد میشود. ترویج فرهنگ تسامح و تساهل، زمینه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه از بین میبرد. ترویج این فرهنگ در جامعه، حرکتی در جهت بی غیرت کردن مردم در قبال ارزشهای دینی و اخلاقی است. طرفداران فرهنگ تسامح و تساهل، دینی را میخواهند که در آن کسی به کس دیگر کاری نداشته باشد. تسامح و تساهل با مبانی اسلام که پیروان خود را به ایمان و اعتقاد یقینی و حق جویی و دفاع از حق فرا میخواند؛ هرگز سازگاری ندارد.
۲۰. غلبه کمیت بر کیفیت؛ از خصوصیات بارز تفکر غربی از دوره رنسانس به بعد، بخصوص در عصر حاضر، غلبه کمیت بر کیفیت است. این نوع از تفکر امروزه در اعماق اندیشه مغرب زمین رسوخ پیدا کرده، به گونهای که کیفیت قربانی و مغلوب نگرشی کمی و مقداری شده است.
۲۱. اصالت عقل؛ کاربرد عمده اصالت عقل را در دوره جدید میتوان در این موارد خلاصه کرد: الف: اصالت عقل در مقابل اصالت تجربه؛ ب: اصالت عقل در مقابل اصالت اراده؛ ج: اصالت عقل در مقابل اصالت وحی؛ به این معنا که عقل کاشف حقایق است و وحی در کشف حقیقت نقشی ندارد؛ د:اصالت عقل ولتری؛ یعنی، عقل به تنهایی و بدون نیاز به عامل دیگری میتواند برای انسان ترقّی، آزادی، برابری و سعادت بیافریند. در دنیای جدید که وحی و عقل مورد غفلت قرار گرفته است و تقریبا هیچ و پوچ تلقی میشود، تمدن غربی توجه خود را به وضع زندگی مادی انسان معطوف داشته است و همین توجه، بشر را دچار توهم کرده و میپندارد با تصرف در طبیعت میتواند تمام مشکلات جامعه انسانی را حل کند.
۲۲. اصالت قدرت؛ در نگاه فرهنگ غرب، انسان کامل یعنی انسان مقتدر، و کمال یعنی قدرت، اقتدار و زور. هر جا که زور و قدرت هست، حق هم هست! توجه به قدرت به عنوان کمال استعدادهای آدمی در غرب دیده میشود. به همین دلیل غرب تلاش میکند برای دستیابی به قدرت و بقای خود، هر نوع تفکر و اندیشه و مکتبی را که در مقابل قدرت او میایستد، نابود کند و بقای خود را در فنای دیگران ببیند.
۲۳. برتری طلبی؛ بر اساس تفکر غربی، غرب گرایان دائما روح برتریطلبی را نسبت به فرهنگهای دیگر در خود احساس میکنند و روز به روز آن را تقویت مینمایند. میل به قدرت و تحت کنترل گرفتن امور، انگیزه اصلی برتری طلبها برای تمامی قدمهایی است که بر میدارند. برتری طلبان ویژگیهایی خاص خود دارند: الف: برتری طلبی به همه چیز و همه کس و در همه جا؛ ب: تحت سلطه گرفتن دیگران؛ ج: خود را واجد تمامی ویژگیهای ممتاز دانستن؛ د: برای استثمار دیگران، متوسل به دروغ شدن.
۲۴. فرمالیسم؛ فرمالیسم، قلب ارزشهای فکری و اخلاقی واصالت صورت در مقابل محتوا است. فرمالیسم جدید، فرزند خلف اومانیسم است با این توضیح که در مکتب اصالت انسان آنگاه که انسان در صدد خودمحوری در عالم و خواهان واگذاشتگی به خود میشود، رابطهاش با حق و حقیقت کم و کمتر میگردد و با کمرنگ شدن این رابطه، وجود انسان که عین ربط به حق است به تدریج محتوایش را از دست میدهد و صرفا فرم و ظاهری از او باقی میماند. طبیعی است که چنین موجود بیهویتی صرفا فرم را بشناسد و اصالت را از آن فرم بداند؛ زیرا خود نیز چیزی جز فرم و پوستهای تو خالی و بیمحتوا نیست. یکی از خصوصیتهای جدا نشدنی فرهنگ فرمالیستی، غفلت از تفکر معنوی است.
۲۵. سلطه طلبی؛ فرهنگ غرب عیبی دارد که فرهنگهای دیگر، آن عیب را ندارند، و آن «سلطهطلبی» است. سلطه طلبی، سوء استفاده از قدرت است. سلطه طلب به دنبال سیطره بر جهان است. آن چه نگاشته شد؛ نمایی از فرهنگ غرب بود. ترویج این فرهنگ و پیروی از آن، زیانهای جبران ناپذیری برای فرد و جامعه به بار میآورد. الف: زیانهای اخلاقی؛ ب: زیانهای اقتصادی؛ ج: زیانهای دینی؛ د: زیانهای سیاسی؛ ه: زیانهای فرهنگی؛ و: زیانهای امنیتی. تنها راه مقابله با فرهنگ غرب، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، صیانت از ارزش های ملی و اسلامی، و ترویج الگوهای رفتاری مناسب در خانواده و اجتماع است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ ۹۱۱